رتبه مهم نیست، عالی بودیم

بعد از عنوان هشتاد و نهم سید ستار صید در ماده صحرانوردی المپیک زمستانی ۲۰۱۰ ونکوور، پوریا و حسین ساوه شمشکی هم به ترتیب عناوین شصتم و هفتادم رقابت‌های مارپیچ بزرگ را به دست آوردند. این درحالی است که با وجود عدم رضایت مربی اوکراینی صید از عملکرد شاگردش، رستم کلهر، مربی تیم ملی‌، از نتیجه ساوه شمشکی‌ها راضی است.

رقابت‌های مارپیچ بزرگ بیست ویکمین دوره بازی‌های المپیک زمستانی از ساعت ۹:۳۰ صبح سه‌شنبه به وقت محلی و ۲۰:۴۵ سه‌شنبه به وقت ایران با حضور ۱۰۳ شرکت کننده از ۵۶ کشور در پیست کریک ساید شهر ویستلر برگزار شد که پوریا و حسین ساوه شمشکی نمایندگان ایران با کسب زمان‌های دو دقیقه و ۵۷ ثانیه و ۷۰ صدم ثانیه و سه دقیقه و ۵ ثانیه و ۸۷ صدم ثانیه به عناوین شصتم و هفتادم دست یافتند. پوریا ساوه شمشکی در مانش اول (دور نخست) زمان یک دقیقه و ۲۶ ثانیه و ۴۴ صدم ثانیه و حسین ساوه شمشکی زمان یک دقیقه و ۳۱ ثانیه و ۳۱ صدم ثانیه را ثبت کردند. پوریا ساوه شمشکی با ۱۹ ثانیه و ۸۷ صدم ثانیه اختلاف نسبت به «یانکو» به عنوان شصتم دست یافت. کارلو یانکو اسکی باز جوان سوئیسی در این رشته با ثبت زمان دو دقیقه و ۳۷ ثانیه و ۸۳ صدم ثانیه قهرمان شد و مدال طلا را بر گردن آویخت. کتیل یانسرود و اکسل لوند اسویندال هر دو از نروژ به ترتیب با ثبت زمان‌های ۲:۳۸:۲۲ و ۲:۳۸:۴۴ به نشان‌های نقره و برنز دست یافتند. این سومین مدال اسویندال پس از مدال طلا و نقره مارپیچ سرعت و دانهیل بود.

رشد ‌٥٠ درصدی بدون تمرین

اما مربی تیم ملی اسکی ایران پس از مسابقه پوریا و حسین ساوه شمشکی در رقابت‌های مارپیچ بزرگ بازی‌های المپیک از عملکرد آنها ابراز رضایت کرد. رستم کلهر گفت: در رقابت‌های بین‌المللی و حتی در المپیک پیشین فاصله ما با بهترین‌های جهان بیشتر از ۱۵ ثانیه بود، اما در این مسابقه فاصله ما به کمتر از ۱۰ ثانیه رسید، این یعنی رشد ۵۰ درصدی. او که معتقد است نمایندگان ایران عملکردی طبق انتظارات مربیان داشته‌اند، اضافه کرد: در رقابت‌های مارپیچ بزرگ پیش بینی ما محقق شد، به نظرم پوریا و حسین عالی ظاهر شدند. در مجموع اختلاف زمان ما با بهترین‌های جهان کم شده است و در مسابقه امروز هم کم شدن این فاصله را ثابت کردیم. کلهر اضافه کرد: برای ما رتبه مهم نیست، کم شدن فاصله زمانی اهمیت دارد. امکان داشت ۳۰ اسکی باز اوت کنند و ما مقام سی ام المپیک را کسب کنیم، اما به هدف مان نرسیم. نباید رتبه را سنجید. او با اشاره به استرس ملی‌پوشان ایران گفت: آنها هیچ‌گاه در پیست‌های یخی تمرین نکرده و مسابقه نداده‌اند. من در روزهای گذشته تلاش زیادی کردم تا استرس از آنها دور شود، اما بخشی از آن طبیعی است. مربی تیم ملی با بیان این که وضعیت ما در مارپیچ کوچک بهتر است، اضافه کرد: فکر می کنم در اسلالوم بین جایگاه ۴۰ تا ۴۵ قرار بگیریم.