جنجالی‌ترین تعویض داربی

پاره کردن پیراهن قرمز بعد از تعویض با علی دایی در داربی ۷۴ عواقب ناخوشایندی برای مرتضی کرمانی مقدم بازیکن باتعصب پرسپولیس داشت که به رغم قهرمانی این تیم گریبانش را گرفت. او که سال ۱۳۶۶ عضو پرسپولیس بود، مدتی بعد از اعلام نارضایتی شدید به هنگام تعویض از این تیم کنار گذاشته شد و به کشاورز رفت.

او با گذشت ۱۲ سال از آن اتفاق هنوز با تلخی و ناراحتی از آن یاد می‌کند: «من به خاطر تعویض با علی دایی ناراحت نشدم به خاطر تصمیم استانکو اعصابم به‌هم ریخت. دیدارهای داربی برای من خیلی مهم و حساس بود. من از یک‌ماه قبل از بازی با استقلال به لحاظ بدنی و روحی خودم را مهیای دیدار داربی می‌کردم. هنوز هم نمی‌دانم چرا در آن بازی استانکو مرا تعویض کرد؟! من خیلی خوب بازی کرده بودم، اگر در زمین می‌ماندم حتما می‌زدم؛ اما وقتی تابلوی تعویض شماره ۸ را نشان داد دیگر نتوانستم اعصابم را کنترل کنم و پیراهنم را پاره کردم.»

کرمانی مقدم از اقدامش پشیمان است و جوانی و کم تجربگی را دلیل رفتارش عنوان می‌کند و می‌گوید: «من قصد بی‌احترامی به باشگاه و پیراهن پرسپولیس را نداشتم و هنوز هم به آن عشق می‌ورزم.» او که برای ابراز ناراحتی از سمت مقابل نیمکت بیرون رفت، انتظار داشت استانکو فرشاد پیوس را بیرون ببرد، اما سرمربی پرسپولیس به خاطر تماشاگران، کرمانی را که محبوبیت کمتری داشت بیرون برد. جالب اینکه فردا، وقتی رسانه‌ها از امیر عابدینی، مدیر وقت تیم خواستند که بی احترامی کرمانی را با تنبیه شدید انضباطی جبران کند، او گفت پرسپولیس فرزندان خود را بازخواست نمی‌کند. او بعد از آنکه آب‌ها از آسیاب افتاد، سر بازیکن قدیمی تیم خود را با پنبه برید و او را بدون خونریزی به سمت در خروجی هدایت کرد.

با این همه کرمانی مقدم نمی‌تواند تعصبش را به پرسپولیس پنهان کند و پیروزی در داربی را از آن سرخپوشان می‌داند: «فکر می‌کنم بازی ۲ بر یک به سود پرسپولیس تمام می‌شود و خلیلی و بادامکی گل‌های این تیم را به ثمر برسانند. شانس مجیدی هم برای زدن تک گل استقلال بیشتر از سایر بازیکنان این تیم است.»