نکو فرشته نجات قطبی

یک ضربه سر شیرجه‌ای از کاپیتان باتجربه تیم ملی که شماره ۶۶ را بر تن کرده بود، باعث شد تا افشین قطبی که پس از حذف از جام جهانی زیر فشار انتقادات بود، نفس راحتی بکشد و با خیال راحت به ادامه مسابقات فکر کند. افشین قطبی بعد از برد یک بر صفر برابر اردن گفت: از تمام تماشاگرانی که به ورزشگاه آمده بودند تشکر می‌کنم. امروز آنها یار دوازدهم ما بودند و فضایی مثبت و پر انرژی و ایرانی در ورزشگاه به وجود آورده بودند. وی ادامه داد: از نحوه بازی تیم ملی در نیمه اول راضی نیستم. اردن بسیار بسته بازی می‌کرد، ضمن اینکه تیم ما هم کند بود و سرعت لازم را در این نیمه نداشت.

شنبه ۲۳ آبان ۸۸- ورزشگاه آزادی تهران- مرحله مقدماتی جام ملت‌های ۲۰۱۱ آسیا- تماشاگر: ۱۵هزار نفر

داور: یوئیچی نیشی مورا (ژاپن)- کارت زرد: عامر دیب (اردن)- کارت قرمز: محمود شلبایه (۷۴) از اردن -گل: جواد نکونام (۷۳)

ایران: مهدی رحمتی، خسرو حیدری(۸۷- حسین کعبی)، هادی عقیلی، محمد نصرتی، احسان حاج صفی، جواد نکونام (کاپیتان)، اندو تیموریان، پژمان نوری (۴۶- محمدرضا خلعتبری)، مهرزاد معدنچی، مسعود شجاعی(۶۵- فرهاد مجیدی)، کریم انصاری فرد/ سرمربی: افشین قطبی

نگاه کلی:یک ضربه سر شیرجه‌ای از کاپیتان باتجربه تیم ملی که امروز شماره ۶۶ را بر تن کرده بود، باعث شد تا افشین قطبی که پس از حذف از جام جهانی زیر فشار انتقادات بود، نفس راحتی بکشد و با خیال راحت به ادامه مسابقات فکر کند. افشین قطبی تیم ملی را با ۴ تغییر نسبت به بازی دوستانه مقابل ایسلند به مصاف اردن فرستاد. حضور خسرو حیدری در دفاع راست، کریم انصاری فرد در خط حمله و مسعود شجاعی و جواد نکونام چهار تغییر تیم ملی نسبت به بازی قبلی بود. دو تیم در نیمه اول بازی متعادلی ارائه کردند و بهترین فرصت گل نیز نصیب اردن شد که عامر دیب مهاجم این تیم نتوانست از فرصت استفاده کند، در حالی که موقعیت گل آنچنانی نصیب تیم ملی نشد، اما در نیمه دوم ورق برگشت و با دو تعویضی که قطبی انجام داد، ایران بازی را در اختیار گرفت و موقعیت های گل فراوانی را روی دروازه اردن خلق کرد که به جز یک گل، ضربه نکونام از روی خط برگشت داده شد و شوت زیبای اندو نیز با دفع عجیب و غریب دروازه‌بان اردن همراه شد. همچنین در دقایق پایانی ضربه انصاری فرد با برخورد به تیر دروازه گل نشد. ایران با این پیروزی ۷ امتیازی شد و در صدر گروه پنجم مقدماتی جام ملت‌های آسیا قرار گرفت.

شرح گل:۱ - صفر: ارسال بلند اندو تیموریان از جناح چپ روی دروازه اردن با ضربه سر شیرجه‌ای جواد نکونام همراه شد تا تک گل بازی بدین صورت به ثمر برسد. بهترین بازیکن: جواد نکونام مثل همیشه بازی خوبی ارائه داد و با یک ضربه سر شیرجه‌ای تک گل پیروزی بخش تیم ملی را به ثمر رساند. همچنین اندو تیموریان نیز خوب بازی کرد و علاوه بر پاس گلی که داد، شوت زیبایش با بدشانسی گل نشد.