مثل ترسوها فرار نمی‌کنیم

تیم ملی فوتبال توگو از تصمیم خود منصرف شد و باردیگر به رقابت‌های جام ملت‌های آفریقا بازگشت. آیلایسیس رومائو در گفت‌وگو با روزنامه‌ فرانسوی اکیپ از تصمیم بازیکنان تیم ملی فوتبال توگو برای شرکت در رقابت‌ها در آنگولا خبر داد. او به این روزنامه فرانسوی گفت: ما با تمامی اعضای تیم تصمیم گرفتیم و در نهایت روز دوشنبه برابر غنا به میدان خواهیم رفت. تصمیم بازیکنان همه بر این بود ما نمی‌توانیم کشته‌شدگان و آسیب دیدگان را تنها بگذاریم و همانند ترسوها فرار کنیم. اگر می‌مانیم به خاطر آنها است و اینکه نمی‌خواهیم افراد مسلح را خوشحال کنیم. دولت ما به هیچ عنوان با تصمیم ما موافق نیست با این حال ما همگی تصمیم گرفته‌ایم در این رقابت‌ها شرکت کنیم.

عیسی هایاتو، رییس فدراسیون فوتبال آفریقا پیش از این به تیم ملی توگو اطمینان خاطر داده بود. آنتونیو کاسوما نخست وزیر آنگولا هم در گفت‌وگو با هایاتو تضمین داده بود که تدابیر امنیتی را تشدید خواهد کرد. در «انکلاوه کابیندا» یعنی همان جایی که تیم‌های ملی توگو، غنا و بورکینافاسو دیدارهای مرحله گروهی خود را برگزار خواهند کرد، یک گروه نظامی برای به دست آوردن استقلال خود از دولت آنگولا مبارزه می‌کند. تیم ملی توگو جمعه شب در حالی که برای حضور در رقابت‌های جام ملت‌های آفریقا وارد آنگولا می‌شد با حمله مسلحانه مردان ناشناس روبه‌رو شد. در این حمله مسلحانه سه نفر از جمله راننده اتوبوس تیم ملی توگو کشته شدند.

آنگولا از پلیس آفریقای‌جنوبی کمک گرفت

در عین حال میزبان بیست و هفتمین دوره پیکارهای جام‌ملت‌های آفریقا برای ایجاد امنیت بیشتر از پلیس آفریقای‌جنوبی کمک گرفت.‌کمیته سازماندهی این پیکارها از کشور آفریقای‌جنوبی درخواست اعزام نیروی پلیس کرده که مورد موافقت واقع شد.

براساس این گزارش شمار زیادی از نیروهای پلیس آفریقای‌جنوبی که برای برقراری امنیت به هنگام برپایی مسابقات جام جهانی ۲۰۱۰ در این کشور در ابتدای تابستان سال آتی‌، تحت آموزش هستند، به آنگولا اعزام شدند. پیش‌تر بخشی از این نیروها به آنگولا اعزام شدند که با توجه به حادثه به وقوع پیوسته در کابیندا، برشمار آنان افزوده شد.

۸۵ درصد، موافق لغو جام ملت‌های آفریقا

تعطیلی جام ملت‌های آفریقا چیزی است که ۸۵ درصد رای دهندگان در سایت خبری مارکا آن را خواسته‌اند. در نظرسنجی سایت خبری وابسته به روزنامه پرتیراژ مارکا اسپانیا تا پایان روز گذشته ۴۵۰ هزار و ۷۵۲ نفر شرکت کرده‌اند.

سئوال این نظر سنجی به این صورت مطرح شده است: «آیا با تعطیلی و لغو کامل جام ملت‌های آفریقا موافق هستید؟» این نظرسنجی با مخالفت و اعتراض شدید برگزار کنندگان جام ملت‌های آفریقا همراه بوده است. ۸۵ درصد پاسخ‌ها مثبت بوده و نشان می‌دهد که اکثر مردم با برگزاری این جام زخمی و خون‌آلود و ناامن مخالف هستند.