«کلمنته» سرمربی تیم ملی فوتبال  ایران

کلمنته: هنوز تصمیم نگرفته‌ام

دنیای اقتصاد- خاویر کلمنته روز پنجشنبه به طور رسمی به عنوان سرمربی جدید تیم ملی فوتبال ایران معرفی شد.

مهدی تاج‌ سخنگوی فدراسیون فوتبال ایران در این‌باره گفت: کلمنته قرارداد سه ساله‌ای را با فدراسیون فوتبال ایران امضا کرد که براساس آن‌ او تا سال ۲۰۱۱ به عنوان سرمربی تیم ملی ایران در کشورمان مشغول به کار خواهد بود. نایب‌رییس فدراسیون فوتبال درباره دستیاران کلمنته در تیم ملی ایران گفت: منصور ابراهیم‌زاده دستیار اول او خواهد بود و کلمنته به همراه خود یک مربی بدنساز و یک مربی دروازه‌بان به ایران خواهد آورد. تاج ضمن قدردانی از حمایت‌های رییس سازمان تربیت‌بدنی در فراهم‌شدن شرایط مالی برای به خدمت‌گرفتن خاویر کلمنته از سوی فدراسیون فوتبال اظهار داشت:‌از مهندس علی‌آبادی به دلیل حمایت‌های ویژه از فدراسیون فوتبال تشکر می‌کنم که در این مقطع حساس فدراسیون فوتبال را تنها نگذاشتند و زمینه جذب یکی از بهترین و بزرگترین مربیان فوتبال دنیا را برای عهده‌دار شدن هدایت تیم ملی فراهم کردند.

وی درخصوص جزئیات قرارداد خاویر کلمنته گفت:‌ قرارداد این مربی اسپانیایی ماهانه نزدیک به ۳۰هزار یورو و سه ساله است که در صورت رضایت طرفین قابل تمدید خواهد بود. وی دو دستیار خواهد داشت و سایر اعضای کادر فنی را مربیان ایرانی تشکیل می‌دهند.

طبق توافقات انجام‌شده وی از دیدار مقابل سوریه هدایت تیم ملی فوتبال کشورمان را برعهده خواهد گرفت.

در کارنامه مربیگری کلمنته حضور بر روی نیمکت تیم‌های آره‌ناس، باسکونیا، آتلتیکو بیلبائو، اسپانیول، اتلتیکو مادرید، رئال بتیس، رئال سوسیه‌داد اسپانیا و المپیک مارسی فرانسه دیده می‌شود. کلمنته همچنین به عنوان سرمربی تیم‌های ملی اسپانیا و صربستان فعالیت کرده است.

مسوول مذاکره‌کننده فدراسیون فوتبال با خاویر کلمنته هم گفت: امضای قرارداد رسمی با کلمنته پایان سیاه‌نمایی‌هایی بود که می‌خواستند القا کنند مربیان بزرگ تمایلی به حضور در ایران ندارند.

ناصر شفق که همچنان در بیلبائو اسپانیا حضور دارد در این ارتباط گفت: برخلاف تصوری که تا پیش از این وجود داشت و تلاش برخی‌ها برای سیاه‌نمایی که می‌گفتند مربیان بزرگ حاضر به حضور در ایران نیستند، کلمنته با کمال میل پیشنهاد ایران را پذیرفت.

شفق درباره قرارداد کلمنته با فدراسیون فوتبال ایران گفت: فرآیند انتخاب سرمربی برای ما اهمیت فراوانی د اشت و با توجه به زمینه‌‌ای که کمیته انتقالی فراهم کرده بود و همچنین عملکرد سازمان تربیت‌بدنی و تلاش‌های کمیته بین‌الملل فدراسیون فوتبال ما در اسپانیا فرآیند ویژه‌ای را برای امضای قرارداد با کلمنته طی کردیم. وی افزود برای انتخاب سرمربی پنج‌گروه از فدراسیون با مربیان مختلف در اروپا درگیر بودند. از این کار اهدافی نظیر آشنایی با شرایط مربیان، پیشنهاد‌های مالی و درخواست‌هایشان را مد نظر داشتیم که خوشبختانه شرایط به گونه‌ای به وجود آ‌مد که گزینه اصلی ما کمتر مورد توجه سنگ‌اندازان بود و ما در فضایی بسیار مطلوب که از پیش آماده شده بود در ویلای خصوصی کلمنته و در شهری به نام سارئو که نزدیک بیلبائو است صحبت‌های کامل را با او انجام دادیم. کلمنته نیز بسیار منطقی و حرفه‌ای با مسائل برخورد کرد و در‌حال‌حاضر هیچ چیزی در پرده‌ای از ابهام وجود ندارد و او هفت روز دیگر قادر خواهد بود که به ایران سفر کند.

شفق درباره میزان قرارداد وی با فدراسیون فوتبال ایران گفت: در مطالبی که روزنامه‌های اسپانیایی به چاپ رسانده‌اند اعلام کرده‌اند که قرارداد کلمنته با فدراسیون فوتبال ایران ارزان‌ترین قرارداد این مربی بوده است و به نظر ما رقمی که او حاضر به حضور در ایران شد رقم معمول و منطقی و شاید خارج از تصور ما بوده باشد و این نشان می‌دهد که مربیان بزرگ برای فوتبال ایران ارزش زیادی قائل هستند.

از سوی دیگر، روزنامه مارکا از قول کلمنته با صراحت نوشت: مسلم است که نمی‌خواهم بدون تفکر برای خود دردسر درست کنم. باید به یک ملت تعهد دهم و این کار کوچکی نیست و باید بر سر برخی جزئیات بیشتر بحث شود. همه‌چیز عالی است و از علاقه ایران برای این قرارداد ممنونم، اما هنوز هیچ قراردادی منعقد نشده و طی هفته آینده باید به ایران بروم و در آنجا بیشتر راجع به برخی جزئیات مذاکره کنم.

روزنامه آس اسپانیا هم ضمن چاپ همین اظهارات تاکید کرد: کلمنته به احتمال فراوان با ایران به توافق خواهد رسید، اما هنوز هیچ‌قراردادی میان وی و فدراسیون فوتبال ایران منعقد نشده است.

جواد نکونام، هافبک ایرانی اوساسونا نیز در خصوص انتخاب کلمنته به عنوان سرمربی تیم‌ملی فوتبال کشورمان گفت: این موضوع بسیار خوشحال‌کننده است که تیم‌ملی کشورمان بعد از مدت‌ها صاحب سرمربی شد و امیدوارم با هدایت وی بتوانیم نتایج مدنظر را در مقدماتی جام جهانی به دست آوریم.

هافبک مصدوم کشورمان تصریح کرد: کلمنته مربی بزرگی است و پیش از این هدایت تیم‌های مطرحی را برعهده داشته و کارنامه موفقی هم دارد.

وی در پاسخ به این سوال که این مربی به همراه اسپانیا و صربستان نتوانسته است در مسابقات جام‌جهانی و مقدماتی جام‌ملت‌های اروپا نتایج قابل قبولی به دست آورد، گفت: با وجود حضور مربیان و بازیکنان بزرگی را در اسپانیا، مربی تیم ملی این کشور شدن کارآسانی نبوده و این نشان می‌دهد که کلمنته مربی بزرگ و بادانشی است.

در پایان هم به این نکته جالب اشاره باید کرد که روزنامه آس‌اسپانیا خبر داده هیات‌ایرانی مذاکره‌کننده قبل از مذاکره با کلمنته که نهایی شدن آن نیز به مذاکرات تهران موکول شده است، با ویکتور فرناندس، سرمربی اخراج‌شده ساراگوسا مذاکره کرده‌اند که این درخواست در همان ساعات اولیه از سوی فرناندس رد شده است.

طبق برنامه‌ریزی انجام شده کلمنته می‌خواهد با حضور در ورزشگاه آزادی از نزدیک شاهد بازی ایران مقابل کاستاریکا باشد.

این دیدار دوستانه در تاریخ ۱۰بهمن انجام می‌شود و مربی اسپانیایی قبل از آن برای مذاکره و بحث در مورد جزئیات حل نشده در باسک وارد ایران خواهد شد.