100 دقیقه هیجان در 90

گروه ورزش- اینکه محمد دادکان پس از سال‌ها غیبت ناگهان در پرطرفدارترین برنامه صداوسیما حاضر و بدون سانسور حرف‌هایش درباره اتفاقات دوران خودش را به زبان بیاورد، نکته بسیار مهمی است. دوشنبه شب محمد دادکان با ژیله‌ بافتنی اسکاچ، صورت مرتب و اصلاح کرده با ته ریش و البته کمی آرامش در برنامه نود حاضر شد تا برای اولین بار پس از رفتنش از فدراسیون فوتبال در تلویزیون به سوالات مجری پاسخ بدهد.

البته دادکان خیلی از این حرف‌ها را قبلا در گفت‌وگو با مطبوعات انجام داده بود، اما به هر حال صحبت کردن در صدا و سیما و در برنامه نود بعد از محرومیتی که نزدیک به سه سال برای او وجود داشت نکته بسیار مهمی است.

به هر حال‌، دادکان نزدیک به ۱۰۰ دقیقه در نود به سوالات فردوسی‌پور پاسخ داد تا مطبوعات ورزشی سوژه‌های زیادی برای پیگیری و تحلیل و نقد داشته باشند. گزیده‌هایی از این گفت‌وگو را می‌خوانید.

دعوای ریاست

بخش مهمی از صحبت‌های دادکان در نود به اتفاقات بین او و محمد علی آبادی اختصاص داشت. البته دادکان قول داده بود که در این برنامه به هیچ وجه نام رییس سابق تربیت بدنی را به زبان نخواهد آورد، اما در نهایت یکی،‌دو بار مجبور به این کار شد. او برای خطاب کردن علی آبادی بیشتر از کلمه ایشان و رییس سازمان استفاده می‌کرد. او گفت: «ایشان ریاست فدراسیون را می‌خواستند و دیدید که بعدا هم برای کسب آن عملا وارد عمل شدند، اما آقای فردوسی‌پور شما که برنامه نود را دارید می‌روی برنامه ۸۹ را بگیری؟ ایشان رییس کل ورزش بودند، اما دنبال فدراسیون فوتبال هم بودند، دنبال ریاست کمیته المپیک بودند و ورزش‌های بومی و محلی و باستانی را هم لابد می‌خواستند.»

ناکارشناسان

محمد دادکان که در این برنامه، میدانی باز برای پاسخگویی و صحبت درباره ماجراهای دوران خود در حوزه فدراسیون فوتبال داشت با انتقاد از صداوسیما در زمینه تحلیل نتایج جام جهانی ۲۰۰۶ ، این طور گفت: «ایشان در یک برنامه تلویزیونی حاضر شدند و گفتند اگر دادکان استعفا بدهد یک نیروی جوان‌تر را جانشین می‌کنیم. ضمنا فوتبال ما پتانسیل این را دارد که جزو ۴ تیم برتر دنیا بشود، آن روز که تیم ملی باخت همه تقصیرها به گردن دادکان و برانکو افتاد و ناکارشناسان در تلویزیون آمدند و از شرافت ملی گفتند؛ سوال من این است که حالا ما به بحرین و قطر و بقیه می‌بازیم چرا هیچ کس در تلویزیون از مردم عذرخواهی نمی‌کند و درباره شرف ملی و لکه‌دار شدن آن چیزی نمی‌گوید.»

اشاره او به رویکرد یک طرفه صدا و سیما در طول مسابقات جام جهانی بود که گرچه با شکست ایران به پایان رسید، اما دادکان عقیده داشت نتایج معقول بوده است. او گفت: «ما نمی‌توانستیم پرتغال را ببریم. این یک حقیقت است. وقتی من بین دو نیمه بازی ایران و پرتغال سمت رختکن خودمان می‌رفتم دیدم که پرتغالی‌ها در رختکن همه مشغول دو درجا هستند، اما بازیکنان ما همه خوابیده و نفس‌نفس می‌زدند. این تفاوت ما و آنها را نشان می‌داد.»

آقا معلم

یکی از کسانی که در گفت‌وگوی دادکان با نود مورد حمله قرار گرفت، مجید جلالی بود.

وقتی فردوسی‌پور از او درباره فوتبال پاک سوال کرد، دادکان اینطور پاسخ داد:«ما هم دنبال فوتبال پاک هستیم، اما شما نگاه کنید در باشگاه‌هایی که سالی نزدیک به ۴۰۰ میلیون تومان هزینه می‌کنند چه اتفاقی می‌افتد. الان در لیگ ما ۱۲ مربی در نیم فصل عوض شده و این نشان می‌دهد که شرایط فنی مربیان ما چطور است. اما آقایی که به رییس جمهور نامه می‌نویسی و درباره فوتبال پاک صحبت می‌کنی در هر فصل ۴۰۰ میلیون تومان پول می‌گیری که حق مردمی مثل سیستان و بلوچستان و جاهای دیگر ایران است، بنابراین اگر فوتبال ما به سمت ناپاکی رفته شما هم جزو این چرخه هستید.»

او با اشاره موکد به معلم گفت: «ایشان در ۲۵ سال معلمی ۳۰ میلیون تومان از من گرفته، اما حالا سالی ۴۰۰ میلیون تومان پول می‌گیرد. ۴۰۰ میلیون تومان آقای فردوسی‌پور حالا باید از ایشان پرسید تو ۴۰ میلیون تومان هم می‌ارزی؟»

بدون شک اشاره دادکان به مجید جلالی بود که اختلافات این دو از زمانی شروع شد که این مربی بعد از صعود ایران به جام جهانی در جلساتی با علی آبادی به فاش‌گویی نقاط تیم ملی پرداخت.

می‌خواهند قطبی را برکنار کنند

بخش مهمی از صحبت‌های محمد دادکان در برنامه نود به موضوع انتخاب مربیان بعد از وی اختصاص داشت. او گفت: «وقتی علی دایی را انتخاب کردند. دایی با من تماس گرفت و از من رخصت طلبید. البته من کوچکتر از آن هستم که علی بخواهد با من مشورت کند، اما همان وقت به او گفتم علی جان تو طعمه‌ای.»

او سپس با اشاره به اینکه دایی حرف او را گوش نکرد، عنوان کرد که به این مربی سابق ملی گفته بود که به حرف‌هایش خواهد رسید: «وقتی ما به عربستان باختیم شب به دایی زنگ زدم و گفتم برکناریت قطعی شده که او گفت چنین چیزی امکان ندارد، اما فردا صبح زنگ زد و گفت آقای دادکان حق با شما بود در مورد قلعه‌نویی هم این اتفاق افتاد، وقتی او سرمربی تیم ملی شد با من تماس گرفت. اما من به او هم گفتم که کسی پایش نمی‌ایستد و همینطور هم شد.»

وقتی بحث به افشین قطبی رسید دادکان گفت: «قطبی را به خاطر توانایی‌هایش انتخاب نکرده‌اند او را به خاطر محبوبیتش سرمربی تیم ملی کرده‌اند تا شیره این محبوبیت کشیده شود. حالا هم خودتان می‌بینید که محبوبیتی ندارد و قصد دارند ایشان را هم عوض کنند.»

به پیشکسوتان خدمت می‌کنم

در یکی از آیتم‌ها فردوسی‌پور به عملکرد فدراسیون دادکان اشاره کرد و پرسید چرا به پرسپولیس و استقلال کمک کردید. دادکان اعتقاد داشت تنها به این دو باشگاه کمک نکرده است و ادامه داد: «آیا کسی آمد به من و همکاران یک خسته نباشید بگوید؟» او چینی در ابروهایش انداخت و گفت: «آقای فردوسی‌پور خودت را بگذار جای من. اگر ۴ سال زحمت بکشی موهایت سفید شود، ۱۵ کیلو وزنت کم شود، خانواده‌ات زیرفشار باشند و در آلمان حکمت به عنوان نماینده ایران لغو شود، می‌توانی ببخشی؟ ۱۵ کیلو وزنم کم شد، ولی بعضی‌ها می‌آیند دور شکمشان را گنده می‌کنند.»

در این لحظه فردوسی‌پور خواست از دادکان سوالی بپرسد و مسیر بحث را عوض کند که دادکان با همان تحکم اجازه صحبت به مجری نود را نداد و گفت:«ما آمدیم برای این مملکت کار کنیم و امروز هم اگر بگویند مسوولیت بپذیر، هیچ کاری نمی‌کنم و اگر دوست دارید مرا بگذارید مسوول پیشکسوتان تا به این‌ها برسم. جایگاهی که در این کشور تعریف نشده پیشکسوتان است. الان کسی دوست دارد به صحنه ورزش برگردم که هر روز اعلام می‌کنند که به پرسپولیس یا فدراسیون می‌آید؟ من هیچ جا نمی‌روم و اگر بخواهم سمتی قبول کنم، به پیشکسوتان خدمت می‌کنم.»

حساب فدراسیون

دادکان با تاکید دوباره بر اینکه بخشی از نیاز مالی فدراسیون فوتبال با کمک‌های افراد علاقه‌مند به فوتبال برطرف می‌شد، گفت: زمانی که فدراسیون فوتبال را تحویل دادیم رقمی‌بیش از ۵/۶ میلیارد تومان در حساب این فدراسیون بود. ما در آن دوره از جوراب تا کلاه بازیکنان پول در می‌آوردیم اما امروز چطور؟! ما برای تیم ملی و فدراسیون فوتبال برنامه اقتصادی داشتیم، اینها هم بروند برای فدراسیون کمک بیاورند. شاید سیستم امروز فدراسیون خوب است که بیش از ۱۰ میلیارد تومان بدهی دارد!

وی صعود بی‌دغدغه به جام جهانی، قهرمانی در بازی‌های آسیایی بوسان، قهرمانی آسیا - اقیانوسیه و درخشش تیم ملی در مسابقات جام ملت‌های ۲۰۰۴ چین را از نتایج مثبت فدراسیون فوتبال در زمان خود عنوان کرد و گفت: در زمان من برای دو باشگاه استقلال و پرسپولیس ساختمان خریداری شد، ساختمان امروز فدراسیون که ۱۱ میلیارد تومان ارزش دارد، بنا شد، چندین هزار متر زمین در آبگرم آبعلی خریداری شد تا برای تیم ملی کمپ احداث شود، در بم آکادمی‌فوتبال احداث شد و ...

نشان لیاقت و شجاعت

دادکان با تاکید بر اینکه شخصیت او و همکارانش زیر سوال رفته بود و به همین خاطر تصمیم به خداحافظی از فوتبال گرفتند، افزود: همیشه برای من سه چیز افتخار است و از فرزندانم خواسته‌ام این را روی قبرم بنویسند: نخست اخراج در زمان ریاست آقای علی آبادی در سازمان تربیت بدنی، دوم دریافت نشان لیاقت و مدیریت از آقای محمد خاتمی‌و سوم راهیابی بی‌دغدغه به جام جهانی.

مدیر استقلال ورزشی است؟

وی به انتقاد از اظهارات اخیر مدیرعامل باشگاه استقلال هم پرداخت و گفت: مدیر عامل باشگاه استقلال می‌گوید کارشناسی ورزش در سازمان تربیت بدنی ضعیف است، من هم این مورد را قبول دارم، اما باید به ایشان بگوییم مگر شما ورزشی هستید که از کار کارشناسی ورزش در سازمان تربیت بدنی ایراد می‌گیرید. متاسفانه امروز در ورزش ما تمام مدیران سیاسی، صنعتی، ارتشی و سپاهی هستند. پس پیشکسوتان و کارشناسان ورزش باید کجا بروند. بروند خانه بنشینند تا زمان مرگشان برسد. متاسفانه آنها که اهل ورزش هستند امروز در خانه هستند و فقط زمانیکه مریض می‌شوند حکم مشاوره و مسوولیت می‌گیرند. چرا وقتی زنده هستند و سالم، کسی به آنها توجه نمی‌کند.