حادثه پیش آمده برای تیم ملی فوتبال توگو نگرانی‌های فیفا را برای برگزاری مسابقات جام جهانی در قاره آفریقا بیشتر از گذشته کرده است.

در فاصله یک روز تا شروع رقابت‌های جام ملت‌های آفریقا افراد مسلح به اتوبوس حامل بازیکنان تیم ملی توگو حمله کردند که این حمله باعث کشته‌شدن راننده اتوبوس و مجروحیت ۹ نفر شد. جمعه و در حالی که بازیکنان تیم ملی توگو با اتوبوس وارد منطقه کابیندا آنگولا شده بودند، افرادی مسلح به این اتوبوس حمله کردند که در نتیجه راننده و ۹ نفر از جمله دو بازیکن تیم توگو مجروح شدند. وزارت کشور آنگولا این حمله را تروریستی خواند. به احتمال فراوان یکی از گروه‌های جدایی طلب آنگولا مسوولیت این حمله را بر عهده خواهد گرفت. قرار است امروز یکی از نمایندگان ارشد کنفدراسیون فوتبال آفریقا برای بررسی اوضاع در منطقه کابیندا حاضر شود. یکی از اعضای تیم توگو به رادیو فرانسه گفت: «حدود یک ربع صدای تیراندازی شنیده می‌شد. با این حال ما تلاش کردیم که از خودمان محافظت کنیم. توماس دوسوی با بیان اینکه از این حمله شوکه شده است، ادامه می‌دهد: «واقعا عجیب است. ما تنها برای فوتبال به اینجا آمده‌ بودیم؛ اما دیدیم که دارند به ما تیراندازی می‌کنند.»

وب‌سایت روزنامه اکیپ فرانسه هم اعلام کرد که دو بازیکن مجروح تیم توگو، سرگی آکاکپو و کادیووی اوبیلاله هستند. پس از این اتفاق سپ بلاتر، رییس فیفا از سران فدراسیون کنفدراسیون فوتبال آفریقا خواست تا گزارشی از آنچه که بر سر اعضای تیم توگو آمده ارائه دهند. این حمله تروریستی در آفریقا، نگرانی فیفا را در فاصله ۵ ماه مانده به میزبانی آفریقای جنوبی در مسابقات جام جهانی برای تامین امنیت افزایش داده است.