می‎خواهم سمبل آسیایی‏ها در NBA شوم

نخستین بازیکن ایرانی شاغل در NBA تمام آمال و آروزهای ورزشی خود را فراتر از قاره آسیا و در آن نقطه از جهان که بهترین‌های بسکتبال دنیا در آنجا توپ می‌زنند جست‌وجو می‌کند، حامد حدادی می‌خواهد بهترین بازیکن لیگ حرفه‌ای آمریکا حداقل در بین آسیایی‎ها شود.

قد و قامت ۲ متر و ۱۸ سانتی متری او در جلب نظر آمریکایی‎ها بی‌تاثیر نبود. با این ویژگی فیزیکی از توانایی‎های ذاتی خود در زمین بسکتبال پکن برای بازکردن راه حضور در حرفه‎ای‎ترین لیگ بسکتبال جهان بهره برد. المپیک ۲۰۰۸ برای حامد حدادی سکوی پرتاب به NBA شد.

«ممفیس گریزلیز» و «داکوتاویزاردز» تیم‌هایی بودند که ملی‎پوش بسکتبال کشورمان بازی در آمریکا را با آنها و رفت و آمد بین دو لیگ NBA و D-League آغاز کرد. اما این پایان کار او در آمریکا نخواهد بود. حدادی می‌خواهد تا آنجا پیش رود که جزو بهترین‎های NBA شود.

قهرمانی غرب آسیا و نایب قهرمانی آسیا با تیم جوانان، قهرمانی غرب آسیا و کسب سهمیه رقابت‎های جهانی آرژانتین با تیم امید، کسب مدال طلای غرب آسیا با تیم ملی در تهران و لبنان، فتح جام ملت‌های آسیا در ژاپن و صعود به المپیک چین در کنار تجربه قهرمانی با تیم صبا باتری در جام باشگاه‌های آسیا کمتر آرزویی با معیارهای آسیا برای حدادی باقی گذاشته است.

او امروز فقط به بسکتبال جهان و ثبات در بهترین نقطه بسکتبال جهان می‎اندیشد.

آسیا برای آرزوهای من کوچک است

حامد حدادی قهرمانی جوانان آسیا را تنها مقام دور از دسترس خود در بزرگترین قاره جهان عنوان کرد و گفت: به غیر از جوانان، قهرمانی در سایر رده‎های آسیا را تجربه کرده‎ام. دیگر عنوان و جامی نیست که بخواهم از رقابت‎های آسیایی به آنها برسم. برای رسیدن به آرزوهای باقی مانده خود باید در جایی بزرگتر از آسیا تمرکز داشته باشم. باید فقط جهانی بیندیشم تا تحقق آروزهای جهانی برایم محال نشود.

وی بهترین شدن در مسابقات حرفه‎ای آمریکا را اوج آروزهای خود خواند و ادامه داد: دوست دارم به قدری در NBA پیشرفت داشته باشم که روی من حساب ویژه‏ای باز کنند. می‎خواهم از نظر تاثیرگذاری، زبانزد و انگشت‏نمای تمام بازیکنان و مربیان NBA حداقل در بین آسیایی‌های این لیگ شوم.

به قهرمان اروپا «نه» گفتم

بازیکن ۲ متر و ۱۸ سانتی متری بسکتبال ایران به پیشنهادهای مطرح شده برای حضور در اروپا اشاره و اظهار داشت: همزمان با حضورم در لیگ حرفه‎ای آمریکا پیشنهادهای زیادی گرفتم که مهمترین آن بارسلونا اسپانیا قهرمان سال گذشته مسابقات باشگاه‌های اروپا بود. البته باشگاه‎های لیتوانی و روسیه هم دعوت نامه‎هایی ارسال کرده بودند.

اما در نهایت ممفیس را به همه آنها ترجیح دادم. نمی‎خواستم بهترین موقعیت و بزرگترین شانس زندگی ورزشی‌ام را از دست بدهم. ملی‎پوش کشورمان یادآور شد: اخیرا مدیر برنامه‎ها و نقل و انتقالات باشگاه ممفیس گریزلیز به من پیشنهاد داده قراردادی جدید و چهارساله با این باشگاه منعقد کنم. هنوز در این مورد تصمیمی نگرفته‎ام. همه چیز زمانی مشخص می‏شود که به آمریکا بازگردم.

ممفیس را دوست دارم اما نه برای همیشه

بازیکن پست ۵ بسکتبال ایران تصریح کرد: ممفیس و هم تیمی‏هایم در این تیم را دوست دارم. با این تیم خاطرات خوب و مهمتر از آن تجربه‏های خوبی گرفتم. اما نمی‏خواهم برای همیشه در این تیم ماندگار شوم. بازی در NBA زمانی برایم لذت‌بخش‌تر می‏شود که بتوانم به تیم‌های بزرگتر بپیوندم. در هر صورت تا آنجا که بتوانم از بهترین لیگ دنیا جدا نمی‌شوم.

قراردادم در آمریکا «گارانتی» دارد

حدادی که دوسال از قرارداد فعلی‎اش با ممفیس گریزلیز باقی مانده است خاطرنشان کرد: طبق این قرارداد باید دو فصل دیگر برای تیمم بازی کنم. اما اگر آنها در این مدت خواستار قطع همکاری با من شوند باید طبق ضمانت‎نامه و گارانتی قرارداد تمام مبلغ مورد توافق میان من و مدیران ممفیس پرداخت شود. همچنین اگر دچار مصدومیت شوم.

بازیکن لژیونر تیم ملی بسکتبال در ادامه گفت‌وگو در مورد سرمربی جدید این تیم گفت: اینکه وسلین ماتیچ سیستم مربی پیشین تیم ملی را دنبال می‎کند خیلی خوب است. او با برقراری روابط عاطفی، خیلی خوب جای خود را در میان بازیکنان به دست آورده است. ما ورزشکاران مانند سایر ایرانی‎ها عاطفی و احساسی هستیم. وسلین خیلی خوب این موضوع را درک کرده و از این نظر خود را با بازیکنان وفق داده است.

وی افزود: البته زمان برای اظهارنظر در مورد کار مربیگری ماتیچ زود است. ما هنوز عملکرد او را در قالب دیدارهای رسمی ندیده‌ایم. پس امروز نمی‎توانیم ارزیابی مطمئنی از او داشته باشیم.

قدرت ایران و چین مساوی است

حدادی در ادامه به موقعیت تیم ملی بسکتبال ایران در آسیا اشاره کرد و گفت: باید منطقی باشیم. ما قهرمان آسیا هستیم، اما همچنان چین مدعی‌ترین تیم آسیا است. مگر اینکه «یائومینگ» را در اختیار نداشته باشند که درآن صورت هم قدرتشان با ما مساوی می‌شود نه کمتر. به هر حال چینی‎ها علاوه بر یائو سه بازیکن دیگر هم دارند که در NBA بازی می‎کنند.

به خاطر چین متزلزل نمی‎شویم

ورزشکار خوزستانی کشورمان خاطرنشان کرد: البته نباید به خاطر حضور تیم ملی چین و برگزاری بازی‎های جام ملت‏های آسیا در این کشور اراده خود را نسبت به کسب دوباره قهرمانی متزلزل کنیم. درست است که سه تیم اول این رقابت‏ها جهانی می‎شوند، اما جهانی شدن با قهرمانی دلچسب‎تر است. پس باید برای مدال طلا تلاش کنیم.

زیردست «یائو مینگ» هستم

بازیکن تیم بسکتبال ممیس گریزلیز آمریکا ضمن تمجید نوع بازیگری یائو مینگ چینی در لیگ حرفه‎ای آمریکا تصریح کرد: با خودم و هیچ کس دیگر تعارف ندارم. من در بسکتبال زیر دست یائو هستم. این بازیکن چینی با تجربه ۹ سال بازی در لیگ حرفه‌ای آمریکا به جایی رسیده که همه بسکتبال آسیا را با او می‎شناسند.

وی در ادامه گفت‌وگوی خود افزود: اجازه نمی‎دهم شرایط به همین صورت باقی بماند. آنقدر تلاش و تمرین می‎کنم تا به حد و اندازه‌های یائومینگ برسم. باید مثل او سمبل بسکتبال قاره آسیا شوم.

ملیت غیرایرانی نمی‎خواهم

بسکتبالیست ملی‎پوش کشورمان که سه سال پیش پیشنهاد قطری‎ها را برای عضویت در تیم ملی این کشور رد کرد همچنان با حضور بازیکنانی با ملیت‏های مختلف در تیم‎های ملی کشورهای آسیایی مخالف است.

او در خاتمه تاکید کرد: تحت هیچ شرایطی نمی‌‎پذیرم که برای تیمی غیر از ایران بازی کنم. اصلا و با هیچ قیمتی حاضر به تغییر ملیتم نمی‎شوم. می‎خواهم اگر توانایی دارم برای کشورم خرج کنم که برایم عزیزتر از هرکشور دیگری است.