ایسنا - در مجله سالانه فدراسیون جهانی کشتی به سومین قهرمانی پیاپی «حمید سوریان» اشاره شده است.

در این سالنامه که با تیتر «۲۰۰۸، سال المپیک» به چاپ رسیده است، در بخشی از آن مسابقات کشتی فرنگی جهان مورد ارزیابی قرار گرفته که تیتر «پنج قهرمان جدید و یک قهرمان سه ساله» عنوان این گزارش است. در این مطلب آمده است: پنج نفر از قهرمانان مسابقات جهانی باکو برای اولین بار به این عنوان دست یافتند که تنها قهرمانی غیر منتظره در وزن ۷۴ کیلوگرم رقم خورد که «یاوور یاناکیف» کشتی‌گیر ۲۲ ساله بلغاری اولین عنوان مهم دوران قهرمانی خود را رقم زد. اما دو قهرمان جدید سابقه قهرمانی در المپیک آتن را دارند.

فرید منصور‌اف نفر اول وزن ۶۶کیلوگرم از آذربایجان و الکسی میشین قهرمان وزن ۸۴ کیلوگرم از روسیه طلای خود در المپیک را در مسابقات جهانی هم تکرار کردند. «رمز نوزاده» و «دیوید بدینادزه» از گرجستان هم برای اولین بار در ۹۶ و ۶۰کیلوگرم بر سکوی نخست جهان ایستادند. اما حمید سوریان با کسب سومین مدال طلای متوالی خود به جمع بزرگان فرنگی جهان پیوست. سوریان سه سال نفر اول وزن ۵۵ کیلوگرم شده است. همچنین میهایل لوپز کوبایی رقیب دو سال قبل خود یعنی حسن باروئف را شکست داد تا بر سکوی قهرمانی بایستد.

با این حال مسابقات جهانی برای برخی کشورها احساسات منفی را در پی داشت. آذربایجان میزبان و همچنین کشورهای قدرتمند مثل کوبا، لهستان، فنلاند، سوئد، ترکیه و اوکراین تنها یک سهمیه المپیک را گرفتند و این در حالی بود که مجارستان بدون مدال در کنار قزاقستان، آمریکا و روسیه صاحب چهار سهمیه شد.

فرانسه، گرجستان و ایران هم با سه سهمیه در مکان بعدی قرار گرفتند. دانمارک و لیتوانی هم با دو سهمیه المپیک در رده اول کشتی فرنگی جهان شگفتی‌ساز شدند.