قول قهرمانی می‌دهیم، تعهد اخلاقی ندادیم

کمتر از دو هفته مانده به آغاز لیگ برتر، بالاخره باشگاه اسم و رسم دار پرسپولیس هم از سرمربی‌اش رونمایی کرد تا سریال ناکامی‌های این تیم برای جذب یک مربی خارجی به پایان برسد. با این حال زلاتکو کرانچار(یا به قول خبرگزاری‌های داخلی، کرانیکار) هنوز پایش به ایران باز نشده چمدانی از حاشیه با خود سوغات آورده است. او در نخستین نشست مطبوعاتی‌اش به این شایعات و سوالات پرشمار خبرنگاران پاسخ داد که گزیده‌ای از آن را می‌خوانید.

انتظارات بالا است

برای آمدن به ایران با همکاران زیادی مشورت کردم آنها دو مورد ضروری را به من تاکید کردند؛ یکی اینکه هواداران پرسپولیس فقط برد می‌خواهند و دیگر اینکه انتظارات از من بالا است و باید مردم را همیشه راضی نگه دارم. به همین دلیل برنامه‌هایی دارم که هوادارانی که وارد ورزشگاه می‌شوند از فوتبال پرسپولیس لذت ببرند و سعی می‌کنم برای رسیدن به این اهداف در کارهای تیمی‌بهترین عملکرد را داشته باشم. در این راه نیز نیاز به کمک هواداران مسوولان باشگاه و بازیکنان دارم.

دروازه‌بان سابق یوگسلاوی، عضو جدید کادر فنی

با اهداف خاصی در کادر فنی می‌خواهم کارم را شروع کنم. تمام دستیاران حال حاضر در کنارم هستند؛ چون آنها برای پرسپولیس زحمت کشیده‌اند؛ اما یک دستیار خوب به ایران می‌آورم که بسیاری از سال‌های خود را در کنار من بوده است و در فوتبال دنیا شناخته شده است. این دستیار برای کمک به سایرین به ایران می‌آید او دروازه‌بان سابق تیم ملی یوگسلاوی بوده است و دستیار من در تیم ملی کرواسی است. تومیسلاو ایکوویچ قطعا می‌تواند به ما کمک کند.

پرسپولیس تهاجمی‌ می‌شود

در فکرم برنامه‌های متفاوتی برای موفقیت پرسپولیس دارم. در مرحله اول برنامه‌ام کوتاه مدت است و آشنایی اولیه با تیم فوتبال پرسپولیس تا بتوانیم بازی تهاجمی ‌را در دستور کار پرسپولیس قرار دهیم؛ البته این کار را حرفه‌ای انجام خواهیم داد. می‌دانم که دیر کارم را با پرسپولیس شروع می‌کنم؛ اما اطمینان دارم با کمک دستیارانم و طی گزارشی‌هایی که به من داده می‌شود عقب‌افتادگی‌ها را جبران می‌کنم. برای این کار افکار جدیدی دارم که در پرسپولیس پیاده خواهم کرد.

آبرویم مهم‌تر است

امروزه در دنیای فوتبال بحث تجارت مطرح می‌شود و در اصل فوتبال به یک تجارت تبدیل شده است؛ اما آنچه که برای من مهم‌تر است، آبرویم است. من به ایران نیامده‌ام تا اعتبارم را از دست بدهم. در اینجا پول می‌گیرم و در کنار پول تیم را به خوبی هدایت خواهم کرد و اعتبار خود را برای پول از دست نخواهم داد. امیدوارم پرسپولیس را با کمک هواداران و مسوولان به جایگاهی که مورد علاقه طرفداران و شان این باشگاه است، برسانم. هواداران و تیم باید در یک جبهه باشند و مقابل یکدیگر صف‌آرایی نکنند.

همه کریمی‌ را می‌شناسند

من سابقه مربیگری در تیم‌های بزرگ و تیم‌هایی را که ستاره‌های بزرگ دارند، دارم و می‌دانم پرسپولیس نیز از این موضوع مستثنی نیست و دارای ستاره‌های فراوانی است. در تیم‌هایی که بوده‌ام همیشه ارتباط صمیمانه‌ای را در تیم حاکم کرده‌ام و همان روش را در این تیم نیز ادامه خواهم دادم. من در مقابل هیچ فردی

صف آرایی نخواهم کرد و دوستانه با ستاره‌های تیم بازی خواهیم کرد. تقریبا بازیکنان پرسپولیس را می‌شناسم و از علی کریمی‌ نیز شناخت دارم. فقط سوال من این است که چه کسی است که علی کریمی‌ را نشناسد. همه روی این بازیکن شناخت دارند؛ چون بازیکن حرفه‌ای و خوبی است.

پاسخ به شایعات

در همه جای دنیا این قضیه مطرح است که روزنامه‌نگارها به مسائل حاشیه‌ای می‌پردازند و ایران هم همین گونه است. من هیچ‌گاه از اتوبوس جا نمانده‌ام و این مسائلی را که مطبوعات مطرح می‌کنند، تکذیب می‌کنم و تاکنون چنین اتفاقی برای من رخ نداده است. می‌گویند من به خاطر جا ماندن از اتوبوس اخراج شده‌ام و این موضوع را به بهانه‌ای قرار می‌دهند تا مرا مربی حاشیه‌داری جلوه دهند. چنین شایعاتی در همه جای دنیا مطرح است. بر خلاف حرف‌هایی که قبل از حضور من در ایران منتشر شده من در بیمارستان نبودم و این حرف برای من خنده‌دار است.

انصاری فرد: کاپلو هم به مشکل برمی‌خورد

اما عباس انصاری‌فرد، مدیرعامل باشگاه پرسپولیس که در مذاکره ناموفق با سرمربیان رکورد زد و چیزی نمانده بود صندلی‌اش را هم از دست بدهد، حرف‌هایی برای گفتن داشت.

شایعات زیاد است

بازیکنی در خصوص کرانیکار مصاحبه کرده و گفته عملکرد این سرمربی خوب نیست. باید از خودش دلایل آن را بپرسید؛ چون کارنامه کرانیکار برای همه مشخص است؛ ولی من می‌دانم خیلی‌ها برای حاشیه سازی برای این مربی دست به هر کاری می‌زنند و در این راستا به دنبال مخالفان سرمربی می‌روند؛ اما باشگاه پرسپولیس به این مربی اعتقاد دارد که او را جذب کرده است.

تعهد اخلاقی ندادیم

کرانیکار به ما اعلام کرد که من به اصول دینی و مذهبی ایران احترام می‌گذارم؛ چون شرایط این کشور را می‌دانم. ایشان به من قول داد طبق چارچوب باشگاه پرسپولیس و کشورمان حرکت کنند و در این راستا هیچ تعهدی به سازمان تربیت بدنی و من نداده است؛ البته در قراردادی که داریم مانند سایر بازیکنان تمامی‌این موضوعات نوشته شده است و در صورتی که مواردی مشاهده شود سعی می‌کنیم اقدامات لازم را انجام بدهیم؛ در غیر این صورت در کمیته انضباطی برخورد خواهیم کرد؛ این موضوع برای تمام افرادی است که با پرسپولیس قرارداد امضا کرده‌اند.

حدودا ۴۵۰‌هزار دلار

قرارداد کرانیکار ۲ ساله است و هیچ گونه مشکلی وجود ندارد. پس از یک سال فعالیت، اگر باشگاه از وی راضی باشد قرارداد کرانیکار را یک سال دیگر تمدید خواهیم کرد و در صورت عدم رضایت از پرسپولیس برکنار خواهد شد. همان طور که قبلا در خصوص قرارداد کرانیکار صبحت کرده بودیم قرارداد وی نجومی ‌نبوده است و در همان حدود مطرح شده؛ یعنی همان ۴۵۰‌هزار دلار است.

هیچ دلالی در کار نبود

من به صورت مستقیم و رودررو با کرانیکار مذاکره کردم و هیچ دلالی او را به من توصیه کرد. مدیر عامل ایرانی باشگاه B استرادای اسلواکی نیز این مربی کروات را به من معرفی نکرده و من اصلا خبر نداشته‌ام که او در باشگاه‌های اسلواکی هم مربیگری کرده است. در گفت‌وگوهایی که با کرانیکار داشتم، متوجه شدم او مدتی کوتاه در تیم B استرادا آن هم به عنوان مدیر فنی فعالیت کرده تا این تیم را از سقوط به یک دسته پایین تر نجات دهد.

تومیسلاو ایکوویچ یکی از مربیانی بود که برای استخدام مربیان کروات با او مذاکره کردیم و این مربی با تجربه مربیانی چون پرزویچ و کرانیکار را به ما معرفی کرد که در نهایت با کرانیکار به توافق رسیدیم.

نیم‌فصل، موعد آوردن بازیکن جدید

قبل از اینکه کرانیکار در جلسه کمیته فنی شرکت کند از من سوال کرد که شرایط بازیکنان پرسپولیس به چه شکلی است. من به او اعلام کردم تقریبا لیست ما پر است و با حضور کریمی‌ بسته می‌شود و فقط در نیم فصل می‌تواند افراد جدیدی را به پرسپولیس اضافه کند؛ به همین دلیل اگر بخواهد بازیکنی را به پرسپولیس بیاورد با نظر مستقیم باشگاه و کمیته فنی می‌تواند این کار را انجام دهد.