روزها و ساعت‌های زیادی تا آغاز رقابت‌های المپیک پکن باقی‌مانده است اما، گذشت بی‌برنامه و بی‌هدف لحظه‌ها ممکن است روزی به قیمت حسرت خوردن‌ها تمام شود.

سرمربی پیشین تیم پیکان و کارشناس بسکتبال نقطه‌نظر دیگری نسبت به نحوه حضور تیم ملی بسکتبال در مسابقات المپیک پکن، بزرگ‌ترین آوردگاه بسکتبال جهان پس از رقابت‌های لیگ حرفه‌ای آمریکا (NBA) دارد. سعید فتحی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا، گفت: حضور تیم ایران در بین ۱۱ تیم برتر جهان خود به تنهایی شگفتی بزرگ بود که با توانایی بازیکنان ایران محقق شد و ما توانستیم پس از تحمل سالیان دور و دراز جواز حضور در محل نمایشگاه بهترین‌های دنیا را پیدا کنیم. در این بین مسائل و نکات زیادی است که با در نظر گرفتن آنها می‌توانیم بهترین دستاورد را از حضورمان در این رقابت‌ها کسب کنیم. وی گفت: به اعتقاد من تلاش برای معرفی خوب بسکتبال ایران جدا از کسب هر نتیجه‌ای ارزشمند است. بروز مهم این رویداد و توجه عمیق به آن که البته باید با نگاه ویژه جامعه بسکتبال جهان همراه شود، نمایش شایستگی‌های نمایندگان ایران است. این اتفاق می‌تواند به خودی، خود راه را برای حضور بازیکنان کارآمد ایران در لیگ‌های مطرح اروپا و جهان باز کند و آن زمان است که ما می‌توانیم احساس کنیم که در مسیر خوبی قرار گرفته‌ایم. فتحی رابطه حضور بازیکنان تیم ملی ایران در لیگ‌های مطرح دنیا را با پیشرفت بسکتبال ایران چنین توصیف می‌کند: با آغاز کوچ بازیکنان شایسته ایران به لیگ‌های بزرگ جهان، فضای خوبی برای نمایش توانمندی‌های نسل بعد فراهم خواهد شد و بدین ترتیب است که ما می‌توانیم توقع داشته باشیم که حضور بازیکنان کارآمد ایران در آوردگاه‌های دست‌یافتنی دنیا، سطح انگیزه و علاقه‌مندی بسکتبالیست‌های جوان و جویای نام را برای طی مسیر موفقیتی که پیش از آنها بازیکنان دیگری آن را تجربه کرده‌اند را افزایش دهد.

کارشناس بسکتبال ایران نسل کنونی و نمایندگان ایران در مسابقات المپیک را نسلی موفق قلمداد کرد، اما یادآور شد: دوران این بازیکنان هم روزی به پایان خواهد رسید، فوتبال کشور پرتغال در روزگارهای نه چندان دور و به واسطه موفقیت نسل آن وقت توقع قهرمانی در اروپا و حتی در جهان را داشت، اما پس از گذشت عمر قهرمانی آن نسل پذیرفت که باید حضور در جایگاه واقعی خود را در فوتبال جهان شاهد باشد. این شرایط باید در بسکتبال ما هم مورد توجه قرار گیرد. طبیعی است اگر می‌خواهیم فرصت چهره شدن بازیکنان بیشتری در بسکتبال ایران را داشته باشیم، باید توجه ویژه‌ای به نوع گام برداشتن‌مان کنیم و فراموش نکنیم روزگار نسل‌های موفق هم محدود است.