کرانچار اول اخراج شد، بعدا ابقا شد

گروه ورزش - وقتی برای نخستین بار در لیگ امسال پرسپولیس طعم شکست را چشید، عباس انصاری فرد سراسیمه از شعارهای تماشاگران خشمگین، زلاتکو کرانچار را تنها پس از ۸ بازی برکنار کرد تا شاید چند صباحی بقای خودش را در باشگاه تضمین کند. غافل از این که کارنامه پراشتباه و غیرقابل دفاع حاج عباس با این اشتباه آخری سنگین‌تر می‌شود و حتی کمیته فنی باشگاه زیر بار این تصمیم نخواهد رفت.

کمیته فنی باشگاه پرسپولیس از ساعت ۱۱:۳۰ دیروز در محل این باشگاه تشکیل جلسه داد. در این نشست که تا ساعت ۱۳ به طول انجامید، علاوه بر انصاری‌فرد و تمامی اعضای کمیته فنی، زلاتکو کرانچار نیز حضور داشت.

در این جلسه ضمن ارزیابی عملکرد تیم فوتبال پرسپولیس در دیدارهای گذشته تصمیم برآن گرفته شد که حداقل برای یک بازی دیگر به کرانچار فرصت داده شود تا معایب تیمش را برطرف کند. بدین ترتیب زلاتکو کرانچار تا پایان دربی شصت و هفتم به همراهی خود با سرخپوشان ادامه خواهد داد و پس از این بازی در خصوص قطع یا ادامه همکاری با وی تصمیم‌گیری خواهد شد.

کدام عجله؟ ۸ هفته صبر کردیم

اما صحبت‌های مدیرعامل پرسپولیس در شب بازی با پیکان و قبل از تصمیم کمیته فنی هم شنیدنی است: «عجله‌ای نکردیم. ما ۸ هفته است که پرسپولیس را زیر نظر داریم. برای هر بازی هم یک استراتژی داشتیم. اما به هیچ‌کدام از خواسته‌هایمان نرسیدیم. ما هم اعلام کردیم تا فعلا ایشان از کار برکنار باشد تا مورد را در جلسه کمیته فنی به شکل کامل بررسی کنیم. ... یک مربی حرفه‌ای نباید اجازه بدهد. مسائل خارج از کار روی عملکردش تاثیر بگذارد. بعد هم تیم ما سیستم خوبی را برای خود انتخاب نکرده است. ما موفقیت‌های کمی در موقع حمله داریم، در حالی که بهترین مهاجمان را در اختیار گرفته‌ایم. من روی تمام این مسائل حرف دارم و باید در موردش صحبت کنیم. »

سریعترین اخراج مربی خارجی

زلاتکو کرانچار سرمربی کروات پرسپولیس پس از ۶۴ روز مربیگری در این تیم اخراج شد. کرانچار کروات که دوازدهمین مربی خارجی تاریخ پرسپولیس محسوب می‌شود، کوتاهترین دوره مربیگری را در این تیم داشت.

رکورد قبلی در این زمینه مربوط به ولادیسلاو بگوویچ بود که در سال ۷۳ پس از حدود ۴ماه مربیگری در این تیم و به‌رغم نتایج خوب استعفا داد و از پرسپولیس کناره‌گیری کرد.

دوره مربیگری مربیان خارجی پرسپولیس بدین صورت بوده است: آلن راجرز(۳۶ ماه) ایون کونوف(۹ ماه) و لادیسلاو بگوویچ (۴ ماه) یورگن گده (۶ ماه) استانکو (۲۱ ماه) ایویکا مت کوویچ (۹ ماه) وینگو بگوویچ(۱۱ ماه) راینر سوبل(۱۱ ماه) آری هان( ۶ ماه) مصطفی دنیزلی( ۱۰ ماه) نلو وینگادا (۴ ماه) ضمن آن که زلاتکو کرانچار در بین مربیان تاریخ پرسپولیس، پس از مسعود معینی که در سال ۶۷ حدود یک ماه سرمربی پرسپولیس بود، دومین مربی از نظر کوتاه‌ترین دوره مربیگری در این تیم محسوب می‌شود.

کارنامه دو ماهه

کرانچار روز ۲ مرداد با قرارداد یکساله به ارزش ۴۵۰هزار دلار هدایت تیم پرسپولیس را بر عهده گرفت. این مربی کروات در ۸ بازی لیگ برتر ۲ برد، ۵ مساوی و یک باخت به‌دست آورد. همچنین در این مدت پرسپولیس در ۸ بازی دوستانه و تدارکاتی نیز ۳ برد، ۳ تساوی و ۲ باخت به‌دست آورد. بدین ترتیب کرانچار با کسب ۵ برد و ۸ تساوی از ۱۶ بازی رسمی و غیررسمی پرسپولیس را ترک کرد. نتایج پرسپولیس در دوره مربیگری کرانچار متوسط بود و البته این مربی در آخرین بازی مقابل پیکان نیز واقعا بدشانس بود. با این وجود بیش از نتایج کسب شده، ترکیب تیم بود که در هر بازی انتقادات را بر می‌انگیخت.

اعتقاد عجیب وی به بازیکنانی مثل بادامکی و بائو باعث اعتراض هواداران نیز شد. ضمن آنکه شایعاتی نیز مبنی بر تحت تاثیر قرار گرفتن وی توسط اطرافیان خود در روزهای اخیر به گوش می‌رسید.