تاثیر فوق‌العاده مسابقات فرمول یک بر اقتصاد بحرین

بعد از ظهر شنبه بیش از ۵۰۰‌میلیون بیننده از سراسر جهان دور سوم مسابقات فرمول یک سال ۲۰۰۸را در بحرین تماشا کردند.

این برای پنجمین بار است که مسابقات گرند پریکس فرمول یک در بحرین برگزار می شود. بحرین بر اساس توافقی که با فدراسیون بین‌المللی اتومبیل رانی دارد، برگزاری این مسابقات را از سال ۲۰۰۴ تا سال ۲۰۱۳ در اختیار خواهد داشت. اما نکته ای که بسیار حائز اهمیت است، نقش این مسابقات در توسعه و پویایی اقتصاد بحرین است. طبق آخرین برآوردها مسابقات گرند پریکس ۲۰۰۷ حدود ۵۴۸‌میلیون دلار به اقتصاد بحرین تزریق کرده است.نمودارها گویای آن است که تاثیرات مثبت مسابقات سال ۲۰۰۷ بر روی اقتصاد بحرین ۴۰‌درصد بیشتر از مسابقات سال ۲۰۰۶ بوده است.

در واقع تاثیرات مثبت اقتصادی این مسابقات تنها در فروش بلیت این مسابقه و پوشش تلویزیونی خلاصه نمی‌شود؛ بلکه با گسیل خیل طرفداران این مسابقات صنعت حمل و نقل بحرین به یک فعالیت بی نظیری دست یافته است. مصرف مواد غذایی و انواع نوشیدنی‌ها نیز در این ایام به شدت افزایش پیدا می کند و خرید کالاهای بحرینی نیز در بحبوبه انجام این مسابقات با رونق فراوانی مواجه می‌شود.نمودارها نشان می‌دهند بحرینی‌ها از محل فروش بلیت این مسابقات حدود ۱۱‌میلیون دلار و از فروش مواد غذایی ،نوشیدنی‌ها و کالاهای داخلی حدود ۳۴‌میلیون دلار درآمد کسب کرده‌اند. البته مسائلی از قبیل حق پخش تلویزیونی‌، اجاره برخی امکانات، حامیان مالی و تهیه امکانات مورد نیاز شرکت‌کنندگان درآمدی حدود ۸‌میلیون دلاری برای بحرین به ارمغان آورده است.

از محل واردات مواد غذایی و نوشیدنی‌های متنوع و کالاهای مورد نیاز توریست‌ها و همچنین حمل و نقل حدود ۱۰۵‌میلیون دلار به اقتصاد بحرین نیز تزریق شده است. شرکت ممتلک بحرین اخیرا برنامه ای بلندمدت برای توسعه مکان برگزاری این مسابقات ارائه داده است.

یکی از برنامه‌های این شرکت ایجاد پارک تجاری در کنار محل برگزاری این مسابقات است که سرمایه اولیه مورد نیاز این کار حدود ۳۵۰‌میلیون دلار برآورد شده است. برخی از شرکت‌های آلمانی نیز‌درصدد برآمده‌اند برخی امکانات فنی مورد نیاز شرکت کنندگان در این مسابقه را عرضه کنند؛ به همین خاطر در حال سرمایه گذاری ۵۰‌میلیون دلاری در بحرین هستند.

در مجموع اقتصاد بحرین به طور مستقیم و غیر مستقیم بهره های فراوانی را از برگزاری سالانه این مسابقات می‌برد.

سرمایه‌گذاری مستقیم بخش‌های خصوصی و دولتی در اقتصاد بحرین و توسعه شبکه حمل و نقل این کشور از فواید مستقیم این مسابقات و بهبود نمای بحرین در افکار عمومی جهان نیز از مزایای غیر مستقیم آن خواهد بود.