تیم‌ملی نوجوانان ایران با شکست مقابل اروگوئه در مرحله یک هشتم نهایی از جام جهانی ۲۰۰۹ حذف شد. در این بازی که در ورزشگاه اسونه کالابار و به قضاوت استفان لانوی فرانسوی برگزار شد، دو تیم در وقت قانونی به تساوی بدون گل دست یافتند تا سرنوشت بازی در وقت اضافه تعیین شود. در دقیقه ۱۰۴ سباستین گالیگوس اروگوئه را پیش انداخت. در ۱۵ دقیقه دوم ایمان شیرازی مدافع ایران با دریافت کارت زرد دوم از بازی اخراج شد و در دقیقه ۱۱۷ روی اشتباه صادقی گلر تیم ایران، گالیگوس گل دوم را وارد دروازه نوجوانان ایران کرد. دو دقیقه بعد افشین اسماعیل زاده با شوت از راه دور بازی را ۲-۱ کرد، اما این گل خیلی دیر به ثمر رسید. تیم نوجوانان ایران پس از ۱۰ نفره شدن کمی‌ بی‌انگیزه شد و گل دوم را دریافت کرد که اگر این اتفاق رخ نمی‌داد، حداقل نتیجه بازی در ضربات پنالتی تعیین می‌شد. بدین ترتیب ایران با ۴ بازی، ۲ برد و یک تساوی و یک باخت به کار خود در جام جهانی ۲۰۰۹ پایان داد.

اولین شکست در سه سال

نایب‌رییس فدراسیون فوتبال کشورمان گفت: شکست تیم فوتبال زیر ۱۷ سال ایران، نخستین باخت این تیم پس از ۳ سال در مسابقات رسمی‌بود.

مهدی تاج پس از دیدار ایران برابر اروگوئه و حذف تیم کشورمان از مسابقات جام‌جهانی در جمع خبرنگاران گفت: من از زحمات تک تک اعضای کادر فنی تشکر می‌کنم. ضمن اینکه بازیکنان تیم هم هرچه در توان داشتند، در زمین پیاده کردند و این شکست که نخستین باخت آنها پس از ۳ سال بود، چیزی از ارزش‌های آنها کم نخواهد کرد. بازیکنان ایران بازنده‌ای سربلند بودند، زیرا برابر تیم اروگوئه که از نظر سنی و جسمانی از آنها بزرگتر هم بودند، با تمام وجود بازی کردند و حتی می‌توانستند در این دیدار پیروز شوند.

او گفت: عملکرد کادر فنی ایران بسیار رضایت بخش بود. ضمن اینکه از امروز علی دوستی سرمربی تیم جوانان است و پس از بازگشت به ایران اردوی این تیم برای حضور موفق در مسابقات مقدماتی قهرمانی جوانان آسیا آغاز می‌شود و امیدوارم این تیم موفقیت‌های خود را در رده جوانان هم ادامه دهد.