ایسنا- رییس کمیته علمی ستاد بازی‌های المپیک پکن تاکید کرد: مربیان خارجی از برنامه مدونی برخوردار نیستند.

دکتر محمدرضا کردی که نتایج تحقیقات و بررسی‌های علمی خود بر روی رشته‌های المپیکی را تشریح می‌کرد، گفت: در بررسی عملکرد مربیان خارجی و ایرانی که هدایت تیم‌های ملی کشورمان را برای حضور در بازی‌های المپیک پکن برعهده دارند، مشخص شد یک تعداد از مربیان خارجی هنوز برنامه خود را به ما اعلام نکرده‌اند و تنها تعدادی از آنها برنامه‌های تمرینی و مسابقات‌شان را ارائه کرده‌اند. کمیته علمی دارای چارچوب مشخصی است که برنامه همه مربیان را بررسی می‌کند و در آنجا مشخص می‌شود که در یک رشته ورزشی برنامه منظمی در حال پیگیری هست یا نه که نتایج بررسی‌ها نشان داد از مربیان خارجی هنوز نتوانسته‌ایم برنامه‌ای بگیریم و تلاش می‌کنیم این کار به سرانجام برسد.

وی در ادامه صحبت‌های خود گفت: پس از این قصد داریم برای جذب هر مربی خارجی، با توجه به این که در کمیسیون مربیان کمیته ملی المپیک قراردادها منعقد می‌شود، برنامه‌های علمی مربیان خارجی گرفته شود و کمیته علمی با بررسی آنها نظر دهد که آیا این مربی از شرایط لازم برای هدایت یک تیم برخوردار است یا خیر.

رییس کمیته علمی ستاد مسابقات المپیک ۲۰۰۸ پکن به بررسی وضعیت متخصصان تغذیه در کشور پرداخت و گفت: برخی فدراسیون‌های ورزشی از مربیان متخصص تغذیه بهره‌مند هستند و برخی از آنها این مربیان را ندارند که تلاش می‌کنیم شرایط حضور این مربیان را برای دیگر فدراسیون‌های ورزشی فراهم کنیم. عمدتا فدراسیون‌های ورزشی از تنوع غذایی ورزشکاران المپیکی اظهار نگرانی کرده‌اند و معتقدند غذای ورزشکاران و ملی‌پوشان از تنوع لازم در حد المپیک برخوردار نیست. به همین منظور با کمیسیون پزشکی مذاکراتی را انجام دادیم و آنها نیز تعداد زیادی از متخصصان تغذیه را به ما معرفی کردند تا آنها را در سطح فدراسیون‌های ورزشی پخش کنیم. با این کار در این زمینه به رشته‌های ورزشی المپیکی کمک می‌شود. ما باید هرچه سریع‌تر شرایط را از این جهت بهبود ببخشیم. وی درباره پزشکانی که تیم‌های ملی المپیکی را همراهی می‌کنند نیز توضیح داد: از دیدگاه علمی ما انتظار داریم پزشکان تیم‌های ورزشی از معاینه مختصر یا پر کردن پرسشنامه بیرون بیایند و به چکاب کامل‌تر از ورزشکاران بپردازند و اگر لازم است ورزشکاری بیشتر استراحت کند باید در همان زمان لازم این کار انجام شود تا ورزشکار دچار بیش تمرینی نشود. ما از پزشکان تیم‌های ملی خواسته‌ایم به این قضیه توجه بیشتری داشته باشند. وی در رابطه با استفاده از مکمل‌های غذایی که در میان رشته‌های مختلف ورزشی و ورزشکاران در کنار تغذیه مورد استفاده قرار می‌گیرد، گفت: ورزشکاران المپیکی با توجه به این که حضور در مسابقات مهمی مانند المپیک را در پیش دارند باید بیشتر از هر زمان دیگری مراقب باشند که این مواد آلوده نباشند تا دوپینگ‌شان مثبت اعلام شود. ما معتقدیم نظارتی که هم اکنون در حال انجام است کامل نیست، به طوری که برخی ورزشکاران با نظارت خودشان به کنترل استفاده از مکمل‌های غذایی می‌پردازند، در حالی که پزشکان تیم‌های ملی باید به صورت کاملا تخصصی و ریز این قضیه را تحت نظر داشته باشند.