مسابقات شطرنج جام خزر درحالی به کار خود پایان داد که با حواشی بی‌شماری روبه‌رو بود. بحث تبانی، نرم فروشی، اشتباه در به حساب آوردن یک بازیکن ترکمنستانی در ریتینگ و اقدام خودسوزی یکی از شطرنج‌بازان جدول C از جمله حواشی این جام بود. اما کریمی، دبیر فدراسیون شطرنج با رد این حواشی، معتقد است که بعضی صحبت‌ها از روی غرض گفته می‌شود و کسانی که این حرف‌ها را می‌زنند، می‌خواهند ریشه شطرنج را بخشکانند. او گفت: فدراسیون شطرنج ریالی به این مسابقه‌ها کمک نکرده است چه برسد به اینکه بخواهیم خارج از عرف و برای نرم‌فروشی هزینه کنیم. فدراسیون حالا پول ندارد حقوق کارکنانش را بدهد چه رسد به اینکه بخواهد به این مسائل برسد.

کریمی در ارتباط با اقدام به خودسوزی یکی از شطرنج بازان گفت: این شطرنج باز به حریف خود که کودکی ۷‌، ۸ ساله بوده پیشنهاد غیر معقول داده است که حریفش با مراجعه به سرداور از این موضوع شکایت می‌کند. در این شرایط داور به استناد مدارک موجود، برای صمصام باخت منظور می‌کند. این فرد به لحاظ روحی،‌ دچار تعادل نیست که به خاطر یک باخت اقدام به خودسوزی کند. آیا درست است ما به اعتبار سخن چنین فردی کل مسابقه‌ها را زیر سوال ببریم؟

دبیر فدراسیون شطرنج در پاسخ به این سوال که اگر این‌چنین است پس چرا داور به حریف هم باخت داده و چرا مسوولان برگزار کننده مسابقات با پرداخت وجه نقد صمصام را از خودسوزی منصرف کرده‌اند؟ اظهار کرد: من در تهران بودم و از جزئیات مسابقه‌ها خبر ندارم. حرف‌های من بر مبنای صحبت‌های سرداور مسابقه‌ها است.

او درباره بحثی که پیرامون شطرنج‌بازان ترکمنستانی مطرح شد، گفت: اگر کشوری حق عضویتش را پرداخت نکند، فدراسیون جهانی به عنوان اهرم فشار، ورزشکاران آن کشور را از ریتینگ فیده خارج می‌کند، اما این به آن معنی نیست که بازیکنان نباید در مسابقه‌ها شرکت کنند. بازیکن ترکمنستانی، استاد بین‌المللی است و دلیلی ندارد ما به خاطر عدم پرداخت حق عضویت کشورش از حضور او در مسابقه‌ها بهره نبریم.