رشد 79درصدی درآمد کمیته بین‌المللی المپیک نسبت به دهه گذشته

المپیک آتلانتا با جذب بیشترین حامی مالی و ‌٠٥/٤١‌درصد آمار بیشترین درآمد را نسبت به المپیک آتن کسب کرد، در حالی که المپیک سیدنی با ‌٥/١٥‌درصد افزایش درآمد نسبت به المپیک آتلانتا بیشترین مقدار حمایت مالی را به خود اختصاص داده است. «الهام فرهادفر» در تحقیقی که با عنوان «مطالعه تطبیقی بازاریابی ورزشی در ‌٣ دوره المپیک (‌٢٠٠٤ - ‌١٩٦٦) گردآوری کرده، آورده است:» المپیک آتن با ‌٦٣‌درصد کاهش درآمد نسبت به سیدنی کمترین حمایت مالی را در بین المپیک‌های تابستانی نمونه مورد نظر به دست آورده است. به نظر می‌رسد علت وجود این اختلاف، تعداد حامیان مالی شرکت کننده در بازی‌های المپیک هستند که در آتلانتا ‌٩/٢ برابر و در سیدنی ‌٤/٢ برابر تعداد حامیان مالی در المپیک آتن است.

برنامه حامیان محلی استرالیایی از دیگر علت‌های وجود اختلاف در میزان حمایت مالی و درآمد المپیک سیدنی است. زیرا درآمد حامیان مالی محلی از بازی‌های المپیک سیدنی بیش از ‌٢٠٧‌میلیون دلار بود. همچنین کامیابی حامیان مالی برحسب اندازه بازار استرالیا قابل توجه به نظر می‌رسد. زیرا سرانه برنامه تولیدی که برای هر استرالیایی در نظر گرفته بودند، بیش از ‌٢٥ دلار بود، در حالی که سرانه تولید که برای هر آفریقایی در المپیک آتلانتا در نظر گرفته بودند ‌٦/١ دلار بود.

بلیت‌‌فروشی

از بین المپیک‌های نمونه مورد نظر، سیدنی با ‌٨٨‌درصد بلیت‌های فروخته شده (‌٥٥١‌میلیون دلار) بیشترین و آتن با ‌٧٢‌درصد بلیت‌های فروخته شده (‌٢٢٨‌میلیون دلار) کمترین عواید حاصل از فروش بلیت را به خود اختصاص داده است.

درآمد کمیته برگزاری بازی‌های المپیک از فروش بلیت بازی‌های المپیک سیدنی از همه المپیک‌های تابستانی و زمستانی نمونه مورد نظر بیشتر بوده است.

درآمد نهایی از فروش بلیت بازی‌های المپیک سیدنی به وسیله وقایع شنا، ژیمناستیک، مراسم اختتامیه، تریتلون و مراسم اختتامیه به فروش رفته است.

همچنین درآمد کمیته برگزاری بازی‌های المپیک آتلانتا از فروش بلیت (که بالاترین تعداد بلیت‌های تولید شده را دارد) ‌٤/٨٦‌درصد درآمد و کمیته برگزاری سیدنی ‌٦/١٤١‌درصد نسبت به درآمد کمیته برگزاری آتن بیشتر است. بدین معنی که درآمد کمیته برگزاری آتن از درآمدهای حاصل از فروش بلیت نسبت به سیدنی ‌٦/٥٨‌درصد و نسبت به آتلانتا ‌٣/٤٣‌درصد کاهش یافته است. در حالی که درآمد کمیته برگزاری سیدنی نسبت به دوره قبل از خود یعنی آتلانتا ‌٦/٢٩‌درصد رشد داشته است.

پخش تلویزیونی

تعداد کشورهایی که حق خبررسانی داشتند در المپیک آتن و سیدنی یکسان بودند و نسبت به المپیک‌های زمستانی نمونه مورد نظر ‌٥/٣٧‌درصد و المپیک آتلانتا نسبت به المپیک‌های زمستانی نمونه مورد نظر ‌٧/٣٣‌درصد افزایش داشته‌اند.

درآمد حاصل از پخش تلویزیونی در المپیک آتلانتا ‌٢/٨٩٨‌میلیون دلار بوده که با ‌٢/٤٨‌درصد افزایش در المپیک سیدنی این رقم به ‌٣٣/١‌میلیارد ریال رسیده است.

این رقم در المپیک آتن با ‌٤/٦٤‌درصد افزایش نسبت به آتلانتا، به ‌٤٨/١‌میلیارد دلار رسیده است. درآمد حاصل از پخش تلویزیونی المپیک آتن، نسبت به سیدنی رشد ‌٩/١٠‌درصدی را نشان می‌دهد.

انتظار می‌رود که درآمد حاصل از پخش تلویزیونی در المپیک ‌٢٠٠٨ پکن با ‌٢/٨٨‌درصد افزایش نسبت به آتلانتا به ‌٦٩/١‌میلیارد دلار برسد که این رقم نسبت به المپیک آتن رشد ‌١٥‌درصدی را نشان می‌دهد.

درآمد حاصل از پخش تلویزیونی در المپیک زمستانی ناگانو ‌٥/٥١٣‌میلیون دلار است که با ‌٧/٤٣‌درصد افزایش در المپیک سالت لک این رقم به ‌٧٣٨‌میلیون دلار تخمین زده‌اند که نسبت به المپیک ناگانو ‌٢/٦٢‌درصد و نسبت به سالت لک ‌٨/١٢‌درصد افزایش نشان می‌دهد.

سود و درآمد حاصل از بازاریابی

میزان سود و درآمد حاصل از پخش تلویزیونی در دوره چهار ساله ‌١٩٩٦-۱۹۹۳ که در برگیرنده المپیک زمستانی لیل هامر در ‌١٩٩٤ و المپیک تابستانی آتلانتا ‌١٩٩٦ است، تقریبا ‌٢٥/١‌میلیارد دلار بوده است که با ‌٥/٤٧‌درصد افزایش این رقم در دوره‌ چهارساله ‌٢٠٠٠-۱۹۹۷ که دربرگیرنده المپیک زمستانی ‌١٩٩٨ ناگانو و المپیک تابستانی سیدنی ‌٢٠٠٠ است به ‌٨٤/١‌میلیارد دلار رسیده است.

این میزان در دوره ‌٤ ساله ‌٢٠٠٤-۲۰۰۱ که المپیک زمستانی سالت‌لک ‌٢٠٠٢ و المپیک تابستانی ‌٢٠٠٤ آتن را شامل می‌شود، نسبت به دوره ‌١٩٩٦-۱۹۹۳ با ‌٧/٧٨‌درصد افزایش به ‌٢٣/٢‌میلیارد دلار رسیده که در مقایسه با دوره ‌٢٠٠٠-۱۹۹۷ افزایش ‌٢/٢١‌درصدی را نشان می‌دهد.

عواید کمیته بین‌المللی المپیک از فروش تلویزیونی بازی‌های المپیک تابستانی

عواید کمیته بین‌المللی المپیک از فروش حقوق برنامه‌های تلویزیونی بازی‌های المپیک تابستانی به آمریکا در المپیک آتلانتا ‌٤٥٦‌میلیون دلار بود. این رقم با افزایش ‌٦/٥٤‌درصد، به ‌٧٠٥‌میلیون دلار در المپیک سیدنی رسید.

این عواید در المپیک آتن با ‌٧٤‌درصد افزایش نسبت به آتلانتا و ‌٥/١٢‌درصد افزایش نسبت به سیدنی به ‌٧٩٣‌میلیون دلار رسید. همچنین عواید کمیته بین‌المللی المپیک از فروش برنامه‌های تلویزیونی بازی‌های المپیک در المپیک پکن را ‌٨٩٤‌میلیون دلار برآورد کرده‌اند که نسبت به آتلانتا ‌٩٦‌درصد و نسبت به آتن ‌٧/١٢‌درصد افزایش نشان می‌دهند.

عواید کمیته بین‌المللی المپیک از فروش حقوق برنامه‌های تلویزیونی بازی‌های المپیک تابستانی به آسیا در المپیک آتلانتا ‌٥‌میلیون دلار بود. این رقم با افزایش ‌٤/١‌درصدی در سیدنی به ‌١٢‌میلیون دلار رسید که در مقایسه با این مقدار در آتن با افزایش ‌١٩٠‌درصدی نسبت به آتلانتا و افزایش ‌٨/٢٠‌درصدی نسبت به سیدنی این رقم به ‌٥/١٤‌میلیون دلار رسید.

عواید کمیته بین‌المللی المپیک از فروش حقوق برنامه‌های تلویزیونی بازی‌های المپیک تابستانی به اروپا در المپیک آتلانتا ‌٥/٢٤٧‌میلیون دلار بود که با افزایش ‌٤/٤١‌درصد در المپیک سیدنی به ‌٣٥٠‌میلیون دلار رسید.

رشد ‌٢/٥٩‌درصدی این مقدار نسبت به آتلانتا و رشد ‌٦/١٢‌درصدی نسبت به سیدنی افزایش این عواید را تا حدود ‌٣٩٤‌میلیون دلار نشان می‌دهد.

همچنین انتظار می‌رود، این رقم در المپیک پکن به ‌٤٤٣‌میلیون دلار افزایش یابد که در این صورت در مقایسه با آتلانتا ‌٧٩‌درصد و در مقایسه با آتن ‌٤/١٢‌درصد افزایش خواهد یافت.

عواید کمیته بین‌المللی در المپیک از فروش حقوق برنامه‌های تلویزیونی بازی‌های المپیک تابستانی به اقیانوسیه در المپیک آتلانتا ‌٣٠‌میلیون دلار بود که با ‌٥٠‌درصد افزایش، این رقم در المپیک سیدنی به ‌٤٥‌میلیون دلار رسید.

رقم ‌٥/٥٠‌میلیون دلار در المپیک آتن رشد ‌٣/٦٨‌درصدی را نسبت به آتلانتا و ‌٣/٢٣‌درصدی نسبت به سیدنی را نشان می‌دهد.

در حالی که این رقم را در المپیک پکن ‌٨/٦٣‌میلیون دلار تخمین زده‌اند، در مقایسه با آتلانتا ‌٦/١١٢‌درصد و در مقایسه با آتن ‌٣/٢٦‌درصد افزایش خواهد داشت.

در المپیک ‌١٩٩٨ ناگانو سهم کمیته سازماندهی زمستانی از حق پخش تلویزیونی ‌٨/١٥‌درصد، در آتلانتا ‌٩/٦٢‌درصد و در المپیک سیدنی با کمی کاهش به ‌٦٠٨‌درصد رسیده است.

سهم کمیته‌های ملی المپیک از درآمد حاصل از فروش حقوق برنامه‌های تلویزیونی در آتلانتا ‌٩/١٣‌درصد است، در حالی که در سیدنی با افزایشی نامحسوس به ‌١٤‌درصد رسیده است.

عواید کمیته بین‌المللی المپیک از درآمدهای حاصل از برنامه‌های تلویزیونی در ناگانو ‌١٥‌درصد، در آتلانتا ‌٥/١٠‌درصد و در سیدنی ‌٨/٩‌درصد بوده است.