بازیکنان پرسپولیس از لحاظ فرهنگی کم‌  ظرفیت هستند

امیر حاج‌رضایی

برخی از بازیکنان پرسپولیس از روی توهم و کم بودن ظرفیت فرهنگی، حرمت قطبی را شکسته‌اند.افشین قطبی در زمینه فنی و شخصیتی بسیار قابل احترام است؛ اما مسائل داخلی تاثیرات زیادی روی کار وی داشته است. روند نزولی پرسپولیس از آخرین مسابقه این تیم در نیم فصل اول آغاز و پس از حذف از مسابقات جام حذفی تشدید شد.از نحوه تمرینات و مسائل حاشیه‌ای درون تیم آگاهی ندارم؛ اما فکر می‌کنم تعدادی از بازیکنان حرمت قطبی را شکسته‌اند. این مربی در پاره‌ای اوقات به دلیل تحت فشار بودن بارها از تصمیماتش عدول کرده و این ناپایداری برایش مشکل‌ساز شده است.

متاسفانه در ایران با بازیکنان ایرانی مشکل فرهنگی داریم و به همین دلیل در زمینه فنی نمی‌توانیم پیشرفت خوبی داشته باشیم. بازیکنان تیم‌های مطرح به دلیل دریافت مبالغ هنگفت و در پی توجه بیش از حد رسانه‌ای بدون دلیل، مورد توجه واقع شده و اسطوره می‌شوند. در این زمینه رسانه‌ها نیز مقصر هستند؛ زیرا با اسطوره‌سازی بی‌جهت بازیکنان را دچار توهم می‌کنند.

در عقد قراردادها با بازیکنان مشکل بزرگی وجود دارد. آنها در اوایل فصل بدون هیچ ضمانتی پول‌هایشان را می‌گیرند و به همین دلیل بدون توجه به خواسته‌های هواداران در باشگاه مشغول می‌شوند و اطمینان دارند که در صورت کسب نتایج ضعف کادر فنی تغییر خواهد کرد و هیچ خطری آنها را تهدید نمی‌کند.

در فوتبال حرفه‌ای، همه باشگاه‌های بزرگ دنیا و حتی فدراسیون‌ها یک بخش حقوقی بزرگ با وکلای درجه یک را در اختیار دارند که قراردادهای بازیکنان به صورت قانونی و مشروط بسته می‌شود. برای جلوگیری از بازیکن‌سالاری و برای ممانعت از هرج و مرج باید قرارداد بازیکنان خیلی حرفه‌ای منعقد شود؛ کما اینکه در تیم‌های مطرح شاهد هستیم بازیکنان بزرگ در هر شرایطی حتی در صورت نیمکت‌نشینی با حضور در میادین با همه توان بازی می‌‌کنند. مدینه فاضله بازیکنان ایران دریافت مبالغ قراردادهایشان است، بنابراین با دادن پول در اوایل فصل انگیزه چندانی برایشان باقی نخواهد ماند.

تیم‌های پرسپولیس و استقلال به مدیرانی بسیار قاطع نیاز دارند. حبیب کاشانی‌فرد محجوبی است که می‌خواهد کلامی مشکلات را حل کند و در واقع از فوتبال ایران به دور بود.البته این روزها کم‌کم با شرایط و جنس فوتبال آگاهی پیدا کرده است؛ اما باید پذیرفت که مدیریت از مشکلات اساسی باشگاه پرسپولیس است؛ زیرا در تیم‌های استقلال و پرسپولیس که توجه بیش از حد رسانه‌ای را در پی دارد و با توجه به اینکه بازیکنان شرایط فرهنگی مطلوب را ندارند، هدایت باشگاه مسوولیت بسیار سنگینی است.