تعیین سقف خطاها

ایسنا - بیست و یکمین نشست کانون مربیان ایران با مبحث «قانون تعیین سقف خطا در هر بازی فوتبال» در تالار گفت‌وگوی مربیان در سالن اجتماعات شهرداری منطقه ۹ برگزار شد. در این جلسه که پیرامون ارسال نامه‌ای از سوی کانون مربیان ایران به فیفا در خصوص معین کردن سقفی برای خطاهای یک تیم در هر بازی فوتبال تبادل نظر می‌شد، ابتدا بهمن فروتن طی سخنانی با بیان اینکه فیفا خطاهای تاکتیکی در هر بازی را پذیرفته است، گفت: فوتبال از مجموع سه ورزش دوومیدانی، ورزش با توپ و رزمی تشکیل شده است و ارائه هر یک از آنها جزئی از فوتبال است و نباید با محدود کردن برخوردهای بدنی، زیبایی این ورزش را تحت‌‌شعاع قرار دهیم. وی افزود: یک بازیکن در یک بازی فوتبال باید کنترل خود، کنترل توپ و کنترل حریف را در برنامه داشته باشد و باید بپذیریم که محکم بازی کردن و پیش آمدن خطا جزئی از وظایف اوست و این‌گونه مسائل وجود دارد که نباید برنجیم. فروتن یکی دیگر از دلایل نابه‌جا بودن این تصمیم و پیشنهاد به فیفا را غیر قابل اجرا بودن آن دانست و تصریح کرد: ۹۸‌درصد فوتبال‌های دنیا آماتور است، با توجه به اینکه اجرای این قانون در زمین مستلزم قرار دادن ۲ منشی در هر بازی است، افراد زیادی برای این کار نیاز است. فوتبال آماتور در دنیا، بودجه استخدام این تعداد افراد بسیار زیاد را ندارد.

این مربی فوتبال در پایان تاکید کرد: مطمئن باشید فیفا هرگز این درخواست را نمی‌پذیرد. پیشنهاد من به مجید جلالی که مسبب این مساله است، این است که او خودش را عوض کند. در ادامه این جلسه عبدالعلی چنگیز نیز گفت: فوتبال یک آهنگ و زیبایی دارد که تماشاچیان به همین خاطر از آن لذت می‌برند و معتقدم خطاها سدی جلوی این زیبایی است که اگر محدودیتی در یک بازی نداشته باشد، گذشته از متشنج کردن فضای بازی به تماشاچیان آن نیز منتقل می‌شود و همه آنها به نوعی از دیدن آن کسل و پرخاشگر می‌شوند.

وی افزود: کم شدن آهنگ بازی و به خطر افتادن روح و روان آن بر اثر خطاهای زیاد و همچنین شلوغ کاری برخی مربیان کنار زمین باعث می‌شود تا فوتبال ما رشد نکند و پیاده کردن سیستم‌های جهانی در آن امکان‌پذیر نباشد. چنگیز ادامه داد: با آسیب‌شناسی و تحقیقاتی که انجام داده‌ام متوجه شدم که اگر بازیکنان فوتبال زیرنظر مربیان رزمی کار، آموزش‌های خاص ببینند، قطعا در برخوردهای فیزیکی در بازی بهتر عمل می‌کنند و آسیب جدی نخواهند دید که امیدوارم این مساله را هم روزی مورد بررسی قرار دهیم. همچنین مجید جلالی به عنوان دبیر این کانون برخی تصورات غلط در فوتبال را خطرناک دانست و اظهار کرد: خطاها در یک بازی طبیعی است و انجام می‌شود و بحث ما خطاهای شدید نیست، چرا که فیفا در رابطه با آنها تصمیمات جدی گرفته است. بحث ما خطاهای ساده است که ما معتقدیم نباید از آنها به عنوان ابزار استفاده کرد. وی افزود: همیشه در تاریخ فوتبال، بازی‌هایی زیبا و به یاد ماندنی بودند که خطاهای کمتر داشتند و پیروزی هر تیمی به‌وسیله انجام خطاهای بسیار، فقط طرفداران متعصب آن تیم را خوشحال می‌کند و بقیه تماشاچیان از دیدن آن لذت نخواهند برد، بنابراین به این فکر افتادیم تا نامه‌ای را به فیفا ارسال کنیم که برای همین خطاهای ساده، سقفی را در نظر بگیرد.

سرمربی استقلال اهواز تاکید کرد: بعضی‌ها به من می‌گویند، چرا در جریان برگزاری بازی‌ها، در کنار زمین سروصدا نمی‌کنی و این حرکت را یکی از عوامل تحریک بازیکنان و جلب نظر داور بازی می‌دانند، من اگر روزی فکر کنم بدون شلوغ کاری کنار زمین، موفق نمی‌شوم و سرم کلاه می‌رود، این برای فوتبال ما خطرناک است، همانند اینکه اگر مربیان به این نتیجه برسند که با خطا می‌شود موفق شد، این موضوع برای فوتبال خطرناک است و باعث از بین رفتن روح، طراوت و شادابی فوتبال می‌شود. جلالی ادامه داد: اجرای این قانون پیشنهادی، ایراداتی را هم به دنبال دارد که باید بررسی شود و از جمله آن می‌توان گفت که داورها کارشان سخت‌تر می‌شود. در پایان جلسه مربیان، اهالی و علاقه‌مندان به فوتبال حاضر در سالن، نظراتشان را پیرامون این مساله عنوان ‌کردند. نامه‌ای مبنی‌بر درخواست از فیفا برای تعیین قانونی پیرامون سقف خطاها در یک بازی فوتبال به پیشنهاد کانون مربیان ایران، امروز به این سازمان ارسال خواهد شد.