برداشتن گامی جدید جهت جذب توریست ورزشی در ایران

جامع‌نیوز - بزرگ‌ترین زمین گلف خاورمیانه در منطقه آزاد کیش با صرف ٧/١‌میلیارد یورو توسط بخش‌خصوصی، سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد و به این ترتیب ایران صاحب یک منبع درآمد از طریق جذب توریست خواهد بود. بحث جذب توریست از طریق ورزش، بحثی است که در‌حال‌حاضر ذهن بسیاری از مسوولان ورزش را به خود مشغول کرده است. کشور ما برای تامین بسیاری از هزینه‌های خود باید به فکر راه‌های کسب درآمد از طریق جذب توریست باشد و ورزش با کمی توجه می‌تواند به بهترین بهانه حضور توریست در ایران تبدیل شود.

اولین و اساسی‌ترین اقدام در این زمینه گسترش امکانات در رشته‌هایی از ورزش است که می‌توانند در جذب توریست موفق باشند.

بخش‌خصوصی در این زمینه تا‌حدودی خوب ظاهر شده است و در‌حال‌حاضر در حال احداث بزرگ‌ترین پروژه خود واقع در منطقه آزاد کیش است.

احداث بزرگ‌ترین زمین گلف خاورمیانه از سال ۸۳ توسط بخش‌خصوصی آغاز شده و تا پایان سال آینده افتتاح خواهد شد که با بهره‌برداری از آن به راحتی می‌توان گفت که ایران صاحب یک منبع درآمد بسیار خوب از طریق توریست شده است.

بزرگ‌ترین پروژه بخش‌خصوصی در فضای ۱۱۰ هکتاری شامل چندین فاز است که زمین گلف یک فاز آن را تشکیل می‌دهد و فازهای دیگر آن شامل حدود ۳‌هزار واحد مسکونی، ۳‌هزار واحد تجاری و دو هتل است که یکی از هتل‌ها مخصوص پذیرایی از میهمانان داخلی بوده و دیگری به میهمانان خارجی اختصاص دارد.

هزینه‌های ساخت‌و‌ساز این پروژه وسیع یک‌میلیارد و ۷۰۰‌میلیون یورو است که توسط دو سرمایه‌گذار ایرانی و آلمانی پرداخت شده است.

با افتتاح این مجموعه کامل در منطقه آزاد کیش، ایران می‌تواند علاوه بر جذب توریست، میزبانی مسابقات بین‌المللی گلف را نیز در دست بگیرد.

عیسی اسحاقی، رییس فدراسیون گلف که افتتاح این پروژه را آغاز یک فعالیت اقتصادی همراه با ورزش می‌داند، در این رابطه اظهار داشت: کسب درآمد از طریق میزبانی رقابت‌های بین‌المللی گلف پس از افتتاح پروژه فوق از دو جهت قابل بررسی است.

اول اینکه در این میزبانی‌ها کشور ایران برخلاف سایر مسابقات هیچ‌کدام از هزینه‌های سفر و اقامت کشورهای شرکت‌کننده را بر‌عهده نمی‌گیرد و شرکت‌کنندگان خود تمام هزینه‌ها را پرداخت می‌کنند.

و نکته دوم مبلغی است که شرکت‌کنندگان به عنوان ورودی می‌پردازند‌. در صورت میزبانی ایران در رقابت‌ها‌، هر‌یک از شرکت‌کنندگان برای حضور در مسابقات باید مبلغ ۲۵۰ دلار بپردازند.

اسحاقی پس از اشاره به مطالب فوق گفت: با عملی شدن این هدف معنی واقعی جذب توریست از طریق ورزش را درک می‌کنیم، چرا که ما تاکنون به بهانه میزبانی مسابقات مقدمات حضور کشورهای مختلف را در کشور فراهم می‌کردیم و تمام هزینه‌های سفر و اقامت آنها را نیز تقبل می‌کردیم، اما در‌حال‌حاضر سعی داریم شرایطی را ایجاد کنیم تا حتی اگر بحث میزبانی مسابقات مطرح نباشد، کشورهای دیگرداوطلبانه به ایران آمده و از امکانات ورزشی ما استفاده کنند.

توسعه امکانات رشته‌های ورزشی که قابلیت جذب توریست را دارند؛ مثل سوارکاری، تنیس، گلف و چندین رشته دیگر یکی از اصلی‌ترین اقداماتی است که کشور ایران می‌تواند در جهت جذب توریست از طریق ورزش انجام دهد، چرا که این رشته‌ها علاوه بر این که جنبه ورزشی دارند برای مردم بسیاری از کشورها تفریح نیز محسوب می‌شوند و توجه کشور به رشته‌های این چنینی ورزش به شکل قابل‌توجهی به امتیازات جذب توریست ایران می‌افزاید.