«صمد» وارد می‌شود!

سنت پیروزی‌های استقلال با امیر قلعه‌نویی در این بازی حفظ شد. چه فرقی می‌کند که امیر روی کدام نیمکت نشسته باشد. او که در پایان بازی برد را به استقلالی‌ها تبریک گفت در بازی اول کمتر از حد انتظار بود.

استقلال: وحید طالب‌لو، خسرو حیدری، امیرحسین صادقی، ‌هادی شکوری، پژمان منتظری، امیدرضا روانخواه (۷۰ آرش برهانی)، ‌هاشم بیگ‌زاده، کیانوش رحمتی، فرهاد مجیدی، سیاوش اکبرپور (۸۲ حسین کاظمی)، رضا عنایتی (۹۲ سید صالحی)

سرمربی: صمد مرفاوی.

سپاهان: سیدمهدی رحمتی، ‌هادی عقیلی، محسن بنگر، احمد آل‌نعمه، جواد ماهری (۴۶ محرم نوید‌کیا)، احمد جمشیدیان (۶۹ حسین پاپی)، شاهین خیری، مهدی جعفرپور، فرزاد حاتمی‌(بهمن طهماسبی ۶۷)، عماد محمدرضا سرمربی: امیر قلعه‌نویی.

داوران: هدایت ا... ممبینی، رضا سخندان، علیرضا کهوری.

نگاه کلی: امیر حاج‌رضایی، کارشناس تلویزیونی این بازی بارها سعی کرد در مذمت محرومیت طرفداران تیم‌ها حرف بزند. حق با او بود. مسابقه‌ای که می‌توانست جذاب‌ترین مسابقه لیگ باشد، در نیمه اول تحت تاثیر سکوها بود و سرما را به خانه‌ها برد. اما در نیمه دوم با حضور محرم نویدکیا در میدان شرایط کمی‌تغییر کرد. در نهایت استقلال برنده مسابقه‌ای شد که یک ماه روی برد آن برنامه‌ریزی کرده بود. مسابقه‌ای که حالا صمد مرفاوی سرمربی استقلال را در حاشیه امنیت قرار خواهد داد. اگر اتفاق خاصی نیفتد او دیگر از زیر سایه امیر بیرون آمده است.

۱-۰ (استقلال) : در دقیقه ۱۶ پاس در عمق فرهاد مجیدی در میان غفلت مدافعان به امید روانخواه رسید که این بازیکن با یک ضربه دقیق توپ را دور از دستان رحمتی در قعر دروازه جای داد.

بهترین بازیکن: اگر محرم نویدکیا به دلیل تاثیر مثبتش روی بازی، بهترین نباشد، باید از وحید طالب‌لو نوشت که با واکنش‌های تماشایی بارها دروازه استقلال را نجات داد. او کری شخصی‌اش را از مهدی رحمتی برد.

قلعه‌نویی: این بازی حیثیتی نبود

کنفرانس مطبوعاتی امیر قلعه‌نویی در شرایطی برگزار شد که برخلاف انتظار، خبرنگارانی که همیشه بعد از بازی‌های استقلال او را سوال پیچ می‌کردند تا سوژه‌ای از او بگیرند، این بار با مهربانی و امیرخان امیرخان گفتن‌ها، او را حسابی تحویل گرفتند. تا جایی که شاید دل قلعه‌نویی هم برای سالن کنفرانس آزادی تنگ شد. مهم‌ترین حرف امیر، جمله‌ای بود که در پاسخ به اظهارنظری درباره پیروزی‌های همیشگی‌اش در بازی‌های حیثیتی گفت.

او چنین پاسخ داد: «این بازی حیثیتی نبود. هفته اول ملاک خوبی برای قضاوت نیست. من دو هفته دیگر به شما می‌گویم که سپاهان قهرمان می‌شود یا نه. اگر پارسال هم به خاطر داشته باشید بعد از باخت مقابل صبا گفتم که استقلال قهرمان می‌شود که همین اتفاق هم افتاد. حالا هم این باخت را فراموش می‌کنم، چون مهم این است که آخر فصل جام دست چه تیمی‌باشد.» قلعه‌نویی با بیان اینکه سپاهان عملکرد بسیار خوبی ارائه داد، گفت: «بسیار خوب بازی کردیم، اما با ایده‌آل‌مان فاصله بسیاری داشتیم و چند هفته دیگر به تیم ایده‌آل‌مان خواهیم رسید.» او با اشاره به موقعیت‌های سپاهان در این بازی گفت: شش موقعیت بالای ۸۰‌درصد داشتیم که نتوانستیم از آنها استفاده کنیم، اما مطمئنا همان طور که گفتم از هفته چهارم به بعد از این موقعیت‌ها به خوبی استفاده می‌کنیم و نتایج دلخواهمان را کسب خواهیم کرد.

قلعه‌نویی درباره اینکه مقابل استقلال آرام روی نیمکت نشسته بود، گفت: «بالاخره شما کدام یک از خصوصیات اخلاقی‌ام را می‌پسندید؛ اینکه کنار زمین جنب و جوش داشته باشم یا اینکه آرامش داشته باشم؟ اگر نیاز باشد کنار زمین می‌آیم و توصیه‌های فنی را انجام می‌دهم و در بازی با استقلال هم همین کار را چندین مرتبه تکرار کردم.» او همچنین در چند جمله منقطع اعتراض خود را به داوری به روشنی ابراز کرد و گفت که یک پنالتی در این بازی از داور طلبکار است. قلعه‌نویی عقیده دارد سریال پنالتی نگرفتن‌های پارسال، از استقلال به سپاهان منتقل شده است. این یک اظهارنظر هوشمندانه بود تا در بازی‌های بعد داوران حساب کار دستشان بیاید.

مرفاوی: به تیمم افتخار می‌کنم

بدون شک هنوز صمد مرفاوی راه زیادی برای آن که تبدیل به یک مرد جذاب رسانه‌ای بشود، دارد. سرمربی استقلال که دیروز در مصاحبه تلویزیونی و سپس در کنفرانس مطبوعاتی با تکه و پاره کردن تعارفات مرسوم و نان قرض دادن به امیر قلعه‌نویی آغاز کرد، ناگهان با یک سوال غافلگیر شد. او مشغول ستایش قلعه‌نویی بود که خبرنگاری پرسید چرا نیمکت‌نشینان استقلال برابر استاد شما این چنین به گل روانخواه واکنش نشان دادند...؟

مرفاوی در پاسخ، گلویی صاف کرد و گفت: «این خوشحالی طبیعی بود. بازیکنان ما پیراهن استقلال را بر تن دارند. مساله فرد نیست، بلکه مساله تیم در میان بود. بازیکنان می‌دانستند که باید با تمام وجود و ‌تا آخرین لحظه برای موفقیت تیم تلاش کنند و خوشحالی بازیکنان ما تنها به خاطر پیراهن استقلال بود. » مرفاوی در این لحظه به روشنی تلاش می‌کرد تا ذهن خبرنگاران را از موضوع انتقام گیری کاملا منحرف کند.

او در توصیف بازی گفت: «با توجه به شرایط جدولی که پیش آمده بود، مجبور بودیم در هفته نخست رودرروی سپاهان که یکی از تیم‌های قدرتمند این فصل است، قرار بگیریم. این بازی از جنبه‌های مختلف حساسیت داشت. من و قلعه‌نویی چندین سال کنار هم کار کرده‌ایم و به عنوان شاگرد سخت بود که رودرروی استاد خود قرار بگیرم. در مصاحبه تلویزیونی هم گفتم که دوست ندارم زیاد در مورد مسائل فنی حرف بزنم چون نمی‌خواهم خدای نکرده به قلعه‌نویی یا سپاهان بی‌احترامی‌ بشود.» وی درباره عملکرد بازیکنان استقلال در این بازی گفت: «من از بازیکنان تشکر می‌کنم. همه آنها عملکرد خوبی داشتند. افتخار می‌کنم با بازیکنانی هستم که چنین تاکتیک‌پذیر هستند و با تمام وجود برای تیم بازی می‌کنند.»

حاشیه‌ها

امیر و واعظ رودر رو نشدند

امیر قلعه‌نویی و واعظ آشتیانی بعد از یک ماه خط و نشان کشیدن در مطبوعات، دیروز در هیچ صحنه‌ای مقابل هم قرار نگرفتند تا احیانا مجبور به روبوسی بشوند. البته استقلالی‌ها به شدت مربی سابق خود را تحویل گرفتند. به خصوص سیاوش اکبرپورکه قبل و بعد از بازی با امیر خوش و بش مفصلی داشت.

ناراحتی برهانی از نیمکت‌نشینی

آرش برهانی که در بازی دیروز نیمکت‌نشین بود به شدت از تصمیم سرمربی استقلال در این باره دلخور است. او که نزدیک به ۲۰ دقیقه بازی کرد، آقای گل فصل گذشته لیگ برتر است و عقیده دارد کمترین حقش این بوده که در این بازی از ابتدا در میدان حضور می‌داشت.

سیدصالحی در رختکن سپاهان

سیدمهدی سیدصالحی مهاجم سابق سپاهان که در دقایق آخر به میدان آمد بعد از بازی به رختکن سپاهان رفت و با دوستان سابقش تجدید دیدار کرد.

مرفاوی و نیمکت‌نشینی کاظمی

حضور دو‌هافبک دفاعی در استقلال از دردسرهای این فصل مرفاوی است. او درباره اینکه حسین کاظمی‌از ابتدا در‌ترکیب حضور نداشت، گفت: «نیمکت‌نشینی سایر بازیکنان تنها دلیل فنی داشت. من به حسین کاظمی‌ احترام می‌گذارم، او بازیکن ملی‌پوش ما است، اما با توجه به تفکرات‌مان برای این بازی و وضعیت فنی سپاهان تشخیص دادیم که از کیانوش رحمتی استفاده کنیم. نمی‌توانم توانایی کاظمی‌را نادیده بگیرم، اما در این بازی صلاح دیدیم از رحمتی استفاده کنیم.»

افشین قطبی را تحویل گرفتند

هر دو مربی در مصاحبه بعد از بازی با وجود نگرانی از حضور ۵ بازیکن در اردوی تیم ملی، حق را به افشین قطبی دادند و گفتند که باید سرمربی تیم ملی را درک کرد.