استقلال؛ 64 سالگی مبارک!

باشگاه استقلال تهران دیروز ۶۴ سالگی خود را جشن ‌گرفت. باشگاهی که در ابتدا با هدف گسترش دوچرخه سواری تشکیل شد، پس از گذشت شش دهه از عمر خود اکنون یکی از تیم‌های پرطرفدار فوتبال ایران است. این تیم در ایران پس از پرسپولیس دومین تیم پرطرفدار است.

چهارم مهر ۱۳۲۴ چند تن از دوچرخه‌سواران پایتخت تصمیم به ایجاد کلوبی برای ورزش دوچرخه سواری در تهران گرفتند و در جلسه‌ای که در اتاقی در خیابان فردوسی تهران برگزار شد، تاسیس این باشگاه رسما مورد تصویب اعضا قرار گرفت. فعالیت این باشگاه کوچک ابتدا فقط در رشته دوچرخه‌سواری بود، اما از سال ۱۳۲۵ با ادغام باشگاه‌های فوتبال نادر و شهاب در دوچرخه‌سواران، تیم فوتبال دوچرخه سواران تشکیل و در مسابقات حضور یافت که در اولین سال به مقام نایب قهرمانی باشگاه‌های تهران دست یافت.

در سال ۱۳۲۶ با قهرمانی در جام حذفی تهران، اولین عنوان قهرمانی در تاریخ این باشگاه ثبت شد. نام باشگاه در بهمن ماه ۱۳۲۸ به تاج تغییر یافت و پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز به استقلال تغییر یافت.

در سال ۱۳۲۸ اولین شماره مجله اختصاصی باشگاه با سردبیری صدری میرعمادی منتشر شد و در همین سال اولین هیات‌مدیره باشگاه با رای اعضا انتخاب شدند و ناصر ملکی به عنوان مدیر باشگاه منصوب شد.

در مرداد ماه ۱۳۲۹ اولین سفر خارجی تیم فوتبال باشگاه انجام شد و این تیم در جام استقلال افغانستان شرکت کرد. باشگاه استقلال در طول تاریخ خود فراز و نشیب‌های زیادی را پشت سر گذاشته است و از قهرمانی آسیا تا حضور در لیگ دسته سوم را تجربه کرده است!

افتخارات مهم باشگاه استقلال عبارتند از: قهرمانی باشگاه‌های آسیا (۲ بار)؛ قهرمانی لیگ (۷ بار)؛ قهرمانی جام حذفی (۵ بار)؛ قهرمانی باشگاه‌های تهران(۱۰ بار)؛ قهرمانی جام حذفی تهران(۳ بار)؛ قهرمان سوپرجام تهران (یک بار)؛ قهرمان لیگ دسته سوم (یک بار)

استقلال طی ۶ دهه حضور در فوتبال ایران بازیکنان زیادی را به تیم‌های ملی معرفی کرده است که بسیاری از آنها در دوره خود ستارگان فوتبال ایران بوده‌اند: پیر کارلوس، اشوت اودیان، محمود بیاتی، ژرژ مارکاریان، محمد بیاتی، بیوک جدیکار، عارف قلی‌زاده، کامبیز جمالی، علی جباری، ناصر حجازی، غلامحسین مظلومی، حسن روشن، حسن نظری، ایرج دانیی فرد، شاهرخ بیانی، صمد مرفاوی، جواد زرینچه، صادق ورمزیار، علیرضا منصوریان، فرهاد مجیدی، مهدی پاشازاده، نیکبخت واحدی و...