سال پیش در چنین روزهایی بود که رییس‌جمهور دستور واگذاری باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس را به بخش خصوصی صادر کرد. اکنون پس از گذشت یک سال از دستور محمود احمدی‌نژاد سرانجام خصوصی‌سازی این دو باشگاه بزرگ چه خواهد شد؟ علی سعیدلو، رییس سازمان تربیت بدنی در گفت‌وگو با «ایسنا»، به ابهامات موجود در بحث واگذاری دو باشگاه پاسخ داد.

آقای سعیدلو! پس از گذشت یک سال از دستور رییس‌جمهور برای واگذاری باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس سازمان تربیت بدنی چه اقداماتی انجام داده است؟

در دولت سیاست اصلی اصل ۴۴ قانون اساسی، رهنمود مقام معظم رهبری، پیگیری مجلس و اراده دولت است. هیچ دولتی به اندازه ما موفق نبوده، ما چندین برابر دولت‌های گذشته کار کردیم.

هدف از واگذاری دو باشگاه چیست؟

خواست قلبی ما این است که اگر مردم بتوانند تصدی‌گری امور به مردم واگذار شود. ورزش از صنعت، تجارت و گردشگری و... مردمی‌تر است.

آیا دولت می‌خواهد به رویه سابق خود در نحوه اداره این دو باشگاه ادامه دهد؟

دولت نمی‌خواهد فقط روی این دو باشگاه تصدی‌گری کند. از نظر ما استقلال و پرسپولیس نباید فقط به فدراسیون و دولت بچسبند.

آقای سعیدلو! اراده سازمان تربیت‌بدنی برای واگذاری دو باشگاه قطعی است؟

وظیفه سازمان تربیت بدنی برنامه‌ریزی کلان در ورزش است. اراده ما برای واگذاری باشگاه‌ها قطعی است. در طول این یک سال ما دو یا سه جلسه برای واگذاری داشتیم.

نتیجه جلسات چه بود؟

این نوع واگذاری‌ها به بخش خصوصی از طرف سازمان‌های رسمی برگزار می‌شود. ما با وزارت اقتصاد و دارایی که مسوول واگذاری‌ها به بخش خصوصی هستند، جلساتی داشتیم.

برای واگذاری چه اقداماتی باید انجام شود؟

باید ارزش باشگاه‌ها، میزان بدهی، تراز مالی، برنامه‌ها و... مشخص شود. باشگاه‌ها باید حسابرس بیاورند و تراز مالی خود را مشخص کنند. برای واگذاری باید قیمت باشگاه‌ها معلوم شود.

آقای سعیدلو! چقدر دیگر باید بگذرد تا زمان واگذاری باشگاه‌ها مشخص شود؟

دست ما نیست! اگر این مراحل انجام شود سایر کارها نیز انجام می‌شود. برای واگذاری باید راه‌های قانونی طی شود.

آقای سعیدلو! کارشناسان معتقدند این دو باشگاه برای دولت منافعی دارند و دولت واقعا نمی‌خواهد از اداره آنها دست بردارد؟

اداره این دو باشگاه چه منافعی می‌تواند داشته باشد؟ اگر تیم‌ها ببازند ناسزایش را ما می‌شنویم و اگر هم ببرند مدیران عامل خوشحال می‌شوند و بازیکنان پاداش می‌گیرند.

گفته می‌شود دستور واگذاری باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی آن هم یک ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری یک اقدام تبلیغاتی بوده، آیا شما موافق هستید؟

خیر، چه تبلیغاتی؟ باشگاه استقلال و پرسپولیس چه تبلیغاتی برای ما دارند؟ ما مسابقات آنها را از طریق تلویزیون تماشا می‌کنید.

پس چرا واگذاری باشگاه‌ها تا این حد طول کشیده؟

واگذاری به بخش خصوصی یک کار قانونی است و به لحاظ حقوقی کار دشواری است و نیاز به کار زیادی دارد.