نوآموز: لیگ را تعطیل کنید

رییس اسبق فدراسیون فوتبال ایران می‌گوید: وضعیت فوتبال ایران به هیچ وجه مناسب نیست و من احساس می‌کنم شیرازه کار از دست مدیران کنونی فوتبال ایران خارج شده است. ناصر نوآموز که با ایسنا گفت‌وگو می‌کرد، معتقد است: اکنون این نگرانی که در میان خانواده فوتبال در ارتباط با وضعیت این رشته ورزشی بوجود آمده درست و پایه‌ای است و فوتبال ایران به هیچ وجه در مسیر درست خود حرکت نمی‌کند. به نظر من هیچ چیز سرجای خودش نیست. ما باید ببینیم پایه‌های شکل‌گیری فوتبال کجاست و روند حرکتی ما باید چگونه باشد. وی ادامه داد: امروزه در فوتبال مدیریت‌ها ضعیف و موقتی شده، پول اضافی و بدون سازمان‌دهی و تشکیلات به فوتبال آمده و همه ساختارها را از بین برده است. به نظر من مدیران کنونی شیرازه کار از دستشان خارج شده و با این جوسازی‌ها و حرف و حدیث‌های مختلفی که دارند تنها دارند به ضرر فوتبال و به ضرر خودشان عمل می‌کنند. همین تیم فوتبال امید را که نگاه کنید یکی از مصداق‌های شیرازه کار از دست‌رفتن را در فدراسیون فوتبال می‌بینید. این چه معنی دارد که یک مربی را با حمایت همه جانبه می‌آورند و یک دفعه نزدیک به بازی‌های آسیایی استعفا می‌دهد. در این میان هم یکی از کمیته ملی المپیک می‌گوید و دیگری از فدراسیون فوتبال و ناهماهنگی‌هایی که دارند، یا همین حرف‌های ضد و نقیض رییس و نایب رییس را که توجه کنیم به وضعیت نگران کننده فوتبال پی می‌بریم.

نوآموز خاطرنشان کرد: وقتی به فوتبال نگاه می‌کنیم باز هم همان کشمکش‌ها را می‌بینیم که علت اصلی آنها معلوم نیست. نمی‌دانم آیا مدیران ما خیلی خسته شده‌اند یا کار از دستشان خارج شده. این همه پول در باشگاه‌ها خرج می‌شود که نتیجه‌اش مشخص نیست. آن وقت هم تیم‌های درجه سه آسیا یا همین تیم‌های حوزه خلیج فارس برای ما شاخ شده‌اند.

نایب رییس اسبق فدراسیون فوتبال با اشاره به خاطراتش، خاطرنشان کرد: زمانی که ما در سنگاپور مجوز حضور در رقابت‌های مسکو را کسب کردیم، یک هفته در دبی بودیم، زمانی علی پروین در میان باشگاه‌های عربی راه می‌رفت ۱۰ تا گل به آنها می‌زد، حالا چه شده که همه آن تیم‌ها برای ما شاخ شده‌اند. ما بی‌موقع حرفه‌ای شدیم، در حالی که شرایطش را نداشتیم. وی با بیان اینکه پول بی‌حساب مشکل کنونی فوتبال شده، یادآور شد: یک سری اکنون در فوتبال به خاطر پولش جمع شده‌اند. دولت هم فقط بودجه را افزایش می‌دهد. در حالی که این روش کمک به ورزش نیست. باشگاه‌ها باید خصوصی شوند و مدتی تحت حمایت دولت باشند. دولت باید به بخش خصوصی کمک کند. باید برای حل شدن مشکلاتمان باشگاه‌ها را خصوصی کنیم. لیگ‌مان باید تیم‌های خصوصی داشته باشد و در آن وضعیت دیگر تعصب در فوتبال معنا ندارد. برخی اوقات این تماشاگران متعصب به ضرر فوتبال هستند و داور شهامتش را از دست می‌دهد، تاکنون استقلال و پرسپولیس بودند، حالا تراکتور‌سازی هم به آنها اضافه شده است. اولین کاری که برای اصلاح باید انجام دهیم اینکه لیگ را تعطیل کنیم و نگاهمان را به فوتبال و باشگاه‌های فوتبال عوض کنیم.

وی با تاکید بر اینکه سازمان تربیت بدنی حق دخالت در امور فدراسیون‌ها را ندارد، خاطرنشان کرد: سازمان نباید در امور فوتبال دخالت کند. باید اساسنامه‌ها عوض شود. فدراسیون‌ها زیرنظر کمیته ملی المپیک باشند و این فدراسیون‌ها باشند که کمیته ملی المپیک را می‌سازند. باشگاه‌ها خصوصی شوند و مدیران باشگاه‌ها را باید هواداران انتخاب کنند. من اینها را به عنوان شخصی می‌گویم که سال‌ها رییس و نایب رییس فدراسیون فوتبال بوده‌ام. البته این حرف‌ها را ۳۰ سال است که می‌زنم اما کو گوش شنوا؟