شاه حسینی: برخی به دنبال اعمال نفوذ در آرا هستند

بدون شک یکی از مهم‌ترین چهره‌های سال‌های اخیر فوتبال عبدالرحمن شاه حسینی، قاضی‌القضات فوتبال و رییس کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال بوده است. شاه حسینی که شهرتش را مدیون سختگیری خاصش است در گفت‌وگویی تفصیلی با خبرگزاری فارس به بیان مسائل فراوانی درباره فوتبال پرداخته‌ است. گزیده صحبت‌های شاه حسینی را به نقل از فارس بخوانید.

برای قانونمندتر شدن شرایط، سیستم اداری کمیته انضباطی را با تشکیل بانک اطلاعات رایانه‌ای تغییر داده‌ایم. پرونده‌ها برای طولانی مدت مانند اسناد بایگانی شده‌اند.

تخلفات را به دو دسته تقسیم کرده‌ایم؛ تخلفات انضباطی و تخلفات ناشی از قرارداد. تخلفات انضباطی خیلی سریع قابل رسیدگی هستند.

اما تخلفات ناشی از قراردادها به زمان بیشتری نیازمند است. طبق ماده ۶۰ اساسنامه، بخش‌های قضایی فدراسیون دارای استقلال کامل بوده و تصمیمات آن بر حسب مقررات موجود لازم‌الاجرا است. استقلال قاضی یعنی اینکه در مراحل اجرای قانون، دادرسی و صدور رای کسی حق دخالت ندارد.

از آغاز فعالیتم در کمیته انضباطی تاکنون به طور کامل ضمانت اجرایی داشته‌ام، تا زمانی که در این کمیته هستم، اجازه دخالت را به کسی نخواهم داد.

طبق قانون باید مبلغ قرارداد بازیکنان با باشگاه‌ها به طور شفاف در برگه اصلی قید شود؛ اما الزامی نیست که از سوی رسانه‌ها یا فدراسیون اعلام شود. در گذشته بارها شاهد بوده‌ایم که مبالغ پنهانی در عقد قراردادها وجود داشته است، معتقدم با تنبیهات شدید می‌توان با اینگونه رفتارها مقابله کرد.

قبول دارم که جذابیت و هیجان با هواداران است، یکی از اهداف این رشته هیجان علاقه‌مندان در ورزشگاه‌ها است؛ اما این فضا باید سالم باشد، در مقابله با تخلفات در ورزشگاه‌ها باید واقع‌بینانه به مسائل نگاه کنیم.

باید واقعیت را به مردم بگویم تا افکار عمومی به درستی از مسائل پشت پرده آگاه شوند. برخی در فوتبال در جایگاه‌های مختلف می‌خواهند دخالت‌هایی در امور کمیته انضباطی داشته باشند و رای‌های صادره را به سوی تیم‌های مورد علاقه‌شان سوق دهند. هنوز هم می‌گویم که شماری به ناحق مطالبی را علیه کمیته انضباطی نوشتند تا در صدور احکام تاثیرگذار باشند. شماری از مخالفان کمیته در برخی روزنامه‌ها فعال هستند.

در جریان فعالیت ورزشی‌ام تاکنون ۲بار استعفا کرده‌ام، یک بار در سال ۸۵ درباره پرنده علی دایی، یکبار هم در آستانه برگزاری انتخابات فدراسیون جدید، اعلام می‌کنم که اگر این بار استعفا کنم بدون شک دیگر باز نخواهم گشت.

معضلات صدور کارت‌های پایان خدمت با مدارک پزشکی جعلی، صغرسن، عدم گزارش درست مسابقات و ... باید حل شوند.