یکی زدیم ده تا نزدیم

گل نکونام در شرایطی به دست آمد که ‌ایران فرصت‌های بی‌شماری را از دست داد و در نهایت ناامیدانه در انتظار تساوی بود. ‌این مسابقه‌ای بود پراسترس و سخت که اگر ‌ایران موقعیت‌هایش را گل می‌کرد خیلی ساده تر به پایان می‌رسید. قطبی در راه رسیدن به جام ملت‌های قطر دو بار در ورزشگاه آزادی مقابل رقبا قرار گرفت و در هر دو بازی با گل‌های نکونام در دقایق پایانی بود که پیروز شد. نکونام در بازی با اردن و در بازی با تایلند با دو ضربه سر برای تیم ملی گل زد تا در تهران نه امتیازی از دست بدهیم و نه گلی وارد دروازه‌مان شود.

ایران یک- تایلند صفر

گل: نکونام (۹۰)

داور: عبدالله بالیده

اخطار: تیموریان، معدنچی‌، انصاری‌فر و نکونام (ایران)

تماشاگر: حدود ده هزار نفر

‌ایران: سید مهدی رحمتی،‌ هادی عقیلی، سیدجلال حسینی، احسان حاج صفی، خسرو حیدری،‌ آندرانیک تیموریان، جواد نکونام،‌ مهرزاد معدنچی،‌ محمدرضا خلعتبری (غلامرضا رضایی)،‌ علی کریمی و مسعود شجاعی(کریم انصاری فرد)

شرح گل یک- صفر: سانتر کوتاه خسرو حیدری با ضربه سر تماشایی نکونام به گل پیروزی تبدیل شد. بازیکنان‌ایران به قدری زیر فشار بودند که خود نکونام هم به شدت و بیش از حد معقول اقدام به شادی کرد.

بهترین بازیکن: آندرانیک تیموریان، علی کریمی ‌و شاید جواد نکونام. ستاره‌های تیم ملی در ‌این بازی بودند. مسابقه‌ای که برخلاف انتظار ما با بازی دفاعی و سفت و سخت تایلند با سختی به پایان رسید.

اتفاق ویژه: حبیب کاشانی‌، سرپرست باشگاه پرسپولیس به همراه آرفی، شیث و میثاق معمارزاده در جایگاه ویژه حضور یافتند.‌ این در حالی بود که هواداران استقلال و پرسپولیس در واکنش به‌این حرکت اقدام به تشویق تیم‌های باشگاهی خود کردند. تشویق تیم تایلند از حوالی دقیقه ۸۰ هم از نکات دیگری بود که نشانگر شرایط کلی فوتبال ماست

شرح بازی: مسابقه‌ای که قرار بود تبدیل به جشن صعود‌ایران شود گرچه به نفع ما به پایان رسید، اما نشان داد برخلاف تصورات ما سطح فوتبال آسیا تغییر کرده و به راحتی نمی‌توان خود را فاتح هر مسابقه‌ای دانست.‌ ایران که با شیوه ۳-۳-۴ مقابل حریف قرار گرفته بود با ریتمی‌ یکنواخت به دروازه حریف هجوم برد، اما درخشش دروازه‌بان تایلند و بی‌دقتی بازیکنان ‌ایران ‌این بار فرصت‌ها را هدر می‌داد. بعد از یک نیمه ناموفق قطبی در نیمه دوم ریتم تهاجمی‌تری به بازی تیم ملی داد و پس از آنکه یک بار با ضربه سر انصاری فرد تیر دروازه حریف لرزید، جواد نکونام مثل همیشه با استفاده از شم گلزنی‌اش کار را به سود ‌ایران تمام کرد. ‌این یک پیروزی کاملا سزاوارانه اما بسیار پرزحمت بود؛ چیزی که از برایان رابسون و تیمش انتظار داشتیم. آنها قبلا هم در ورزشگاه آزادی مقاومت آزاردهنده خود را به نمایش گذاشته بودند.