سپاهان قهرمان می‌شود؟

احسان بعیدی

هفته سی ام هفته عجیبی بود. همه منتظر شکست سپاهان بودند تا حساسیت به هفته‌های پایانی لیگ برتر تزریق شود؛ اما دیگر‌این موضوع را پیش‌بینی نمی‌کردند که سپاهان مقابل استیل آذین نتیجه را واگذار کند و سه مدعی دیگر مجموعا تنها موفق به دشت یک امتیاز شوند. پرسپولیس با شکست مقابل سایپا عملا‌ کورسوی امید خود را برای کسب عنوان قهرمانی از دست رفته می‌بیند. از طرف دیگر ذوب آهن که در صورت برد مقابل پیکان به سه امتیازی همشهری‌اش می‌رسید مقابل پیکان با سوپر گل دقیقه ۹۰ ادسون مارسلو متوقف شد تا نتواند فاصله‌اش را با سپاهان بیش از یک امتیاز کم کند و در پایان شاگردان صمد مرفاوی که عملا‌ تنها روی کاغذ شانس قهرمانی داشتند با شکست مقابل صبای قم امیدهایشان را از دست رفته می‌بینند.

در واقع به نظر می‌رسد اگر قرار بود ستون‌های اقتدار سپاهان در صدر جدول لیگ به لرزه بیفتد باید‌این اتفاق در‌ این هفته رخ می‌داد؛ ولی نتایج رقبای دیگر سپاهان هفته سی‌ام آنقدری ناامید کننده بود که سپاهان می‌تواند از هم اکنون به فکر برگزاری جشن قهرمانی بر روی زاینده رود آن هم با طراحی که قلعه‌نویی قولش را داده، باشد.

سپاهان در چهار هفته پایانی به جز دیدار با پرسپولیس بازی خیلی سخت دیگری ندارد.‌این تیم در سه هفته آتی به مصاف تیم‌هایی می‌رود که بهترین آنها در رده هشتم جدول رده‌بندی قرار دارد. در واقع نگاهی به بازی‌های هفته‌های سی و یکم تا سی و چهارم لیگ برتر به نوعی شرایط امتیازی چهار تیم مدعی را آشکار می‌کند:

هفته سی و یکم:

سپاهان- راه آهن

روی کاغذ سپاهان باید برنده‌این دیدار باشد. معمولا‌ سپاهان به تیمی‌چون راه‌آهن در اصفهان امتیاز نمی‌دهد مگر‌اینکه اتفاق خاصی بیفتد.

استقلال- ذوب‌آهن

ذوب‌آهن همچنان مدعی است و استقلال هم اگرچه که روی کاغذ شانس قهرمانی دارد، اما بیشتر هدفش کسب سهمیه لیگ قهرمانان آسیاست.

تراکتور- پرسپولیس

معادلات ‌این بازی بیشتر به سود تراکتور می‌چربد تا پرسپولیس. به هر حال تبریزی‌‌ها منتظر حضور پرسپولیس در تبریز بودند و بعید است به‌این تیم هر سه امتیاز را هدیه دهند.

هفته سی و دوم:

ابومسلم- سپاهان

تیم مشهدی کار سختی برای بقا دارد؛ ولی اگر هفته آینده بتواند سه امتیاز را بگیرد برای دیدار با سپاهان انگیزه‌ای دو چندان دارد. با ‌این وجود به نظر نمی‌رسد سپاهان از مشهد بدون امتیاز رهسپار اصفهان شود.

ذوب آهن- مقاومت:

ذوب آهن اگر می‌خواهد دلخوش به دو هفته پایانی باشد، دیگر حق از دست دادن هیچ امتیازی را ندارد، در بازی‌های خانگی که دیگر اصلا‌ چنین حقی را ندارد.

پرسپولیس- استیل آذین

شاید پرسپولیس در هفته‌های اخیر بی‌دلیل در رویای تکرار فصل ۸۶-۸۵ بود. آنها یک بازی بسیار حساس و دشوار دیگر هم دارند با استیل آذین مدعی حضور در لیگ قهرمانان در آزادی!

شاهین- استقلال: فکر کردن به دیدار شاهین- پرسپولیس در بوشهر برای صمد مرفاوی کمی ‌رعب آور است. شاهین به امتیازات کامل‌ این دیدار احتیاج دارد و استقلال تنها به سهمیه آسیایی فکر می‌کند.

هفته سی و سوم:

سپاهان- پیکان: پیکان بهترین تیمی‌است که به جز پرسپولیس، سپاهان باید با آن مصاف دهد. بعید نیست سپاهان در ‌این روز جشن قهرمانی را برپا کند؛ البته اگر اتفاق خارق‌العاده‌ای رخ ندهد.

فولاد- ذوب آهن: تیم اهوازی در شرایطی است که به شدت خطر سقوط را احساس می‌کند. مجید جلالی شاید دوباره در ‌این روز تمام امیدهای ذوب‌آهن را پرپر کند؛ هر چند که سپاهان‌این روزها ‌اینقدر نامطمئن است که می‌توان انتظار اتفاقات دیگر را نیز برای دیدار فولاد- ذوب متصور بود.

پرسپولیس- ابومسلم: شاید‌این بازی تنها دیداری باشد که شاگردان دایی از هم اکنون بتوانند سه امتیازش را در حساب خود بدانند.

استقلال- راه آهن: شرایط استقلال در‌این روز شرایط خاصی خواهد بود شاید متاثر از دیدار هفته قبل پرسپولیس- استیل آذین و تقسیم امتیازات احتمالی آن دیدار. شاید استقلال در‌این زمان سوم جدول باشد!

هفته سی و چهارم:

پرسپولیس- سپاهان: بی‌شباهت‌ترین دیدار به بازی دو فصل پیش و شاید هم چشم امید ذوب‌آهن به استادیوم آزادی. پرسپولیس احتمالا‌ با ۹۰ هزار نفر برای کسب سهمیه آسیایی مقابل سپاهان صف آرایی کند.

ذوب آهن- ملوان: ملوان نه سقوط می‌کند، نه سهمیه آسیایی می‌خواهد پس بردن ‌این تیم برای ذوب آهن نباید چندان سخت باشد؛ هر چند که ملوان تیم دست و پابسته‌ای در ‌این فصل نشان نداده. ملوانان در هر شرایطی قابل احترام هستند.

پیکان- استقلال: یک دیدار همزمان در قزوین که شاید نتیجه‌اش برای حضور در لیگ قهرمانان فصل بعد خیلی با اهمیت باشد.

***

بعید نیست در روز دیدار پرسپولیس مقابل سپاهان هواداران استقلال با حضور در آزادی سپاهان و امیر را تشویق کنند. معادلات به نحوی است که ممکن است استقلال برای صعود به لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۱۱ به برد سپاهان مقابل پرسپولیس نیاز مبرم داشته باشد.

در پایان بایستی گفت اگر اتفاق خاصی نیفتد، رتبه تیم‌ها در جدول رده‌بندی لیگ حفظ خواهد شد و بیشتر از ‌اینکه جنگ برای قهرمانی وجود داشته باشد، سه تیم پایتخت نشین پرسپولیس، استقلال و استیل به دنبال سهمیه آسیایی هستند، البته فوتبال آن هم از نوع‌ایرانی همواره پتانسیل سورپرایز کردن همگان و به هم ریختن معادلات را دارد.