کلمنته انتخاب مناسبی است

امیر حاج‌رضایی

اولین بار نام کلمنته را در قالب یک موضوع سیاسی شنیدم. او اهل ایالت باسک اسپانیا است. مروری بر تاریخ فوتبال این کشور نشان می‌دهد که این مربی در زمینه ملی توفیقی نداشته ولی در عرصه باشگاهی، کارنامه قابل دفاعی دارد و این به ریشه‌های اجتماعی در اسپانیا برمی‌گردد که در تیم‌ملی به وحدت نمی‌رسند. ایالت کاتالونیا خودشان را نماینده مردم و مادریدی‌ها را نماینده حکومت می‌دانند و باسک هم یک ایالت جدایی‌طلب است و کشمکش میان آنها همیشه وجود دارد. مسوولان فوتبال اسپانیا در جام‌جهانی ۹۴ و ۹۸ به این نتیجه رسیدند که برای رسیدن به وحدت تیمی و کسب افتخار، کلمنته را انتخاب کنند و البته ارزش‌های فنی این مربی هم در نظر گرفته شد. این مربی افتخاری در تیم‌ملی به دست نیاورد و فرناندو هیرو، کاپیتان اسپانیا پس از ناکامی‌های تیم کشورش گفت: «با این همه ستاره، آیا باید باز هم به اسپانیا برگردیم؟»

کلمنته در تیم‌های مطرح اسپانیا مربیگری کرده و در رده آراگونس و بالاتر از کاماچو قرار دارد. او مربی نامداری است و انتخاب این مربی برای تیم‌ملی می‌تواند خبر خوشحال‌کننده‌ای باشد. البته کلمنته آخرین بار در صربستان مربیگری کرد که موفق نبود ولی این دلیل نمی‌شود که بگویم او مربی کاربلدی نیست.

او در فوتبال اروپا و اسپانیا، یک مربی شناخته شده است و البته نمی‌توان پیش‌بینی کرد که در ایران شرایط برای کلمنته چگونه پیش خواهد رفت. به نظر من کلمنته انتخاب مناسبی بود و او می‌تواند تیم‌ملی را موفق کند. البته به شرطی که فدراسیون ابزار و امکانات لازم را برای این مربی اسپانیایی فراهم کند. کلمنته یک مربی باتجربه و با تفکرات هجومی است و شک نکنید که او از گزینه‌ای مثل لوتار ماتیوس خیلی بهتر است.