ابهام مالی!

سومین مجمع فدراسیون فوتبال در غیاب رییس سازمان تربیت بدنی آغاز شد. این مجمع از ساعت ۱۰ و ۴۵ دقیقه صبح سه‌شنبه و با ۴۵ دقیقه تاخیر در آکادمی ملی المپیک آغاز شد که مهم‌ترین نکته در آغاز این مجمع غیبت محمد علی‌آبادی، رییس سازمان تربیت بدنی بود. به گفته‌ دبیرکل فدراسیون فوتبال، علی‌آبادی به دلیل حضور در جلسه‌ای مهم نتوانست در شروع برنامه در محل مجمع حاضر شود. همچنین کیومرث هاشمی نماینده سازمان تربیت‌بدنی از غایبین شروع مجمع فدراسیون فوتبال بود؛ ضمن اینکه بار دیگر روابط عمومی فدراسیون در انتخاب و دعوت خبرنگاران رسانه‌ها عدالت را رعایت نکرد.

بر اساس این گزارش، مهدی محمد نبی، دبیر فدراسیون در ابتدای مجمع با اشاره به تاخیر در شروع این مجمع گفت: ما منتظر بودیم که با حضور اعضا، مجمع رسمیت پیدا کند که به محض به اکثریت رسیدن مجمع جلسه با تاخیر آغاز شد.

با توجه به اینکه در دی ماه سال ۸۶ و پس از دوره انتقالی، هیات رییسه‌ فدراسیون و نواب رییس انتخاب شدند، سیاست‌های مختلفی در دستور کار فدراسیون فوتبال قرار گرفت. از نظر ساماندهی و سازماندهی کارهای بسیار خوبی انجام شد که این اقدامات با توجه به تعامل باشگاه‌ها و هیات‌ها با فدراسیون فوتبال انجام گرفت. در این مدت جلسات جداگانه‌ای را با هیات‌ها و مدیران باشگاه‌ها برگزار کردیم که خروجی این جلسات کارهایی است که تا به حال در فوتبال ایران انجام گرفته است.

وی با اشاره به گزارش عملکردی که به شکل مکتوب از طریق فدراسیون به باشگاه‌ها و هیات‌های فوتبال ارائه شده است، گفت: این گزارش عملکرد بیانگر واقعیاتی است که در یکسال گذشته در فوتبال ایران انجام گرفته است و صفحه به صفحه این دفترچه می‌تواند در پیشبرد برنامه‌ها ما را کمک کند.

فقط یک مورد توافق

در یکی از مهم‌ترین بخش ها در ادامه مجمع سالانه فدراسیون فوتبال، بحث مالی عملکرد این فدراسیون مطرح شد و انتقادهای بسیاری را در پی داشت؛ اما در پایان این موضوع تقریبا بدون نتیجه و اقناع اعضا به پایان رسید. در این بخش خزایی، خزانه‌دار فدراسیون گزارشی را از وضعیت درآمدها و هزینه‌های فدراسیون به اعضای مجمع ارائه کرد و پس از آن نیز شیخ سفلا، نماینده سازمان بازرسی گزارشی را نسبت به نظارت بر حساب‌های مالی فدراسیون به اعضای مجمع ارائه داد که البته این گزارش‌ها به دلیل عدم شفافیت و سریع قرائت شدن، برای اعضای مجمع باعث انتقادات بسیاری شد و در بلاتکلیفی این بحث نیز به اتمام رسید. تنها مساله‌ای که اعضای مجمع در این بحث با آ‌ن به توافق رسیدند، انتقال تاریخ سال مالی فدراسیون به ۳۱ شهریورماه هر سال بود.

در گزارش‌های ارائه شده از خزایی، کل درآمد فدراسیون فوتبال از منابع مختلف در سال ۸۷ مبلغ ۱۱میلیارد و ۳۰۰میلیون تومان عنوان شد و هزینه‌های فدراسیون را ۱۱میلیارد و ۷۰۰میلیون تومان بیان کرد.

همچنین پس از صحبت‌های خزایی، شیخ سفلا نماینده سازمان بازرسی در بندهای مختلف ابهاماتی را نسبت به حساب‌های مالی فدراسیون بیان کرد که از جمله آنها عدم کسر مالیات از قرارداد سرمربی پیشین تیم ملی به مبلغ قرارداد ۸۰۰میلیون تومان بوده است.

همچنین وجوه پرداختی فدراسیون بابت تورهای ورزشی، عدم شفافیت در توافقات فدراسیون با شرکت متعهد در بازسازی آکادمی ملی فوتبال، طلب‌های فدراسیون به میزان چهار میلیارد و ۸۰۰میلیون تومان از اشخاص و شرکت‌های مختلف بابت خدمات ارائه شده است که از این مبلغ دو میلیارد و ۳۰۰میلیون تومان مربوط به طلب فدراسیون از باشگاه‌ها، ۲۰۰میلیون تومان طلب فدراسیون از موسسه ورزشی ایران خودرو، ۳۰۰میلیون تومان از آقای عباسپور و... بود.

یکی دیگر از مواردی که نماینده سازمان بازرسی در مورد ابهامات مالی فدراسیون به آن اشاره کرد، نبود دفتر کل جامع برای حساب‌های فدراسیون بوده است؛ ضمن اینکه شیخ سفلا گفت: «ما حساب‌های فدراسیون را به صورت نمونه‌ای بررسی کرده‌ایم و نظارت جزء به جزء آن به صرفه نبود. همچنین به خاطر اختلاف سال مالی فدراسیون با سازمان لیگ، وضعیت حساب‌های سازمان لیگ نیز بررسی نشده است.»

در ادامه جلسه و پس از اضافه شدن رییس سازمان تربیت‌بدنی، کلیات آیین‌نامه انضباطی فدراسیون فوتبال هم تصویب شد.