32 کشور خوشبخت!

شادمانی مردم الجزایر

با پایان یافتن آخرین نبردها میان بازماندگان جام جهانی، تکلیف ۳۲ تیم راه یافته به‌این رقابت بزرگ و دیدنی روشن شد. هر چند گرفتن بودجه مربوط به صعود، توجه ویژه فیفا به پروژه‌های پایه فوتبال، تزریق شادی عمومی و از‌این دست سودهای مادی و معنوی به بهانه صعود به جام جهانی بسیار ارزشمند است، اما خوشبختی ناشی از حضور در جام جهانی به همین موارد ختم نمی‌شود.

رونق بی‌سابقه آژانس‌های مسافرتی، سود سرسام‌آور حاصل از فروش حق پخش تلویزیونی به کشورهایی که در‌این جام حضور ندارند، دریافت امکانات به روز و استاندارد تمرین فوتبال مطابق با امکانات جام جهانی به میزبان کافی در تمام آکادمی‌‌های بین‌المللی هر کشور، ملی گرایی به بهای فوتبال، افزایش کم خرج و ریشه‌ای ضریب وطن پرستی و معرفی فرهنگ و تمدن هر کشور در بزرگ‌ترین میدان ورزشی جهان پس از المپیک تنها بخش دیگری از خوشبختی‌‌های ناشی از صعود به جام جهانی هستند.

از قاره سیاه، آفریقای جنوبی به عنوان میزبان، الجزایر فاتح نبرد خونین با مصر، نیجریه پایتخت قاره، ساحل عاج، کامرون و غنا پدیده پیش بینی شده برای ۲۰۱۰ راهی جام جهانی شده‌اند. در تنها دیدار پلی آف (حذفی) میان دو نماینده قاره آفریقا، تیم ملی فوتبال الجزایر با غلبه بر مصر موفق به کسب مجوز صعود شد. در‌این دیدار پربرخورد که تحت تدابیر امنیتی شدید ۱۵‌هزار نفر نیروی پلیس محلی انجام گرفت، سفیدپوشان الجزایر توسط عنتریحیی در دقیقه ۴۰ دروازه مصر را گشودند و با همین اندوخته راهی شدند.

تیم ملی فوتبال اروگوئه پس از تساوی برابر کاستاریکا به مسابقات جام جهانی ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی راه یافت.

در آن سوی دنیا اروگوئه در دیدار برگشت مرحله پلی آف منطقه آمریکای شمالی و جنوبی در ورزشگاه سنتاریو مونته ویدئو مقابل کاستاریکا به تساوی یک بر یک رسید تا با توجه به پیروزی یک بر صفر در بازی رفت، به جام جهانی ۲۰۱۰ صعود کند. در‌این دیدار واشنگتن سباستین در دقیقه ۷۰ برای اروگوئه گلزنی کرد؛ در حالی که تک گل تیم کاستاریکا توسط والتر سنترو در دقیقه ۷۴ زده شد.

شب پرماجرای اروپا

در شبی پرماجرا و پر از حرف و حدیث در اروپا، تیه‌ری‌‌ آنری، فوق ستاره فرانسه ، دست خدای شماره ۲ را خلق کرد.این بازیکن در مسابقه بسیار دشوار مقابل‌ایرلند قبل از ارسال پاسی که تبدیل به گل فرانسه در‌این بازی شد، توپ را با دست لمس کرده بود.

فرانسه که در دیدار رفت در خانه‌ایرلند یک بر صفر پیروز شده بود توانست در دیدار برگشت در ورزشگاه «استاد دو فرانس» پاریس به تساوی یک بر یک دست یافته و در مجموع با نتیجه دو بر یک برنده شود‌. آنری کاپیتان فرانسه قهرمان

جام جهانی ۱۹۹۸ و نایب قهرمان جام جهانی ۲۰۰۶ ظاهرا پیش از ارسال پاس زاویه دار خود که به یک ضربه سر ویلیام گالاس و به ثمر رسیدن یک گل سرنوشت ساز در دقیقه ۱۰۳ بازی انجامید، از دست خود برای کنترل توپ استفاده کرده بود و‌این اقدام باعث شد تا جشن پیروزی فرانسه در وقت اضافی دیدار برگشت پلی آف در شرایط بحث برانگیزی برگزار شود‌.

‌ایرلند که در دقیقه ۳۲ بازی با گل «روبی کین» گل خورده در خانه خود را با شایستگی جبران کرده بود و دیدار برگشت را به وقت اضافی کشانده بود، نومیدانه به «مارتین‌‌هانسون» داور مسابقه اعتراض کرد، ولی ‌این اعتراض فایده‌ای نداشت‌.

دست خدای اصلی مربوط به دیه‌گو مارادوناست. او بعد از گلزنی با دست مقابل انگلیس گفت‌: این توپ با دست خدا به ثمر رسیده است!

اسلوونی هم موفق شد در ماریبور با یک گل روسیه را شکست دهد و راهی جام جهانی شود. با‌این پیروزی، دو تیم در مجموع دو بازی به تساوی ۲-۲ دست پیدا کردند، اما اسلوونی به دلیل گل زده در خانه حریف به جام جهانی راه پیدا کرد. تیم اسلوونی که در مسکو ۲-۱ شکست خورده بود، یک بازی سراسرهجومی‌را به نمایش گذاشت و با گل زلاتکو ددیچ نتیجه بازی رفت را جبران کرد.

روس‌‌ها که جام جهانی را از دست رفته می‌دیدند، بازی خشونت آمیزی را در پیش گرفتند و در نهایت با ۹ بازیکن بازی را به پایان رساندند.این دومین حضور اسلوونی در

جام جهانی است. آنها در جام جهانی ۲۰۰۲ نیز حاضر بودند و جالب توجه‌اینکه، برای صعود به آن رقابت‌‌ها نیز در پلی اف، رومانی را شکست دادند.

اما در یک حماسه باستانی، یونانی‌‌ها در دیدار برگشت مرحله پلی اف جام جهانی دست به کار بزرگی زدند و موفق شدند با شکست دادن اوکراین در دونتسک، راهی جام جهانی شوند. یونانی‌‌ها که در یورو ۲۰۰۴ با مجموعه‌ای از بازی‌های تدافعی، به قهرمانی حیرت انگیزی رسیدند، در بازی امشب چهره متفاوتی را به نمایش گذاشتند.‌این پیروزی به لطف تک گل دیمیتریس سالپینگیدیس، مهاجم پاناتینایکوس، در دقیقه ۳۱ بازی به دست آمد. دو تیم در بازی رفت در آتن به تساوی صفر-صفر رسیده بودند، اما شاگردان الکسی میخائیلچنکو نتوانستند از امتیاز میزبانی استفاده کنند و از صعود به جام جهانی بازماندند.‌این بازی در ورزشگاه ۵۰‌هزار نفری دوبناس آره نا، زیر بارش باران و در حضور مقامات کشور اوکراین از جمله ویکتور یوشنکو، رییس جمهور‌این کشور، برگزار شد. با‌ این پیروزی، یونانی‌‌ها انتقام ناکامی‌در راه یافتن به جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان را از حریف گرفتند. در دور مقدماتی آن رقابت‌ها یونان و اوکراین در یک گروه قرار داشتند، اما در نهایت اوکراین از آن گروه صعود کرد، ترکیه به پلی اف رفت و یونان ناکام ماند.‌این دومین حضور یونان در جام جهانی است. آنها برای اولین بار، به جام جهانی ۱۹۹۴ آمریکا راه پیدا کردند.

درخواست رسمی‌ایرلند برای تکرار بازی

جان دلینی، رییس فدراسیون فوتبال‌ایرلند اعلام کرد که به دلیل حرکت تیه‌ری آنری که موجب عدم صعود کشورش به جام جهانی شد، به فیفا شکایت خواهند کرد.

او در کنفرانس خبری گفت: «فدراسیون فوتبال‌ایرلند تصمیم گرفت که به دلیل اتفاقاتی که در بازی‌مان مقابل فرانسه رخ داد، به فیفا شکایت کند. میلیون‌‌ها طرفدار فوتبال در سراسر دنیا از طریق تصاویر ویدئویی به طور واضح دیدند که حرکت دست تیه‌ری آنری چه تاثیری در گلی که منجر به صعود فرانسه شد، داشت. تصمیم نادرست داور و تقدیم یک گل به فرانسوی‌‌ها موجب لطمه به روح ورزش شد. ما اکنون از فیفا به عنوان مرجع رسیدگی به‌این مساله، خواستار برگزار دوباره‌این بازی هستیم. بازی با دست آنری را نماینده فیفا، ناظر داوری و مسوولان برگزاری مسابقه و البته همه بازیکنان دیدند.»

دلینی، سپس به اتفاقات مشابه در گذشته اشاره کرد که موجب چنین تقاضایی شد. «در گذشته نیز اتفاق افتاده که نتایجی مانند‌این، پذیرفته نشده است. در سال ۲۰۰۵، کمیته برگزاری رقابت‌‌های جام جهانی به‌این نتیجه رسید که به دلیل اشتباهات فاحش داور، نتیجه دیدار ازبکستان و بحرین را نپذیرد.

ما امیدواریم که فیفا و کمیته برگزاری رقابت‌ها، به احترام طرفداران فوتبال در سراسر دنیا، در‌این مورد نیز تصمیم مشابهی بگیرد تا به‌این ترتیب به روح بازی جوانمردانه و پاک احترام گذاشته شود. ما همچنین امروز نامه‌ای به فدراسیون فوتبال فرانسه نوشتیم و از آنها خواستیم که به دلیل اتفاقات شب گذشته، حاضر به انجام بازی تکراری شوند.

ما کاری که از دست‌مان ساخته بوده را انجام دادیم، زیرا به بازیکنانمان که بازی فوق‌العاده‌ای به نمایش گذاشتند، مربیان و هواداران بی‌نظیرمان مدیون هستیم. من هروقت به کنفرانس‌‌های فیفا می‌روم، صحبت‌‌هایی در مورد بازی جوانمردانه، فوتبال پاک و جمله‌‌های فوق العاده‌ای در‌این مورد می‌شنوم.

چیزی که باید توجه کرد‌ این است که ‌این بازی، یکی از بازی‌‌های لیگ نبود.‌این یک بازی تعیین کننده بود که تمام دنیا آن را دید. اگر فیفا به فوتبال پاک و جوانمردانه و همه چیزهایی که در‌این مورد می‌گوید، اعتقاد دارد، اکنون زمانی است که باید قدمی ‌در جهت آن بردارد.»