درگیری و مصدومیت ۱۵ هوادار فوتبال در حاشیه‌ دیدار دوستانه تیم‌های کره شمالی و نیجریه، نگرانی‌ها را بابت تامین امنیت تیم‌ها در رقابت‌های جام جهانی افزایش داد. دیدار دوستانه بین تیم‌های کره‌شمالی و نیجریه که روز یکشنبه و در فاصله پنج روز مانده تا آغاز جام جهانی برگزار شد، در صدر اخبار حوادث دنیا قرار گرفت. پلیس آفریقای جنوبی بلیت‌های تقلبی را عامل اصلی این حادثه عنوان کرد. صدها هوادار با در دست داشتن بلیت‌های رایگان به سمت درب ورودی ورزشگاه هجوم آوردند، اما با مقاومت نیروهای امنیتی روبه‌رو شدند. در این درگیری ۱۵ نفر مجروح شدند که حال یکی از مجروحان وخیم است.این حادثه در حالی رخ داد که تنها چند ساعت از اظهارنظر ژاکوزوما رییس جمهور کشور آفریقای جنوبی نمی‌گذشت. رییس‌جمهور آفریقای جنوبی پیش از این اعلام کرده بود که کشورش آمادگی کامل برای برگزاری جام جهانی ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی را دارد و هیچ یک از تیم‌ها نباید نگران مسائل امنیتی باشند.تلویزیون آفریقای جنوبی یکشنبه در برنامه‌ای با پخش تصاویری از صحنه‌های درگیری بین پلیس و هواداران این خبر را پوشش داد. در این برنامه تلویزیونی پلیس ضد شورش و افراد مجروحی که به بیمارستان انتقال یافتند به تصویر کشیده شد.زمین بازی پر از وسایل هواداران بود که بعد از فرار دسته جمعی فرصت نیافته بودند وسایل شخصی‌شان را بردارند.سپ پلاتر پیش از این صداقت آفریقایی‌ها را یکی از عوامل اصلی سپردن مسوولیت برگزاری جام جهانی ۲۰۱۰ به آنها اعلام کرده بود.فیفا بعد از حادثه شب یکشنبه در ژوهانسبورگ اعلام کرد، تمام این مشکلات به تیم‌های نیجریه و کره شمالی برمی‌گردد. آنها برای انجام این دیدار تدارکاتی با فیفا هماهنگی نکرده بودند و همین مساله باعث شد این اتفاقات رخ دهد.

فیفا با اشاره به اینکه این حادثه ربطی به جام جهانی ۲۰۱۰ نخواهد داشت به تیم‌های شرکت کننده اطمینان داد هیچ گونه مشکل امنیتی در طول برگزاری رقابت‌های جام جهانی وجود نخواهد داشت.

پلیس آفریقای جنوبی با رد اظهارات فیفا مبنی بر عملکرد ضعیف نیروهای امنیتی این کشور گفت: فروخته شدن بلیت‌های رایگان باعث ایجاد اختلال در بین هواداران شد. تعداد زیادی از آنها با در دست داشتن بلیت‌های رایگان که تقلبی هم بودند، می‌خواستند بازی را از نزدیک تماشا کنند. در حالی که ورزشگاه کاملا پر شده بود و ما نمی‌توانستیم اجازه دهیم آنها وارد ورزشگاه شوند.حادثه یکشنبه شب در آفریقای جنوبی بازتاب وسیعی در رسانه‌های دنیا داشت. کشورهای شرکت‌کننده در جام جهانی ۲۰۱۰ با ابراز نگرانی از شرایط آفریقای جنوبی به بررسی دلایل رخداد این حادثه پرداختند.کل‌هانگ‌وانی‌مولاتزی یکی از سران بلندپایه پلیس آفریقای جنوبی با انتقاد نسبت به عملکرد فیفا گفت: از آنها انتظار داشتیم در آستانه جام جهانی فوتبال حمایت بیشتری از ما بکنند. آنها با اعلام اینکه این دیدار با فیفا هماهنگ نشده بود قصد دارند از مسوولیت این حادثه شانه خالی کنند، اما نمی‌دانند که این مساله نهایتا به ضرر خود آنها تمام خواهد شد.این مقام بلندپایه آفریقای جنوبی به تیم‌های شرکت کننده در جام جهانی اطمینان داد هرگز حوادثی از این دست در یک‌ماه آینده رخ ندهد.دیدار دوستانه بین تیم‌های نیجریه و کره شمالی یکشنبه در ژوهانسبورگ برگزار شد و تیم نیجریه با نتیجه ۳ بر یک از سد کره شمالی گذشت.

روزانه ‌٥٠ قتل در آفریقای جنوبی

در همین حال پلیس آفریقای جنوبی مدعی شد که امن‌ترین رقابت‌های طول تاریخ جام جهانی در کشورش برگزار می‌شود. پلیس آفریقای جنوبی اعلام کرده که ۴۱ هزار نیروی پلیس درطول رقابت‌های جم جهانی ۲۰۱۰ از ۳۵۰ هزار هوادار فوتبال جهان که برای تماشای مسابقات به این کشور سفر می‌کنند، مراقبت خواهند کرد. البته او پذیرفته که آمار پنجاه قتل در هر روز آماری درست است؛ اما رسانه‌ها بیش از حد به این مساله توجه می‌کنند!در همین حال رییس پلیس آفریقای جنوبی اعلام کرده که بیشتر قتل‌ها در مناطق فقیرنشین این کشور اتفاق می‌افتد.