پتانسیل‌ها بالاست، تاخیر‌ها جبران می‌شود!

اما در حالی‌که هنوز تکلیف سرمربی تیم ملی مشخص نیست نظرات متفاوتی در قبال خارجی یا داخلی بودن آن مطرح است دبیرکل فدراسیون فوتبال نیز در خصوص وضعیت سرمربی تیم‌ملی فوتبال تاکید کرد: انتخاب یک گزینه جامع الشرایط که باعث رشد فنی و جایگاه جهانی فوتبال ایران شود تاخیر کنونی در معرفی سرمربی تیم ملی را جبران خواهد کرد. مهدی محمد نبی، دبیرکل فدراسیون فوتبال با بیان این مطلب افزود: با انسجام و یکپارچگی که در اعضای هیات رییسه و برنامه‌ریزی‌ها و پیگیری‌های آقای کفاشیان در خصوص حل مسائل تیم ملی، نگرانی برای بازی‌های مقدماتی و حضور قدرتمند تیم فوتبال کشورمان در این رقابت‌ها وجود ندارد و فوتبال ایران با برخورداری از بازیکنان خلاق و پتانسیل بالای خود هنوز یکی از قدرت‌های برتر فوتبال آسیا است و حریفانی نظیر سوریه و امارات توان ایستادگی برابر فوتبال ایران را نخواهند داشت.

وی با بیان اینکه با پیروزی مقابل سوریه گام نخست را در راه صعود به جام جهانی محکم و با اقتدار برخواهیم داشت، تصریح کرد: هدف نهایی تیم ملی فوتبال کشورمان چهارمین حضور در جام جهانی است و تمامی‌ برنامه‌ریزی‌ها و فعالیت‌های فدراسیون در راستای این هدف خواهد بود. رویکرد فدراسیون فوتبال در انتخاب سرمربی خارجی نیز با همین جهت‌گیری بوده است.

دبیرکل فدراسیون فوتبال با تاکید بر اینکه بحث انتخاب سرمربی خارجی با جدیت از سوی هیات رییسه و شخص رئیس فدراسیون فوتبال در حال پیگیری است، اظهار داشت: فدراسیون فوتبال با بررسی گزینه‌های مختلف که با شرایط و سبک فوتبال ایران همخوانی داشته و به‌ویژه از انگیزه‌های لازم برای صعود به جام جهانی برخوردار باشد، تلاش دارد تا بهترین و کارآمدترین گزینه که بتواند فوتبال ایران را به اهداف تعیین شده برساند، انتخاب کند و انتخاب یک گزینه جامع الشرایط که باعث رشد فنی و جایگاه جهانی فوتبال ایران شود تاخیر کنونی را جبران خواهد کرد.

نبی اضافه کرد: طبق برنامه‌ریزی انجام شده نناد نیکولیچ روز دوشنبه و پس از جلسه‌ای که با ایشان خواهیم داشت به عنوان مربی به کادر فنی تیم ملی ملحق می‌شود تا زمان انتخاب سرمربی خارجی در اختیار تیم ملی خواهد بود ضمن اینکه جایگاه ایشان به عنوان سرمربی تیم ملی جوانان نیز محفوظ است و پس از پایان دوره ماموریت ایشان در تیم بزرگسالان کار خود را با تیم جوانان آغاز خواهد کرد.

در همین حال مدیر فنی تیم فوتبال پاس همدان گفت: جلسه با مربیان سابق تیم ملی برای انتخاب سرمربی، کار بیهوده و وقت‌گذرانی است.

منصور پورحیدری در خصوص جلسه فدراسیون با مربیان سابق تیم ملی اظهار داشت: گروه جدیدی که در فدراسیون مشغول به کار شده‌اند، همگی ورزشی هستند و سال‌ها مدیریت کرده‌اند. هر کدام آدم‌های آگاهی در زمینه تصمیم‌‌گیری هستند. بنابر این، چرا نباید خودشان در ارتباط با انتخاب سرمربی تصمیم‌گیری کنند؟

وی افزود: قرار بر این است که در این دوره تصمیمات به صورت گروهی اتخاذ شود؛ پس باید هرچه زودتر کمیته فنی را تشکیل دهند و سرمربی تیم ملی را انتخاب کنند.

سرمربی سابق تیم ملی اظهار داشت: نمی‌توانم قبول کنم که کفاشیان و بقیه مدیران فدراسیون شناخت کافی از قدیمی‌های این فوتبال نداشته باشند. آنها همه چیز را می‌دانند و باید زودتر کمیته فنی را تشکیل دهند.

پورحیدری عنوان کرد: برگزاری جلسات با پیشکسوتان و مربیان سابق، فقط وقت‌گذرانی و بیهوده است.

وی سرمربی خارجی را برای تیم ملی مفید دانست و گفت: فدراسیون باید تمام وقت خود را برای جذب یک مربی بزرگ خارجی بگذارد. قصد بی‌احترامی به همکاران داخلی را ندارم؛ اما ما اگر دنبال پیشرفت هستیم، به مربی خارجی نیاز‌ داریم.

مدیر فنی پاس همدان ادامه داد: اگر قرار بر استخدام مربی معمولی خارجی هستیم، در داخل ایران مربیان خوبی داریم که می توانند تیم ملی را به جام جهانی هم برسانند.

وی در مورد عقیده مربیان داخلی مبنی بر نبود زمان کافی برای حضور مربی خارجی در تیم ملی، عنوان داشت: می‌توانیم در کنار مربی خارجی، از یک ایرانی استفاده کنیم تا مربی خارجی با شرایط فوتبال آشنا شود. همچنین سرمربی تیم فوتبال ابومسلم مشهد که مخالف حضور مربی خارجی است گفت: با توجه به مشکلاتی که در فوتبال ما وجود دارد در مقطع فعلی انتخاب مربی خارجی به صلاح مان نیست.

پرویز مظلومی‌در خصوص انتخاب سرمربی برای تیم ملی فوتبال کشورمان ضمن بیان این مطلب افزود: می‌دانیم که مربیان درجه یک خارجی به ایران نمی‌آیند و اگر هم بیایند یا بازنشسته بوده و مانند آرتور جورج کارنامه منفی داشته اند و یا امکانات خاص و مبالغی بیش از ۵میلیون دلار در سال می‌خواهند که در هر دو صورت در مقطع فعلی حضورشان در ایران صلاح نبوده و نمی‌توانند دوای درد فوتبال ما باشند. وی ادامه داد: استفاده از مربی ایرانی در این مقطع کوتاه تا آغاز مسابقات تیم ملی مهم‌ترین جمع‌بندی به‌دست آمده از نشست هم اندیشی هیات رییسه و رییس فدراسیون فوتبال با مربیان پیشین تیم ملی و لیگ برتری بود.

سرمربی تیم فوتبال ابومسلم مشهد خاطرنشان کرد: مربیان حاضر در این نشست‌ها اعتقاد داشتند که بهتر است برای دراز مدت از مربی خارجی تمرین‌دهنده در کنار سرمربی ایرانی استفاده شود زیرا باید ضمن شخصیت دادن به مربی وطنی، از علم روز دنیا هم استفاده بهینه داشته باشیم.

وی با بیان این موضوع که نسبت به برخوردی که با وی در این نشست‌ها شد گله‌مند است، اضافه کرد: انگار من سرمربی تیم (ب) نبودم و انگار قهرمان غرب آسیا نشدیم که برای حضور در نشست مسوولان با مربیان پیشین تیم ملی از من دعوت نشد.

سرمربی پیشین تیم‌های فوتبال صنعت نفت و صباباتری تهران همچنین اظهار داشت: البته با اتفاقاتی که پس از این نشست‌ها رخ داد، بازهم امیدوارم با دعوت از مربیان و چکیده‌های فوتبال کشور، از نظرات مربیان برای موفقیت تیم‌های ملی استفاده شود. ضمن اینکه باید معیارهای فنی برای انتخاب سرمربی تیم ملی و دستیارانش در نظر گرفته شود نه معیارهای تبلیغاتی.

وی در مورد احتمال بازگشتش به تیم (ب) تصریح کرد: باید دید نگاه فدراسیون جدید به تیم (ب) چیست اما به اعتقاد من این تیم می‌بایست با برنامه‌ریزی مناسب تشکیل شود و معیاری اساسی هم برای آماده‌سازی و شرکت این تیم در رقابت‌های بین‌المللی در نظر گرفته شود.

مظلومی ‌در پایان در مورد آینده تیم فوتبال ابومسلم در لیگ برتر گفت: اگر برخی‌ها اجازه دهند و مشکلاتی را برای تیم ما به‌وجود نیاورند، ابومسلم در نیم فصل دوم در جمع تیم‌های بالانشین و مدعی قرار خواهد گرفت.