رشد 55 درصدی بودجه ورزش

مهر- معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان تربیت‌بدنی از افزایش ۵۵‌درصدی بودجه ورزش کشور در سال ۸۷ خبر داد.

احمد ارشدی در نشست خبری ظهر دیروز که در محل سازمان تربیت‌بدنی برگزار شد، اظهار داشت:‌ خوشبختانه نگاه ویژه دولت به امر ورزش که نشات گرفته از برنامه‌ریزی و توان اجرایی سازمان تربیت‌بدنی است، اعتبارات سال ۸۷ ورزش کشور نسبت به سال ۸۶ حدود ۵۵‌درصد رشد داشته است. وی با بیان این مطلب که این رقم از لایحه بودجه استخراج شده و هنوز به تصویب مجلس نرسیده است، خاطرنشان کرد: در مجموع بودجه جاری و عمرانی سال ۸۷ سازمان تربیت‌بدنی فقط در بخش اعتبارات ملی ۳۹۶‌میلیارد تومان است این در حالی است که این رقم در سال ۸۶ حدود ۲۵۶‌میلیارد تومان بود‌. نکته جالب توجه اینکه کل بودجه دولت در سال ۸۷ نسبت به سال ۸۶، ۱۵‌درصد رشد داشته است.

ارشدی ادامه داد: سازمان تربیت‌بدنی درسال ۸۷ در بخش عمرانی ۳۲۱‌میلیارد تومان اعتبار دارد که این عدد در مقایسه با رقم ۱۸۶‌میلیارد تومانی سال ۸۶ حدود ۷۳‌درصد رشد نشان می‌دهد. در بخش‌جاری نیز بودجه سال ۸۷ سازمان تربیت‌بدنی با رشد حدود ۷‌درصدی نسبت به سال ۸۶، ۷۴‌میلیارد و هفتصد‌میلیون تومان است که در مجموع رشد بخش عمرانی دولت در کل بودجه ۳۱‌درصد و در بخش جاری ۳‌درصد بوده است.

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان تربیت‌بدنی با بیان این مطلب که در بخش استانی هم اعتبار خوبی به ورزش اختصاص داده خواهد شد، افزود: علاوه بر این دو بخش ۶۰‌میلیارد تومان از محل مالیات فروش سیگار و ۱۰‌میلیارد تومان هم از محل اجاره اماکن ورزشی، سازمان تربیت‌بدنی اعتبار خواهد داشت که این مبلغ فقط در بخش جاری هزینه خواهد شد.

همچنین بند «ب» ماده ۱۱۷ قانون برنامه چهارم تا پایان سال ۸۸ قابل اجراست و چنانچه دستگاهی بخواهد می‌تواند یک‌درصد اعتبار خود را صرف ورزش کند و در صورتی که دستگاهی به این امر مبادرت ورزد، باید ۳۰‌درصد این اعتبار را به حساب سازمان تربیت‌بدنی واریز کند.

ارشدی با این استدلال که وجود ردیف مستقل برای ورزش کشور تضمین‌کننده به بهره‌برداری رسیدن پروژه‌های گوناگون و جلوگیری از نیمه‌تمام ماندن آنها است، گفت: برای چهار ورزشگاه بزرگ یادگار امام تبریز، ثامن مشهد، ورزشگاه بزرگ شیراز و نقش جهان اصفهان در سال ۸۷ برای هر‌کدام ۵‌میلیارد و هشتصد‌میلیون تومان و برای دو ورزشگاه ثامن و نقش جهان با توجه به در پیش بودن مسابقات همبستگی کشورهای اسلامی، علاوه بر این مبلغ‌، هر‌کدام ۱۲‌میلیارد و دویست‌میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

وی از قرار دادن یک ردیف اختصاصی در بودجه سال ۸۷ دولت برای شرکت کاروان ورزشی در بازی‌های المپیک پکن خبر داد و اعلام کرد: دولت یک ردیف اختصاصی بابت کمک به آماده‌سازی برگزاری اردوهای تدارکاتی و اعزام ورزشکاران به المپیک پکن در نظر گرفته و بر این اساس ۸‌میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است. البته طبیعی است که امسال هم هزینه زیادی برای کسب سهمیه المپیک شده است و ما در این زمینه سال آینده هم نگرانی نخواهیم داشت و در صورتی که به اعتبار نیاز باشد از محل بند «ب» همانند امسال تامین اعتبار خواهیم کرد تا مشکلی از این جهت پیش نیاید.

ارشدی یادآورشد: در مجموع اعتبار خوبی برای آماده‌سازی و حضور در المپیک پکن در نظر گرفته شده است ضمن اینکه کمیته ملی المپیک ردیف بودجه مستقل نخواهد داشت و بودجه این کمیته از محل سازمان تربیت‌بدنی تامین خواهد شد. بنابراین در مجموع فدراسیون‌های ما سال آینده مشکلی از نظر بودجه نخواهند داشت.

مدیرکل توسعه مدیریت و منابع سازمان تربیت‌بدنی تکمیل پروژه‌های مصوب سفرهای استانی هیات دولت، تکمیل‌، توسعه و تجهیز زیرساخت‌های مورد نیاز برای میزبانی دومین دوره بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی در مشهد، اصفهان و تهران‌، طرح ضربتی توسعه فضاهای ورزشی و روستایی و تکمیل سایر پروژه‌های نیمه تمام در سطح کشور را اولویت‌های بودجه سال ۸۷ سازمان تربیت‌بدنی اعلام کرد و یادآور شد: همه این ساخت و سازها در جهت تحقق بند الف ماده ۱۱۷ قانون برنامه چهارم است که بر اساس آن باید در پایان سال ۸۸ سرانه فضای ورزش کشور به یک متر مربع برسد که با تداوم روند کنونی پیش‌بینی می‌کنیم در پایان برنامه بیش از یک‌متر مربع سرانه فضای ورزشی داشته باشیم.