حامی مالی المپیک تحت فشار جورج کلونی

جورج کلونی، هنرپیشه سرشناس سینما گفت شرکت ساعت سازی اومگا را تحت فشار گذاشته تا از سیاست خارجی چین انتقاد کند.

کلونی که از منتقدان نقش چین در بحران دارفور (سودان) است، از کسانی است که برای ساعت‌های اومگا، تبلیغ می‌کند و شرکت اومگا یکی از شرکای مالی بین‌المللی برگزاری المپیک ۲۰۰۸ پکن است. جورج کلونی گفت: من بیش از یک سال است که با اومگا در باره چین صحبت کرده‌ام و مذاکراتم با آنها ادامه خواهد یافت.

این هنرپیشه ۴۶ ساله پس از آن از اقدامات خود خبر داده است که استیون اسپیلبرگ، کارگردان شناخته شده سینمای آمریکا، در اعتراض به وضعیت دارفور از سمت خود به عنوان مشاور هنری بازی‌های المپیک پکن استعفا داد.

وی گفت: من همانند گذشته باز هم از دولت چین خواهم خواست که از نفوذ قابل توجه خود بر روی دولت سودان استفاده کند.

شرکت ساعت سازی اومگا یکی از ۱۲ «شریک جهانی المپیک» به شمار می‌رود و از سال ۱۹۳۲ ادوات زمانگیری در مسابقات را در اختیار برگزارکنندگان گذاشته است.

نیک‌ هایک، مدیرعامل گروه سواچ که صاحب شرکت اومگا به شمار می‌رود، مذاکره با جورج کلونی در این باره را تایید کرد، اما گفت: سیاست ما این است که در مسائل سیاسی وارد نشویم، چون کمکی به ورزش که شرافتمندانه‌ترین ابزار انسان برای ایجاد درک و صلح در سراسر جهان است، نمی‌کند.

چین همواره مورد انتقاد قرار داشته است که با دولت سودان، که متهم به حمایت از شبه نظامیانی است که در دارفور کشتار و تجاوز می‌کنند، روابط تجاری و نظامی خود را حفظ کرده است.