قراردادهای نجومی به سود فوتبال نیست

این روزها در میانه تابستان بهار فوتبالی‌ها است و روزشمار آغاز لیگ برتر نهم یک رقمی شده است. این بار در کنار حواشی همیشگی، دو موضوع جدید هم در صدر اخبار و گفت‌وگوها قرار گرفته است.

یکی اعتراض برخی تیم‌ها به قراردادهای نجومی باشگاه‌های صنعتی و دیگری بحث منشور اخلاقی فوتبال است که با استناد به آن دو بازیکن لیگ برتری محکوم به بازی در دسته یک شده‌اند.

مهدی تاج، نایب رییس فدراسیون فوتبال در گفت‌وگو با دنیای اقتصاد با تاکید بر این که قراردادهای نجومی به سود فوتبال ایران نیست، توضیح داد: قراردادهای سنگین که تنها در انحصار چند باشگاه متمول لیگ است، در وهله اول باعث رواج بی‌عدالتی می‌شود، چرا که باشگاه‌هایی مثل ملوان بندر انزلی و فجر سپاسی شیراز هیچ گاه قادر نبوده و نیستند که بازیکنانی را که با زحمت بسیار پرورش داده‌اند، با رقم‌های پایین راضی به ماندن در باشگاه کنند و همه ستاره‌های لیگ به سوی چند باشگاه مشخص سرازیر می‌شوند.

از سوی دیگر رواج این رویه باعث فراری شدن صاحبان سرمایه مایل به سرمایه‌گذاری در فوتبال می‌شود و خصوصی‌سازی را با تهدید مواجه می‌کند. آنها هیچ‌گاه خود را قادر به رقابت با باشگاه‌های متمول دولتی نمی‌بینند و سرمایه‌گذاری در فوتبال را بی نتیجه می‌دانند.

تاج افزود: این قراردادها در داخل خود باشگاه‌ها هم مشکل ایجاد می‌کند و اگر همه رقم‌ها یکسان و در سطح بالا نباشد، به بی‌انگیزگی و اختلافات داخل تیم دامن می‌زند.

نایب رییس فدراسیون فوتبال همچنین درباره اعتراضات واعظ آشتیانی، مدیرعامل باشگاه استقلال نسبت به محرومیت حنیف عمران‌زاده گفت: با توجه به شناختی که از ایشان دارم، مطمئنا واعظ آشتیانی هم اصل وجود و اجرای منشور اخلاقی را تایید می‌کند.

اختلاف نظری هم اگر وجود دارد، مربوط به جزئیات و چگونگی اجراست. همه اهالی فوتبال بر اجرای منشور هم عقیده‌اند و فدراسیون فوتبال هم معتقد است که منشور اخلاقی باید با جدیت دنبال شود، منتها با رعایت این اصل مهم که حوزه شخصی افراد محترم شناخته شود.

تاج گفت: تنها آمدن پسوند فرهنگی پس از نام باشگاه‌ها کافی نیست. همه این اصل را قبول دارند که مسائل فرهنگی یک اصل ویژه در ورزش و به ویژه فوتبال است، اما می‌خواهند کس دیگری شروع کننده باشد. تنها با گفتن اینکه درد داریم، راه علاج پیدا نخواهد شد.

نایب رییس فدراسیون در گفت‌وگو با دنیای‌اقتصاد تاکید کرد: می‌دانیم که حوزه ورزش بخشنامه بردار نیست و با دستور صادر کردن صرف کاری از پیش نمی‌رود، این است که انتظار داریم خود باشگاه‌ها اولین مجرای اجرایی شدن منشور اخلاقی فوتبال باشند تا با همدلی و هم سویی به فرهنگی‌تر شدن فوتبال کمک کنیم.

به گفته او فدراسیون فوتبال هیچ‌ گاه راضی نخواهد شد تا با اعلام جزئیات دلایل محرومیت بازیکنان یا مربیان با آبروی افراد بازی کرده یا به ترویج بی اخلاقی بپردازد.

گفتنی است واعظ آشتیانی پیش از این اعلام کرده به هیچ عنوان زیر بار محرومیت حنیف عمران‌زاده نخواهد رفت و به دیوان عدالت اداری شکایت خواهد کرد.