پادشاه زمین‌های خاکی تاج و تختش را پس ‌گرفت

تاریخ تکرار شد. چه برای رافائل نادال و چه برای رابین سودرلینگ. «پادشاه زمین‌های خاکی» برای پنجمین بار قهرمان رقابت‌های تنیس رولان گاروس شد. رابین سودرلینگ سوئدی نیز همانند فینال سال ۲۰۰۹ دستش از عنوان قهرمانی کوتاه ماند. فینال مردان در سال ۲۰۱۰ با برتری قاطعانه نادال پایان یافت. قهرمان سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۸ تنیس آزاد فرانسه، فینال ۲۰۱۰ را ۳ بر صفر و با نتایج ۶ بر ۴، ۶ بر ۲ و ۶ بر ۴ به سود خود به پایان برد.

با این حال کارشناسان از جمله «متس ویلاندر» بر این باورند که رافائل، رولان گاروس را در این فصل به شکلی کاملا متفاوت به سود خود رقم زده است. او اکنون بیشتر نفوذ می‌کند و کمتر مرتکب خطا می‌شود. پیامدش هم آن است که او در توپ‌های سرعتی بهتر عمل می‌کند و کارش برابر بازیکنانی که قبلا با آنها مشکل داشت، ساده‌تر شده است.

تنیس‌باز اهل مایورکا در سال‌جاری بدون از دست دادن حتی یک ست به قهرمانی رسید. او شایسته جام قهرمانی بود، ولی نسبت به گذشته «صرفه‌جوتر» بازی می‌کند. باید هم این گونه باشد. او سال گذشته به دلیل آسیب دیدگی زانوی راستش نتوانست کارکرد همیشگی‌اش را داشته باشد و در نهایت برابر سودرلینگ، فینالیست رقابت‌ها ناکام ماند و از دور رقابت‌ها کنار رفت. بدبین‌ها می‌گفتند ماشین تنیس نادال برای همیشه از کار افتاده و پایان عمر ورزشی او فرارسیده است. رسانه‌ها هم بر سر این موضوع بحث می‌کردند که آیا او اصلا دوباره می‌تواند به آمادگی گذشته‌اش بازگردد یا خیر.

روجر فدرر نیز با این شرایط به خوبی آشنا است. به ویژه پس از باخت در فینال ویمبلدون ۲۰۰۹ و یا سقوطش به رده دوم برترین‌های تنیس جهان در همان سال. گویی ستاره‌ موفقیت او رو به خاموشی می‌رفت؛ اما فدرر بازگشت؛ رکورد پیت سمپراس را شکست و تمام منتقدانش را به سکوت وادار کرد. و اکنون نوبت به نادال رسید تا از تمامی آن بدبین‌ها انتقام بگیرد. او همراه با تونی، عمو و مربی‌اش نشست و رافائل نادال «جدیدی» را طراحی کرد. نادالی با مدل صرفه‌جویانه‌اش در به کار بردن نیرو و گام‌های اصلاح شده‌اش. درست همان گونه که تونی نادال در گفت‌وگو با «یورو اسپورت» وعده‌اش را داده بود. تغییر تفکر در نادال به صرفه بود و به زحمتش می‌ارزید. او که در مقطعی تا رده سوم رده‌بندی برترین‌های تنیس جهان سقوط کرده بود،‌ اکنون با این قهرمانی دوباره به صدر جدول بازگشته است.

«پادشاه زمین‌های خاکی» دوباره تاج و تخت خود را پس می‌گیرد. او نخستین تنیسوری است که مسترزهای خاک رس در مونت کارلو، رم و مادرید و در نهایت اوپن فرانسه را در یک سال از آن خود می‌کند. ATP این کار هنرمندانه را «Clay Slam» ـ گرند اسلم‌های خاک رس ـ می‌نامد. حالا این ورزشکار ۲۴ ساله خود را به عنوان نخستین تنیسور منتخب در فینال تور جهانی فدراسیون جهانی تنیس که نوامبر ۲۰۱۰ در لندن انجام می‌شود، حاضر می‌بیند. نادال در این باره می‌گوید: این نشان می‌دهد که فرد فصل بسیار خوبی را بازی کرده است.

او با برجسته ساختن اهمیت پنجمین قهرمانی‌اش در رولان گاروس ادامه داد: سال پیش برایم بسیار دشوار بود. در جریان اوپن فرانسه بسیار عصبی و دستپاچه بودم؛ چرا که می‌دانستم برای عنوانی دیگر آماده‌ام. فکر می‌کنم، این یکی از مهم‌ترین پیروزی‌های ورزشی‌ام بود.

تمام تماشاگران در ورزشگاه فیلیپ شارتیه شاهد بودند که نادال چگونه پس از به ثمر رساندن ضربه نهایی‌اش ـ Championship point ـ روی صندلی‌اش آرام گرفت و با به سر کشیدن حوله‌اش این لحظه مهم را تنها با خودش سپری کرد.

نادال اکنون با بیورن بورگ سوئدی، رکورددار بیشترین تعداد قهرمانی در اوپن فرانسه تنها یک قهرمانی دیگر فاصله دارد. او در فاصله سال‌های ۱۹۷۴ تا ۱۹۸۱ شش بار در رولان گاروس به قهرمانی رسید. شاید سال بعد نادال به بورگ برسد: اینجا احساسی همانند خانه‌ام دارم و سال بعد به اینجا برمی‌گردم.

مزد قهرمانی نادال چکی به مبلغ ۱۲/۱ و پاداش نایب قهرمان سودرلینگ جکی ۵۶۰ هزار یورویی خواهد بود.