ایران شرایط ورود به لیگ قهرمانان آسیا را ندارد

تیم‌های لیگ برتر فوتبال ایران هنوز تمامی شرایط مورد نظر AFC برای ورود به لیگ قهرمانان آسیا را احراز نکرده‌اند. حسن غفاری رییس کمیته روابط بین‌الملل فدراسیون فوتبال در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر ضمن بیان این مطلب افزود: کمیته بررسی لیگ‌های فوتبال آسیا هم اکنون درحال ارزیابی لیگ‌های حرفه‌ای فوتبال در سطح آسیا است تا باشگاه‌های واجد شرایط مورد نظر AFC را برای حضور در لیگ قهرمانان آسیا شناسایی کند که این بررسی‌ها مراحل مطالعاتی خود را سپری می‌کند و کشورهای واجد شرایط پس از جمع بندی تحقیقات مشخص خواهند شد.

غفاری با بیان اینکه حضور تیم‌های باشگاهی ایران در لیگ قهرمانان آسیا هنوز قطعی نیست، اظهار داشت: برخی گمان می‌کنند حضور نمایندگان باشگاهی فوتبال ایران در لیگ قهرمانان آسیا حتمی است و ایران تنها باید برای کسب سهمیه بیشتر تلاش کند در حالی که گام اول پیوستن به لیگ قهرمانان آسیا تحقق خواسته‌های AFC است و پس از آن باید به دنبال کسب امتیازهای بیشتر و افزایش سهمیه در لیگ قهرمانان تلاش کرد.

وی با تاکید بر اینکه هنوز بسیاری از باشگاه‌های فوتبال کشور شرایط لازم برای پیوستن به لیگ حرفه‌ای قهرمانان آسیا را دارا نیستند و باید خواسته‌های AFC در این زمینه محقق شود، اظهار داشت‌: AFC یکی از دلایل ضعف فوتبال در قاره آسیا را به ضعف باشگاه‌ها مرتبط می‌داند و از همین رو برنامه‌ریزی وسیعی را برای رشد و توسعه باشگاه‌ها در سطح قاره آسیا آغاز کرده که برگزاری لیگ قهرمانان آسیا با شرایط و ضوابط خاص از سال ۲۰۰۹ ازجمله طرح‌های اساسی کنفدراسیون فوتبال آسیا برای رشد فوتبال قاره است و فوتبال ما نیز گریزی جز همگام شدن با خواسته‌های AFC و استانداردهای مورد نظر این نهاد ندارد.

غفاری با بیان اینکه نمایندگان AFC برای ورود ایران به لیگ قهرمانان آسیا دو اشکال اساسی را به لیگ فوتبال کشورمان وارد دانسته‌اند تصریح کرد‌: به ثبت رساندن اساسنامه لیگ برتر فوتبال ایران در سازمان ثبت شرکت‌ها و ثبت قرارداد حرفه‌ای با ۱۶ بازیکن از سوی تیم‌های لیگ برتر اشکالات حقوقی است که سازمان لیگ تا پایان ماه مه ‌میلادی (۱۱ اردیبهشت) فرصت خواهد داشت تا با رفع این اشکالات آن را به AFC ارائه کند تا زمینه ورود نمایندگان ایران لیگ حرفه‌ای قهرمانان آسیا فراهم شود.

رییس کمیته روابط بین‌الملل فدراسیون فوتبال در خصوص کسب امتیازهای لازم برای افزایش سهمیه کشورمان در لیگ قهرمانان آسیا اظهار داشت‌: ارزیابان AFC پس از بررسی و تکمیل پرسشنامه‌های لازم و بازدیدهای حضوری، اطلاعات خود را عملیاتی خواهند کرد و سهمیه هر کشور برای حضور در لیگ قهرمانان را مشخص می‌کنند که در این بخش وضعیت حق پخش تلویزیونی مسابقات، داشتن ورزشگاه‌های اختصاصی، روشن بودن وضعیت تراز مالی باشگاه‌ها، وضعیت استقبال تماشاگران و ... از جمله فاکتورهایی است که امتیاز کشورها برای کسب سهمیه‌های بیشتر در لیگ قهرمانان را افزایش می‌دهد.

غفاری در پایان یادآور شد: طبق سهمیه بندی جدید کنفدراسیون فوتبال آسیا از این پس لیگ‌های آسیایی که براساس نمرات ارزیابان AFC به بیش از ۴۰۰ امتیاز دست یابند می‌توانند از چهار سهمیه در مسابقات لیگ قهرمانان آسیا برخوردارشوند. این امتیاز با کسب ۳۰۰، ۲۰۰ و ۱۰۰ به ترتیب به ۳، ۲ و‌۱ سهمیه کاهش خواهد یافت.