قراخانلو: اقتصاد دولتی برایمان مشکل‌ساز شده است

گروه ورزش- حمید رجبی: گزارش برنامه یکساله و برنامه‌های آتی کمیته ملی المپیک توسط دکتر قراخانلو، رییس کمیته المپیک در محل این کمیته تشریح شد. عکس: دنیای اقتصاد، حمید جانی‌پور

در ابتدای این برنامه که نمایندگان رسانه‌های جمعی نیز در آن حضور داشتند دکتر قراخانلو به نقش موثر رسانه‌ها در پیشبرد اهداف این کمیته اشاره کرد و گفت: مطبوعات قطعا در این زمینه نقش مثبت و سازنده‌ای را ایفا می‌کنند و ورزش بدون اطلاع‌رسانی مطبوعات مانند یک کویر خشک‌ است. وی گفت: کمیته ملی المپیک سال خوب و موفقی را پشت سر گذاشت و در مجموع از کارهای انجام شده در این کمیته ما راضی هستیم، اگر چه نقاط ضعفی هم در این زمینه وجود دارد. وی به تشریح قسمت‌های مختلف این کمیته که از ۴ حوزه تشکیل می‌شود، پرداخت و گفت: در حوزه کمیته ملی المپیک کارها و برنامه‌ها در حد خوب و خیلی خوب انجام شده و ما از این بخش رضایت داریم. در ستاد بازی‌ها و کمیته تدارکاتی بازی‌های المپیک و آسیایی کارها خوب بوده ولی به کندی پیش می‌رود. در بعضی از کمیسیون‌های این کمیته نیز تعدادی خوب و تعدادی ضعیف عمل کردند و در نهایت در آکادمی ملی المپیک هم عملکرد قابل قبولی ارائه شده است.

وی ادامه داد: ما دائما با فدراسیون‌ها جلسات متعددی داشتیم و با تثبیت موضوع نظارت، نقاط قوت و ضعف فدراسیون‌ها در مورد بازی‌های المپیک را شناسایی می‌کنیم و نقاط ضعف را یکی یکی برطرف می‌کنیم. ما در صدد هستیم مسائل و مشکلات اسکان، تغذیه، روانشناسی، اردوها و اعزام‌های فدراسیون‌های مختلف را برطرف کنیم.

قراخانلو ادامه داد: یکی از بخش‌های جدیدی که در این کمیته راه‌اندازی شده است بخش کمیسیون استخدام مربیان است. اگر فدراسیونی قصد استخدام مربی خارجی داشته باشد حتما باید با این کمیته مشورت کند. این کمیسیون هم در نهایت با جمع‌بندی شرایط، نظر خود را به فدراسیون مربوطه ارائه خواهد داد.

رییس کمیته ملی المپیک در بخش دیگری از سخنانش گفت: کمیته ملی المپیک پولی را که به فدراسیون‌ها می‌دهد باید با برنامه‌ باشد و اینکه آن فدراسیون چه برنامه‌ای را دنبال می‌کند.

وی گفت: ندادن حقوق ورزشکارها و پرداخت نشدن حقوق مربیان داخلی یکی از جاهایی است که ما از آن لطمه می‌خوریم و ما با فدراسیون هایی که این حقوق‌ها را پرداخت نمی‌کنند برخورد قاطع می‌کنیم.

قراخانلو گفت: امید این را داریم که بین ۵۰ تا ۶۰ ورزشکار را در قالب کاروان ورزشی ایران به بازی‌های المپیک اعزام کنیم. به این نفرات حتما خدمات و امکانات لازم داده خواهد شد تا جایگاهشان را بهبود بخشند.

در ادامه این موضوع به زودی در مورد حقوق مربیان داخلی برای اعزام به المپیک‌ خبرهایی را خواهید شنید. در این ارتباط حداقل حقوقی که برای این مربیان در نظر گرفته شده ۴۰۰هزار تومان و حداکثر آن ۱۵۰۰۰۰۰هزار تومان خواهد بود.

ریییس کمیته ملی المپیک در بحث بودجه این کمیته گفت: بودجه سال ۸۷ تقریبا نهایی شده، اما در مورد منابع مالی بحث مفصلی با کمیسیون تربیت بدنی مجلس و شخص آقای احمدی‌نژاد داشتیم به دلیل اینکه ما در بخش منابع مالی و تجهیزات نگرانی‌های زیادی داریم.

وی گفت: بودجه ما در سال آینده ۴۷میلیارد تومان است که نیاز واقعی این کمیته را تامین می‌کند. ما برنامه اعزام ۱۸فدراسیون را به بازی‌های المپیک پکن داشتیم که از میان این ۱۸ فدراسیون بحث بدمینتون منتفی شده و تیراندازی هم قطعا در میان این اعزام‌ها نیست و این را می‌دانیم که گرفتن سهمیه توسط فدراسیون‌های شنا، ژیمناستیک و والیبال بسیار دشوار است، اما همچنان در لیست اعزام هستند. قراخانلو به کمیته بازاریابی نیز اشاره کرد و گفت: در این بخش فعالیت‌های خوبی انجام شده ولی به دلیل دولتی بودن اقتصاد ایران این مشکل در بعد وسیع‌تری برای ما ایجاد مشکل کرده است. در این خصوص ما با یکی از شرکت‌های بزرگ ایرانی به توافق رسیده‌ایم و در این مورد قرارداد منعقد خواهد شد.

قراخانلو در پایان در مورد وضعیت تیم ملی امید، کشورمان برای المپیک ۲۰۱۲ لندن گفت: ما امیدواریم در ارتباط با تیم امید فدراسیون فوتبال و شخص آقای کفاشیان نقش بیشتری را به عهده بگیرند. چون کمیته ملی المپیک به بحث تیم‌داری نمی‌پردازد ولی چون فوتبال یک ورزش پرطرفدار است ما مشغول رایزنی و همفکری جدی با فدراسیون فوتبال هستیم که در مورد تامین منابع مالی و مدیریت کردن آن نقش اساسی را ایفا کنیم.