«ایلیوش‌چانکا» در آستانه پیوستن به تیم‌ملی ایران

ایسنا- یک اتفاق کم نظیر و یا شاید بی‌نظیر در ورزش ایران در حال رخ دادن است. بنابر آخرین اطلاعات و آمار، «تاتسیانا ایلیوش‌چانکا» از نفرات برتر پرتاب وزنه کشور بلاروس که در یک سال اخیر به ازدواج یکی از دونده‌های سرعت ایران درآمده و مسلمان شده، شناسنامه و پاسپورت ایرانی به نام «لیلا رجبی» گرفته و قصد دارد به عضویت تیم‌ملی ایران درآید. این در حالی است که او در شرایط مطلوب می‌تواند مدال‌های رنگارنگی را در آسیا و حتی جهان برای ایران کسب کند. «تاتسیانا ایلیوش چانکا» نفر چهارم پرتاب وزنه زنان بلاروس است. البته سه نفر نخست پرتاب وزنه زنان بلاروس در زمره بهترین پرتابگران جهان هستند، او در سال ۲۰۰۵ در مرحله نخست گروه B مسابقه‌های لیگ اروپا در شهر لیریا پرتغال با رکورد ۱۷ متر و ۱۹ سانتی‌متر به عنوان نایب قهرمانی دست یافت.

این رکورد حداقل سه متر بالاتر از رکورد ملی ایران محسوب شده و اگر بتواند دوباره به این رکورد برسد، می‌تواند پنجمین سهمیه دوومیدانی ایران در بازی‌های المپیک پکن را کسب کند. این در حالی است که تاکنون هیچ‌کدام از زن‌های ایرانی نتوانسته‌اند چنین افتخاری را در دوومیدانی کسب کنند.

پیمان رجبی، از نفرات برتر دوهای سرعت ایران و همسر لیلا رجبی در این زمینه گفت: همسرم یکی از بهترین قهرمانان بلاروس و اروپا محسوب می‌شود. او اکنون ۲۴ سال سن دارد و رکورد شخصی‌اش در پرتاب وزنه ۱۸متر و ۱۳سانتی‌متر است. البته از آن موقع که او به ایران آمده، تا چندی قبل که در بوشهر بودیم، تمرین‌های خوبی نداشته. اما، اکنون بیش از ۲۰ روز است که تمرین‌هایش را به صورت جدی برای مسابقه‌های داخل سالن ایران شروع کرده است.

وی ادامه داد: او اکنون شناسنامه و پاسپورت ایرانی به نام «لیلا رجبی» دارد و یک ایرانی محسوب می‌شود اما، برای اطمینان این موضوع را از سوی فدراسیون ایران با فدراسیون بلاروس هماهنگ می‌کنیم.

همسر قهرمان پرتاب وزنه بلاروس گفت: اکنون همسرم مسلمان شده و بسیار مشتاق است که بتواند پیراهن تیم‌ملی دوومیدانی ایران را بر تن کند اما، مشکل اصلی ما دغدغه نبود فضای تمرینی مناسب است. البته امیدوارم از لحاظ قوانین بین‌المللی هم در این زمینه مشکلی پیش نیاید.

پیمان رجبی درمورد وضعیت آمادگی همسرش در روزهای اخیر یادآور شد: او وضعیت بدی ندارد. البته مدت زمان کوتاهی است که در سایه حمایت‌های فدراسیون در اردو با شرایط خوبی تمرین می‌کنیم. فکر می‌کنم او همین آخر هفته در مسابقه‌های داخل سالن رکورد ایران را بشکند. فکر می‌کنم بتواند بالاتر از ۱۵ متر پرتاب کند، اما او خودش را در همین چند مسابقه نشان می‌دهد و آن زمان ما نیاز به حمایت بیشتر داریم. نخستین نیاز ما شرایط تمرین مناسب است تا بتواند سهمیه المپیک پکن را کسب کند.

همچنین سیدمصطفی کریمی رییس فدراسیون دوومیدانی هم در این رابطه گفت: طبق قوانین ایران، «رجبی» هم اکنون ایرانی محسوب می‌شود؛ چرا که شناسنامه و پاسپورت ایرانی دارد. هیچ‌گونه مشکلی برای عضویت او در تیم‌ملی ایران نیست؛ اما برای استفاده از این ورزشکار ما یک نامه به فدراسیون بلاروس زده‌ایم تا درمورد تعهدات او و قوانین بلاروس نسبت به این مورد جویا شویم.

وی ادامه داد: او هم اکنون می‌تواند در مسابقه‌های داخلی شرکت کند. درمورد مسابقه‌های بین‌المللی هم اگر شرایط خوب باشد، از لحاظ ما ممنوعیتی ندارد. برای اطلاع کامل موضوع را به کنفدراسیون دوومیدانی آسیا اعلام کرده‌ایم تا آنها نسبت به این موضوع نظر نهایی را بدهند.

رییس فدراسیون دوومیدانی در پایان گفت: ما تاکنون در ایران چنین موضوعی را نداشتیم. البته این همان موردی است که تاکنون کشورهای قطر و یا بحرین ورزشکاران خارجی را تبعه کشورشان می‌کردند. ما هم به دنبال این ورزشکار نرفته‌ایم و او بارها طی چند ماه اخیر درخواست عضویت در تیم‌ملی را به ما داده است. به هر حال او هم اکنون یک ایرانی است و ما موظفیم او را حمایت کنیم.