ایسنا- ناظر ژاپنی کنفدراسیون فوتبال آسیا گفت: ایران به ۹۸درصد از خواسته‌های ما پاسخ داده است.

تائوکی سوزوکی، ناظر AFC پس از پایان نشست چهار ساعته‌ با مسوولان فدراسیون فوتبال ایران گفت:‌ نشست پرباری بود و تمام اطلاعات خواسته شده از فدراسیون فوتبال ایران در مورد لیگ برتر را دوباره بررسی و مورد تایید قرار دادیم.

وی گفت: از میان موارد خواسته شده ۹۸درصد مورد تایید قرار گرفت و دودرصد دیگر با نقد مواجه بود که باید تا آخر ماه آنها به AFC ارسال شود.

سوزوکی با اشاره به نقدهای موجود گفت:‌ حداقل تعداد بازیکنان حرفه‌‌ای حاضر در لیگ برتر ایران باید ۱۶ نفر باشند که هم اکنون تنها ۱۰ نفر دارای قرارداد حرفه‌ای هستند.

ناظر AFC گفت: سازمان لیگ فوتبال ایران به عنوان سازمان مالی مستقل باید به ثبت برسد و تا پایان ماه مدارک به صورت کامل به AFC ارسال شود.

وی ادامه داد: کنفدراسیون فوتبال ‌آسیا برای حرفه‌ای شدن باشگاه‌ها ۱۰ آیتم مدنظر داشت که هر ۱۰ آیتم برای ما مهم است. بیشتر موارد مدنظر ما موجود است و مواردی که ضعیف هستند نیز باید به نقطه قوت تبدیل شوند.

تائوکی سوزوکی در رابطه با برخی نقاط ضعف در آیین نامه و مسائل قانونی گفت: مساله بازاریابی یکی از این موارد است و این که در استادیوم‌های فوتبال باید یک قسمت از استادیوم مسقف باشد.

وی گفت: بانوان نیز باید بتوانند در ورزشگاه‌ها حضور داشته باشند و زمینه حضور آنها در استادیوم‌ها فراهم شود.

ناظر کنفدراسیون فوتبال آسیا تصریح کرد:‌ قسمت قابل توجهی از مدارک خواسته شده قابل قبول بود و دو مورد باقی مانده باید تا زمان مقرر به ما ارسال شود. سایر مواردی که ما در این نشست به آن اشاره کردیم، جزو توصیه‌هایی بود که فدراسیون فوتبال ایران باید به آن عمل کند. (مانند حضور بانوان در ورزشگا‌ه‌ها)

وی در پایان سخنان خود گفت: بعد از این که ما تمامی ‌مدارک را دریافت کردیم، در ماه مه (پایان اردیبهشت) کمیته تصمیم گیرنده گزارش خود را در مورد ایران ارائه خواهد داد.