همه می‌خواهند من از ایران بروم

سرمربی صربستانی تیم والیبال نوجوانان در آستانه حضور در مسابقات جهانی ۲۰۰۹ ایتالیا مطمئن است می‌تواند بدون توجه به مسائل و مشکلات سیاسی موجود میان ایران، صربستان و آمریکا و همچنین همگروهی با نماینده کشورش، تیم ایران را راهی یازدهمین دوره این رقابت‌ها کند. نایب قهرمانی مسابقات ۲۰۰۴ جوانان آسیا در قطر و پس ازآن عنوان پنجمی جوانان جهان در پیکارهای ۲۰۰۵ هند اولین نتیجه والیبال ایران با مربیگری «یوتسا ست کوویچ» بود. با اتمام قرارداد دو ساله پرونده این مربی صربستانی در ایران بسته شد و او به کشورش بازگشت، اما حدود یک سال بعد و همزمان با آغاز ریاست محمدرضا داورزنی در فدراسیون والیبال دوباره ست کوویچ به ایران دعوت شد و این بار برای تیم والیبال نوجوانان. قهرمانی در مسابقات ۲۰۰۷ نوجوانان آسیا (مالزی) و کسب مدال طلا رقابت‌های جام جهانی ۲۰۰۷ مکزیک حاصل اولین قرارداد منعقد شده بین یوتسا ست کوویچ و فدراسیون والیبال برای تیم نوجوانان بود، البته او چند ماه پس از تمدید قراردادش با این تیم، ایران را برای دومین‌بار پیاپی صاحب مقام نخست آسیا (بازی‌های ۲۰۰۸ سریلانکا) کرد و اینک در آستانه حضور دوباره در مسابقات جهانی با والیبالیست‌های نوجوان ایران است. ست کوویچ که همچنان مشغول سبک و سنگین کردن وضعیت اردونشینان تیمش برای معرفی ۱۲ نفر برتر آنهاست، هرگز با صراحت از تکرار قهرمانی جهان حرف نمی‌زند، اما در عین حال نسبت به این مهم خوشبین است. او هنوز قصد ندارد اسامی ۱۲ نفر اصلی تیم را معرفی کند: «هنوز برای تصمیم‌گیری در این زمینه زود است. بازیکنان باید همچنان در کورس رقابت باقی بمانند. آنها باید به کار سخت خود ادامه دهند، اما نه برای این مسابقات، بلکه به خاطر فرداهایی دورتر از فردا. نوجوانان باید بیش از هر چیز آینده‌نگر باشند.»

او ادامه می‌دهد: «در مسابقات جهانی مکزیک بازیکنان بدون احساس فشار و استرس بازی کردند و طلا گرفتند، اما الان وضعیت کاملا فرق کرده و برعکس شده است. از فدراسیون گرفته تا مردم همه به تیم فشار می‌آورند چون طلا می‎خواهند. عملکرد تیم نوجوانان ۲۰۰۷ وظیفه تیم امروزم را سنگین‌تر کرده است.»

ست کوویچ اصلا به مدال فکر نمی‌کند: «برعکس همه، من خودم به چیزی که فکر نمی‎کنم مدال است، اما نه به خاطر اینکه برایم مهم نیست. اصل کار من این است که بازیکنان را تحت آموزش و تربیت خود قراردهم و بتوانم تا حد ممکن و به بهترین نحو با آنها کار کنم. بازیکنانم باید برای آینده والیبال ایران آماده شوند و این برای من مهمتر است.»

مربی صربستانی والیبال ایران ادامه می‌دهد: «قهرمانی دوباره تیم نوجوانان در مسابقات جهانی خیلی سخت است، اما غیرممکن نیست؛ چرا که اصولا امر محالی در ورزش و زندگی وجود ندارد. هر ۱۲ تیم حاضر در مسابقات جهانی مکزیک شانس مدال طلا داشتند. به همین دلیل هر ۴ تیم برتر این رقابت‌ها پیش از مرحله نیمه‌نهایی متحمل ۳ باخت شده بودند. همان طور که ما پیش از قهرمانی مقابل کوبا و روسیه که تیم‌های دوازدهم و نهم مسابقات جهانی شدند، شکست خورده بودیم.»

ست کوویچ از اینکه به نقش شانس در رقابت‌های ورزشی معتقد باشد، ابایی ندارد. او می‌گوید: «منظورم از شانس همان «لطف الهی» است که همیشه شامل حال من بوده است. باور دارم که در سایه لطف الهی به مدال می‌رسیم، هرچند که تصاحب مدال در این رقابت‎ها با هر رنگی خیلی سخت است. این طور بگویم که دستیابی به مدال برنز مسابقات ایتالیا از مدال طلای مسابقات مکزیک سخت‎تر است.»

اما سرمربی تیم والیبال نوجوانان ایران با وجود تمام

خوش بینی اش، نگران بازیکنان آسیب دیده تیم هم هست: «این شرایط دشوار کارمان را تشدید می‎کند، اما جدا از این آسیب دیده‌ها بازیکنان در شرایط یکسان و مطلوبی هستند. مشخص کردن ترکیب اصلی از میان آنها آسان نیست. هر چند که انتخاب بازیکنان از یک جهت ربطی به من ندارد. آنها با شرایطی که به لحاظ بدنی و روحی و براساس برنامه‌های ارائه شده کسب می‎کنند به من می‎فهمانند که در موردشان چه تصمیمی بگیرم.»

آمریکا (نایب قهرمان آمریکا)، صربستان (نایب قهرمان اروپا) و ژاپن (نایب قهرمان آسیا) حریفان تیم والیبال نوجوانان ایران در گروه B مرحله مقدماتی یازدهمین دوره مسابقات جهانی ایتالیا هستند که طی روزهای ۲۹ مردادماه تا ۹ شهریورماه در شهر «جسولو» برگزار می‌شود، اما ست کوویچ می‌گوید: «نیازی به اظهارنظر در مورد این تیم‎ها نیست. همین بس که هر سه از قدرت‎های ورزش دنیاهستند نه فقط والیبال.» با این حال او ادامه می‌دهد: «همه کلاس والیبال آمریکا را می‌شناسیم. صربستان هم با ۸ بازیکنی که همزمان در رده جوانان هستند و ۲ بازیکنی که با تیم ملی هم کارمی‎کنند تیم قدری را راهی ایتالیا می‎کند. ژاپن هم که در فینال مسابقات قهرمانی آسیا (سریلانکا) فقط به این دلیل مغلوب ایران شد که به خاطرغلبه بر چین در مرحله نیمه‎نهایی و کسب سهمیه جهانی تا حدود زیادی راضی شده بود. خلاصه اینکه کارکشته‎های والیبال دنیا در گروه B هستند.»

اما ایران هم تیم دست و پا بسته‌ای نیست. ایرانی‌ها مدافع عنوان قهرمانی هستند و علاوه بر این به عنوان قهرمان آسیا در رقابت‎های ایتالیا شرکت ‎می‌کنند. سرگروهی این گروه هم برای ایران است. پس طبیعی است که هیچ تیمی دوست ندارد با تیمی با چنین شرایطی همگروه شود.

اما این مربی صرب می‌گوید: «با وجود اینکه قهرمان دوره پیشین مسابقات جهانی هستیم، اما هیچ تیمی از رویارویی با ما ترس و دلهره ندارد. اصولا در ورزش بین‌المللی چیزی به عنوان ترس وجود ندارد. خصوصا اینکه ایران قدرت مطرحی در والیبال دنیا و در رده بزرگسالان ندارد.»

با این حال او حتی نگران بازی با آمریکا هم نیست و اصلا به مسائل سیاسی دو کشور فکر نمی‌کند. ست در این باره می‌گوید: «یادتان باشد روابط آمریکا با صربستان به مراتب بدتر است، اما ورزش، ورزش است و سیاست هم سیاست. این دو، دو مقوله جدا هستند. بازیکنان دو تیم ایران و آمریکا نماینده جوانان و ورزشکاران خود هستند و باید به دور از مسائل سیاسی فقط بازی کنند.»

اما سرمربی صربستانی تیم والیبال نوجوانان ایران را باید مقابل تیم کشورش هم به میدان بفرستد، اما او سابقه این کار را هم دارد: «در مسابقات جهانی جوانان هند بود. بعد از این بازی مطبوعات صربستان از من انتقاد کردند که چرا بعد از شکست تیم کشورم تا این حد خوشحالی کرده بودم! اما واقعیت این است که درهر رقابتی فقط به تیمم و شاگردانم تعصب دارم. مقابل صربستان هم بدون کوچکترین تعصب نسبت به هم ملیت بودن با حریف و صف‌آرایی شاگردانم مقابل هموطنانم برای پیروزی ایران برنامه‌ریزی می‎کنم.»

حالا در آستانه مسابقات قهرمانی جهان در ایتالیا ، تیم ایران قرار است در تورنمنت چهارجانبه این کشور شرکت ‎کند. تورنمنتی که با حضور تیم‏های ایتالیا (تیم نهم جهان)، آرژانتین (تیم دوم جهان) و برزیل (تیم سوم جهان) از ۲۵ مردادماه در شهر «بوآریو ترمه» شروع می‌شود، اما آیا حضور دراین تورنمنت ضرری را به لحاظ شناخته شدن تاکتیک تیم ایران متوجه نمایندگان کشورمان نمی‎کند؟ ست‌کوویچ در این باره می‌گوید: «هر چیزی که قرار است برای ایتالیا، برزیل و روسیه اتفاق بیفتد، برای ما هم روی می‏دهد. ضمن اینکه من هم نه دیوانه هستم و نه کم تجربه. خوب می‎دانم در چنین موقعیتی چگونه کار کنم. ما یک بار نشان دادیم که چه تیمی داریم. تلاش داریم یک بار دیگر هم این موضوع را به جهان ثابت کنیم.»

همه علیه یوتسا

سرمربی تیم والیبال نوجوانان از شرایطش در ایران چندان راضی به نظر نمی‌رسد: «در ایران همه علیه من هستند و می‏خواهند بروم. نمی‌دانم چرا!؟ زمانی که من با تیمم مدال می‎گیرم، اینگونه با من برخورد می‎شود؛ چه رسد به اینکه نتوانیم در ایتالیا مدال آور شویم. حال آنکه منحنی ورزش تا یک جا سیر صعودی دارد و از آن پس باید خود را در آن بالا نگه داشت. بالا ایستادن سخت‌تر از بالارفتن است. من نگران حفظ ایستایی در بالاترین نقطه منحنی صعودمان هستم.»

یوتسا ست کوویچ سال گذشته و برای دومین سال متوالی هدایت تیم پتروشیمی بندرامام را برعهده گرفت، اما کسب نتایج ضعیف منجر به برکناری زودهنگام او شد. در پی اتخاذ چنین تصمیمی از سوی مدیران پتروشیمی ست کوویچ شکایت نامه‌ای را تسلیم کمیته انضباطی فدراسیون والیبال کرد و خواستار دریافت کامل رقم قراردادش شد. این کمیته پس از برگزاری چند جلسه حکمی مبنی بر همین تقاضا صادر کرد، اما هنوز رای صادره از سوی ماهشهری‎ها اجرا نشده است. ست کوویچ برای بستن این پرونده چه می‌کند؟ سرمربی پیشین تیم پتروشیمی بندر امام می‌گوید: «قطعا در ورزش ایران و فدراسیون والیبال قوانینی وجود دارد و کمیته انضباطی بر اساس این قوانین رای خود را اعلام کرده است. اجرای این رای در تصمیم من برای ادامه همکاری با والیبال ایران و به خصوص حضور با روحیه در مسابقات جهانی تاثیرگذار است.» او ادامه می‌دهد: «طبق رای کمیته انضباطی پتروشیمی باید حق من را بدهد، اما نه به خاطر من بلکه به خاطر «قانون». امیدوار به اجرای این حکم هستم، چون اگر قرار است کمیته انضباطی حکمی صادر کند، ولی به آن عمل نشود پس چه لزومی به وجود این کمیته است؟» اگر ست کوویچ نتواند در داخل ایران مشکلش را با پتروشیمی حل کند، یک راه حل دیگر هم دارد: «اگر نتوانم حقم را از این تیم بگیرم به طور حتم به فدراسیون جهانی والیبال شکایت می‎کنم. من دراین مورد با

نایب رییس FIVB، مدیر انجمن مربیان جهان که سرمربی تیم فرانسه هم است و رییس کمیسیون اداری FIVB هم صحبت کرده‎ام. آنها کاملا در جریان ارتباط فدراسیون والیبال با مربیان و بازیکنان داخلی و خارجی است. به هر حال کنفدراسیون جهانی والیبال قوانینی دارد که فدراسیون ایران به عنوان عضو این کنفدراسیون باید به آنها پایبند باشد.» اما رفتار مسوولان پتروشیمی، ست کوویچ را از تیمداری در ایران دلزده کرده است و مربی صرب دیگر تمایلی به تیمداری در داخل ایران ندارد.