دورگه‌های بسکتبال در راهند

فدراسیون بسکتبال برای کمک به تیم ملی قصد دارد از بازیکنان ایرانی شاغل در لیگ‌های خارج از کشور استفاده کند. البته اولین و مهمترین شرط برای حضور این بازیکنان در اردوی تیم ملی، داشتن پاسپورت ایرانی است. اینکه تیم ملی چین با «یائومینگ» ۲ متر و ۲۷ سانتی‎متری به بیست و پنجمین دوره مسابقات بسکتبال جام ملت‌های مردان آسیا می‎آید یا نه چندان فرقی ندارد. تیم ملی می‎خواهد امسال این تیم را در خانه‎اش شکست دهد تا قهرمانی خود را در این رقابت‎ها تکرار کرده باشد. داشتن تیم ملی قوی و استفاده از تمام پتانسیل‎های ایرانی نیاز است تا بتوان امیدوار به این هدف اندیشید. به همین دلیل هم فدراسیون قصد دارد از توان تمام ایرانی‌ها در سراسر جهان برای رسیدن به این هدف سود ببرد.

شایان ساعی یکی از بازیکنانی بود که چند روزی را در تمرین تیم ملی بسکتبال در تهران سپری کرد. اما این بازیکن که گفته می‎شد در هر یک از دیدارهایی که در آمریکا انجام می‎دهد حداقل ۱۴ امتیاز به دست می‎آورد. در نهایت نتوانست نظر مساعد «وسلین ماتیچ» و دیگر مربیان تیم ملی را جلب کند.

بعد از این بازیکن نوبت به «نبی کوچویی» می‎رسد که باید در کنار دیگر اردونشینان تیم ملی بسکتبال تمرین کند. این بازیکن روز جمعه (۲۹ خردادماه) به ایران می‎آید و به اردوی تیم ملی در آزادی می‎پیوندد. اما هستند نفرات دیگری که ممکن است شانس سفر به تهران را پیدا کنند اما فقط در صورتی که پاسپورت ایرانی داشته باشند. محمود مشحون رییس فدراسیون بسکتبال در این باره گفت: «در حال حاضر فاصله میان برخی بازیکنان اصلی تیم ملی با ذخیره‌های آنها زیاد است. در حالی که هستند بازیکنانی ایرانی که در ایران نیستند اما می‎توانند در قالب تیم ملی مهره‎های خوبی باشند. خیلی‎ها هم خودشان تمایل به حضور در آزمون مربیان تیم ملی ایران را دارند.» او ادامه داد: «از تمرین بازیکنان ایرانی که در لیگ‌های خارج از کشور فعالیت حرفه‎ای دارند، در اردوی تیم ملی بسکتبال استقبال می‎کنیم و حتی هزینه رفت و آمد آنها را متقبل می‎شویم. فقط به این شرط که آنها پاسپورت ایرانی داشته باشند. ما بازیکن غیر ایرانی نمی‎خواهیم و در هر شرایطی حرمت ایرانی را حفظ می‎کنیم.»

مشحون اضافه کرد: «هر بازیکنی نمی‎تواند شانس حضور در تیم ملی بسکتبال حتی اردوی این تیم را پیدا می‎کند. مسلما کسی که می‏خواهد از خارج از کشور بیاید تا در کنار امثال صمدنیکخواه بهرامی و مهدی کامرانی تمرین کند، باید در سطح آنها باشد.»

اما به هر حال فدراسیون می خواهد این شانس را به همه بدهد که توانایی‌های خود را در تیم ملی به نمایش بگذارند. فهرست بسکتبالیست‎های ایرانی که در حال حاضر حضور رسمی در خارج از کشور دارند به این شرح است:

بسکتبال آلمان: مورتن باباخانی - یک متر و ۹۲ سانتی‎متر- تیم شوتزینگن / علی حریری - یک متر و ۸۰ سانتی‎متر - تیم ولفن بوتل / آرش جوادی - یک متر و ۷۸ سانتی‎متر - تیم هانائو هادی زال‎زاده - تیم کونبرگ ۲

بسکتبال آمریکا : علی فرخمنش - یک متر و ۸۳ سانتی‎متر - تیم آیووا / نبی کوچویی - یک متر و ۸۸ سانتی متر - سنت استانیاس /

کازمو مربی - یک متر و ۸۸ سانتی‎متر - تیم سیتادل / آرش ریاحی - یک متر و۹۸ سانتی‎متر - لس آنجلس پی‌یرس/ بهداد ساقی - یک متر و ۸۰ سانتی‏متر - تیم جئورجیا / ایمان شکوهی‎زاده - یک متر و ۹۸ سانتی‎متر - تیم سنتناری.

در این فهرست همچنین از حامد حدادی و ارسلان کاظمی که در تیم ممفیس گریزلیز NBA و تیم مدرسه‎ای آمریکا بازی می‎کنند، نام برده شده است.