انتظار نداشته باشید در آمادگی کامل بازی کنیم

سرمربی تیم ملی فوتبال ایران می‌گوید: نباید با تمرینات کمی که داشتیم انتظار داشته باشیم تیم ملی با آمادگی کامل مقابل تایلند بازی کند؛ هر چند بازیکنان ما وظایف‌شان را از قبل می‌دانند.

افشین قطبی پس از آنکه در برنامه ۹۰ حاضر شد تا در مقابل انتقادات پرشمار از خود و لیست دعوت شدگان به تیم ملی دفاع کند، در نشست پیش از بازی تیم‌های ایران و تایلند - در مرحله مقدماتی جام ملت‌های آسیا که امروز ساعت ۱۹:۳۰ برگزار می‌شود - گفت: هر بازی برای ساختن تیم ملی ایران می‌تواند یک پله خوبی باشد. ما تا شروع جام ملت‌های آسیا ۶ فرصت فیفا دی داریم و سعی می‌کنیم در این زمان‌ها برترین‌هایی را به تیم ملی دعوت کنیم تا به نوعی به این فرصت برای آمادگی هرچه بیشتر تیم ملی استفاده شود. خیلی‌ها گفته‌اند بازی با تایلند تشریفاتی است؛ اما معتقدم در فوتبال بین‌المللی هیچ بازی تشریفاتی نبوده و همه آنها مهم هستند.

گزیده‌ای از صحبت‌های سرمربی تیم ملی را می‌خوانید:

با ملاک‌هایی که من برای انتخاب بازیکنان در تیم ملی دارم در فرصت ۱۰ ماهه‌ای که تا شروع مسابقات باقی است به هیچ وجه نمی‌توانم بازیکنی مثل کریمی بسازم.

در تیم ملی به روی هر بازیکنی باز است. ما هیچ تصمیمی را بدون فکر نمی‌گیریم تا مجبور شویم بعد از آن زجر بکشیم. من دوست دارم ستاره‌هایی چون مهدی مهدوی‌کیا و ‌هاشمیان در این تیم بازی کنند؛ اما این به فرم آنها طی ماه‌های آینده بستگی دارد و اینکه بخواهند به تیم ملی برگردند یا نه. آنها تجربیات زیادی دارند و اگر در وضعیت مطلوبی باشند و بخواهند به تیم ملی بازگردند دعوتشان می‌کنم.

ما مکاتباتی را با فدراسیون‌های مصر، ترکیه و شیلی داشتیم و سعی می‌کنیم با آنها بازی تدارکاتی انجام دهیم. به اضافه این پنج تاریخ دو اردوی دو هفته‌ای هم تا شروع جام ملت‌ها خواهیم داشت که یکی ازآنها پس از جام جهانی در اروپا خواهد بود. آنجا سعی می‌کنیم با چند تیم مطرح باشگاهی بازی تدارکاتی داشته باشیم. همچنین یک اردوی دیگر پیش از مسابقات است که در مناطق اطراف برگزار می‌کنیم و دو بازی دوستانه هم خواهیم داشت. در مجموع ۱۰ مسابقه دوستانه تا شروع مسابقات در برنامه داریم و هدف ما با بهترین‌ها است. همچنین در این راستا از تیم‌های کره جنوبی و ژاپن هم دعوت کردیم تا در ورزشگاه آزادی به جای دیگر با آنها بازی تدارکاتی داشته باشیم.

ما رویکرد ثابتی را برای انجام بازی‌های مختلف در تیم ملی در نظر گرفتیم. به طور مثال در فوتبال مدرن از بازیکنانی در دفاع‌های چپ و راست استفاده خواهیم کرد که توانایی بالایی در بازی‌سازی داشته باشند. درگیری‌ها را از حریف ببرند. با تصمیمات خوب پاس‌های بی‌عیب ارسال کنند. به طور مثال احسان حاج صفی توانایی‌هایی دارد و به امیرحسین فشنگچی هم چنین فرصتی را داده‌ایم. ما لیگ برتر را کاملا رصد می‌کنیم تا بهترین‌ها را دعوت کنیم.

تنها چیزی که من را نگران می‌کند این است که تنها یک جلسه تمرینی با حضور تمامی بازیکنان خواهیم داشت. طی روزهای اخیر تیم ملی با ترکیبی ناقص از بازیکنان تمرین می‌کرد. در این شرایط نباید انتظار داشته باشید تیم ملی با آمادگی کامل به مصاف تایلند برود؛ هر چند که بازیکنان از قبل وظایفشان را براساس نوع بازی که می‌خواهیم انجام دهیم می‌دانند.