مرتضی ناعمه

۱ -‌ علی فتح‌ا... زاده روز جمعه در کنفرانس مطبوعاتی خود در مشهد، بدنسازی، رسانه‌ها و چند عامل دیگر را به عنوان عوامل ناکامی‌های استقلال در این فصل معرفی کرد، بدون اینکه اشاره‌ای به برنامه‌ریزی‌های غلط و از روی احساس خود کند. فتح‌ا... زاده فراموش‌ کرده که سال گذشته در چنین روزهایی چگونه زمین و زمان مخالف آمدن حجازی بودند و او به هزار و یک دلیل بودن حجازی را توجیه می‌کرد. داستان فیروز کریمی هم همین بود، امافتح‌ا... زاده فقط توجیه می‌کرد. اگر در همه‌جای دنیا مدیران تیم‌ها با اظهار نظرهایشان آرامش را به تیم‌های خود حکم‌فرما می‌کند، اینجا آقای مدیرعامل با هر جمله یک حاشیه جدید برای تیمش به ارمغان می‌آورد.

۲ - فیروز کریمی که اساسا به عنوان یک مربی که راهکارهای جنگ روانی را به خوبی می‌داند شناخته شده، حالا در استقلال آچمز شده؛ تا جایی که به صراحت می‌گوید که اگر زمان به عقب برگردد، پیشنهاد حضور در استقلال را نمی‌پذیرد؛ چرا که حاشیه‌‌های استقلال وی را خسته کرده است.

۳ - اما در این میان نقش هیات‌مدیره استقلال چیست؟ آیا حضور آقا‌یان صرفا برای خالی‌نبودن عریضه است یا شرح وظایف مشخص دیگری هم جز مصاحبه کردن دارند؟ یک مدیرعامل در طول یک‌فصل چندبار باید مرتکب چند اشتباه واضح و مشخص شود که حداقل از سوی هیات‌مدیره اولتیماتوم جدی بگیرد، اما در استقلال برعکس است. با این همه فاجعه مدیرعامل از حضور قاطع ۳‌ساله خبر می‌دهد.

۴ - حبیب کاشانی برخلاف فتح‌ا... زاده مرد محبوبی است، اگرچه او نیز در روش‌های مدیریتی خود ایراداتی دارد، اما در یک مورد ثابت کرده که اگر قطبی را آورده تا پایان پشت سر او ایستاده است. برای این کار او حاضر است محترمانه مرزبان را اخراج کند، شیث را رسما از تیم کنار بگذارد تا سعی کند حاشیه‌های تیمش را کم کند.

۵ - افشین قطبی برای من شباهت کاملی به میروسلا و بلاژویچ دارد. او برخلاف ظاهرش، می‌داند که چگونه شوک لازم را به تیمش وارد کند، اگرچند هفته‌ای هم نتیجه نگیرد، به خوبی بحران در تیمش را مهار می‌کند، او هیچ‌گاه مانند فیروز کریمی از تیپا زدن به بازیکنش در مقابل دوربین‌ها سخن نمی‌گوید تا بازیکن‌های داخل زمین به او تیپا نزنند.

۶ - هیات‌مدیره پرسپولیس هم برخلاف آبی‌ها فعال است؛ آنها به موقع پول و آرامش به تیمشان تزریق می‌کنند و حتی سعیدلو- اگرچه با لحن نامناسب- اما از کاشانی می‌خواهد تا از بدهی‌های تیم حرفی نزند تا تیم دچار حاشیه نشود.