4میلیارد تومان دستمزد مربیان 4 سال گذشته پرسپولیس!

امید ذاکری‌نیا

تلاش زیادی در اطراف تیم‌های دولتی و به خصوص پرسپولیس و استقلال، دو تیم قدیمی‌و ریشه دار فوتبال ایران وجود دارد تا نشان داده شود پول مردم یا همان بیت‌المال معروف بی‌جهت هزینه نمی‌شود ، اما آمار مخارج جذب مربی در پرسپولیس بیانگر موضوع دیگری است. صرف بیش از چهار میلیارد تومان طی چهار سال اخیر، بیانگر این حقیقت است که در فوتبال ایران برخلاف آنچه می‌گویند رقم وحشتناکی هزینه می‌شود.

۵مربی، ۴سال

پرسپولیس در چهار سال اخیر ۵ مربی نامدار را به ایران آورده است. ( در این میان افشین پیروانی را در زمره این مربیان حساب نکرده‌ایم.) این آماری تقریبا ناامیدکننده برای پرطرفدارترین تیم ایران و آسیا است.

آری هان هلندی اولین مربی خارجی در دوره جدید پرسپولیس است. مبلغ قرارداد او ۸۰۰هزار دلار بود که البته او با بدبختی تمام توانست پولش را از محمد حسن انصاری‌فرد بگیرد و شاید هنوز هم مقداری از طلبش باقی مانده باشد. پس از فرار آری هان از ایران، مصطفی دنیزلی ترک با مبلغی در حدود یک میلیارد تومان روی نیمکت پرسپولیس نشست.

همین مبلغ قرارداد دنیزلی عاقبت فشار را آنچنان از جانب مطبوعات و رسانه‌ها افزایش داد که دنیزلی به این نتیجه رسید که ایران دیگر جای ماندن نیست. یک میلیارد تومان در ازای دو فینال جام حذفی، یک مقام سوم و چند قهرمانی از دست رفته موضوعی بود که در پایان کار دنیزلی آلت دست مخالفانش شد. سومین مربی عصر جدید پرسپولیس افشین قطبی بود. او در سال اول ۶۰۰هزار دلار از پرسپولیس گرفت و این تیم را به اوج رساند. پس از قهرمانی پرسپولیس او در اولین اقدام مبلغ قراردادش را افزایش داده، تقاضای ۸۰۰هزار دلار کرد.

البته همه می‌دانند که قطبی هم در پرسپولیس دوام نیاورد، ولی نحوه قراردادش به گونه‌ای بود که نزدیک به ۸۰درصد از پولش را از باشگاه گرفت. نلو وینگادا هم هدیه ۴۵۰هزار دلاری حسین هدایتی به هواداران پرسپولیس بود و امروز زلاتکوکرانچا سرمربی کروات این تیم با مبلغ ۴۵۰هزار دلار آخرین مربی پرسپولیس به شمار می‌رود.

شاید، ای کاش..

شاید اگر همان چهار سال پیش مدیران این باشگاه به جای تکیه بر تفکرات لحظه‌ای و زود گذر و تاکید بر نتیجه گرایی ذره‌ای آینده نگر بودند، حالا شرایط فرق می‌کرد. پرسپولیس می‌توانست در همان زمان با یک مربی درجه یک جهانی با حداکثر مبلغ ۴میلیون دلار قراردادی ۴ساله را به امضا برساند. پرسپولیس می‌توانست با این کار خوشبخت شود، اما جالب است که مسوولان این تیم و سازمان دولتی تربیت بدنی بیت‌المال را به بدترین شکل ممکن هزینه کردند. جالب‌تر اینجا است که با همین حرکت ساده مدیریتی اولا نوعی ثبات مدیریتی برای این تیم بوجود آمده و در ثانی در پایان هر فصل مدیر عامل پرسپولیس مجبور نبود دوره بیفتد تا یک مربی بیکار را برای پرسپولیس پیدا کند.