بایرن‌مونیخ و بیست و یکمین قهرمانی بوندس لیگا

تیم فوتبال بایرن‌مونیخ آلمان با کسب عنوان قهرمانی فصل ۲۰۱۰-۲۰۰۹ بیست‌‌ویکمین قهرمانی خود را در بوندس‌لیگا به ویترین افتخاراتش اضافه کرد. شاگردان لوئیس ون‌گال هلندی که امسال با ارائه بهترین بازی‌ها، بدین افتخار مهم رسیدند، اینک در فینال لیگ قهرمانان اروپا و در جدال با اینترمیلان ایتالیا (دیدار اول خردادماه در ورزشگاه سانتیاگو برنابئو مادرید) و مصاف نهایی جام حذفی آلمان با وردربرمن( شنبه آینده) نیز شانس قهرمانی و کسب افتخار دارند.

پس از بایرن در طول سال‌های ۱۹۶۳ (تاسیس بوندس‌لیگا) تاکنون بروسیا مونشن گلادباخ با ۵ عنوان قهرمانی و وردربرمن با ۴ عنوان صاحب رتبه دوم و سوم در فهرست بیشترین عناوین هستند.

پایان خیلی خوش در راه است؟

تازه ژانویه شده بود که همه چیز در باشگاه بایرن به هم ریخته به نظر می‌رسید. تیمی‌ که برخلاف همیشه سرمربی خود یورگن کلینزمن را اخراج کرده و یوپ‌هاینکس را جانشین وی کرده بود، بعد از پایان فصل لوییس فانخال را به عنوان مربی به جمع خود اضافه کرده بود.

اما‌این وسط چیزی سرجایش نبود و نتیجه شکست‌ها و تساوی‌ها متوالی بود و حتی بایرن در معرض حذف از اروپا قرار داشت. اما درست در بحرانی‌ترین لحظه ممکن بایرن با پیروزی ۴ بر یک در خانه یوونتوس متولد شد.

آنها به لیگ قهرمانان بازگشتند و تا فینال صعود کردند، در‌این بین هم ۱۳ امتیاز اختلاف با صدر جدول را آرام آرام پیمودند و به فینال جام حذفی هم رسیدند.

‌این بهترین پایان ممکن در حالت فعلی است، اما آنچه که از فانخال برمی‌آید ‌این است که او قصد فتح هر دو جام باقی مانده را دارد تا‌این پایان رویایی شود. گرچه پیروزی مقابل ‌اینترمیلان در فینال لیگ قهرمانان کار ساده‌ای نیست.

روبن ستاره فصل

پیروزی بایرن مونیخ در بازی پایانی بوندس لیگا با گلزنی مجدد آرین روبن همراه بود. بازیکنی که در فتوحات ‌این فصل نقش کلیدی داشته است.

او در همه بازی‌های دشوار لیگ قهرمانان برای بایرن گل زد و در بازی نیمه نهایی جام حذفی نیز مقابل شالکه با طی مسافتی شصت‌متری توپ را به تور دروازه حریف رساند.

او به همراه باستین شوان اشتایگر زوجی عالی در خط میانی ساخته‌اند که حتی فرانک ریبری را زیر سایه خود قرار داده‌اند. اما‌این دو تنها ستاره‌ها نیستند. مارک فن بومل کاپیتان هلندی، دانیل پرانیچ و خود ریبری در مقاطع مختلف فصل تاثیر لازم را داشته‌اند.

همینطور خط دفاع پرقدرت بایرن که با دانیل فن بویتن و مارتین دمیکلیس در قلب دفاع و بادشتوبر و لام در چپ و راست آرایش می‌شوند. سیستم ۴-۳-۳ فانخال دو ستاره دیگر هم دارد.‌ایویتسا اولیچ و توماس مولر.

ایمان به جوانان

سه جوان درجه اول با فانخال بایرن را به افتخارات جدیدی رهنمون کردند.

هولگر باداشتوبر دفاع چپ بایرن که حالا جزو مسافران جام جهانی است، توماس مولر که در اولین فصل حضور خود در بوندس لیگا ۱۳ گل به ثمر رساند و دانیل کنتنتو که گاها به جای باداشتوبر در سمت چپ بازی کرده و کیفیت خود را نشان داد. فانخال که قبلا نیز مهارت خود را در کار با جوانان نشان داده، در صورت بقا در بایرن به‌ این کار ادامه خواهد داد.

البته او ترکیبی از جوانان و با تجربه‌ها را در اختیار دارد که زیر نظر او بهترین بازی‌های بایرن در چند سال گذشته را به نمایش گذاشته‌اند.

جدول گلزنان

آرین روبن که بعد از آغاز فصل به بایرن ملحق شد با ۱۶ گل بهترین گلزن بایرن در‌این فصل بود. بعد از او توماس مولر با ۱۳ گل، اولیچ با ۱۱، گومز با ۱۰ و فان بویتن با ۶ گل در رده‌های بعدی هستند. البته بهترین گلزن بوندس لیگا مثل فصل پیش ادین ژکوی بوسنیایی از ولفسبورگ است که ۲۲ گل به ثمر رساند که البته در مقایسه با لیگ‌های اسپانیا و انگلیس رقم پایینی محسوب می‌شود. اشتفان کیسلینگ از لورکوزن با ۲۱ گل و کوین کورانی از شالکه با ۱۸ گل در رده‌های دوم و سوم هستند. اما نکته جالب‌این است که روبن ۱۶ گل خود را در ۲۴ بازی به ثمر رسانده، اما ژکو در هر ۳۴ بازی تیمش به میدان رفته است.