قلعه‌نویی: مگر به افغانستان باختم که برکنارم کردند؟

کفاشیان، پیشکسوتان و مربیان فوتبال ایران را دعوت کرد تا از آنها در مورد انتخاب سرمربی تیم‌ملی مشاوره بگیرد. در این میان اکثر آنها اعتقاد داشتند که مربی تیم‌ملی باید ایرانی باشد و این جریان باعث شد تا قلعه‌نویی امید زیادی برای رسیدن به تیم‌ملی داشته باشد. رییس فدراسیون فوتبال اما با صراحت اعلام کرد که سرمربی آینده تیم‌ملی خارجی است و این اتفاق خوش آیندی برای قلعه‌نویی نبود.

سرمربی سابق تیم‌ملی درخصوص این جلسه گفت: اگر من را کنار بگذارید، بقیه افراد جزو بزرگان فوتبال ایران بودند که سالیان سال برای فوتبال این مملکت زحمت کشیدند. این جلسه خوب بود و افراد دیدگاه‌های موردنظرشان را ارائه دادند ولی نظر آنها جدی گرفته نشد و فوتبال ما آنقدر مشکل دارد که دوست ندارم زیاد در مورد این مسائل صحبت کنم. البته انتظار می‌رفت که در مورد انتخاب سرمربی تیم‌ملی به حرف‌های پیشکسوتان و بزرگان فوتبال ایران احترام گذاشته شود.

قلعه‌نویی درخصوص تصمیم فدراسیون برای آوردن یک مربی خارجی به تیم‌ ملی گفت: در حال حاضر زمان کمی تا شروع مسابقات مقدماتی جام‌جهانی باقی مانده و شناخت از بازیکنان و حریفان تیم‌ملی، یک موضوع مهم به شمار می‌رود. دیگر مثل گذشته بازیکنان یک ماه در اردو نیستند و سرمربی حداکثر ۴۸ تا ۷۲ ساعت می‌تواند بازیکنانش را در اختیار داشته باشد. در این شرایط به طور کامل نمی‌توان کار تاکتیکی انجام داد و سرمربی خارجی هم از لحاظ ارتباط کلامی با بازیکنان به مشکل برمی‌خورد. به نظر من تیم‌ملی در شرایط فعلی با مربی خارجی ضربه می‌خورد، ولی این تصمیمی است که آقایان گرفته‌اند و امیدوارم موفق باشند.

وی در پاسخ به این سوال که سرمربی جدید تیم‌ملی باید چه خصوصیاتی داشته باشد، گفت: اگر قرار است مربی خارجی بیاوریم، باید سراغ یک مربی بزرگ، کارنامه‌دار و سرشناس برویم تا فوتبال ایران را متحول کند، البته مربی خارجی بیشتر از هر چیز به زمان نیاز دارد تا تفکراتش را پیاده کند. ولی متاسفانه به من زمان داده نشد و گویا تیم‌ملی اولین شکست خود را با قلعه‌نویی تجربه کرد که با من چنین رفتاری داشتند. در جام‌ملت‌ها و با وجود مشکلات زیادی که داشتیم در ضربات پنالتی به کره باختیم و مرا برکنار کردند. خیلی‌ها می‌دانند که در ضربات پنالتی، شانس مهم‌ترین فاکتور است و می‌خواهم بپرسم مگر به افغانستان باختم که مرا برکنار کردند.

قلعه‌نویی در ادامه صحبت‌هایش افزود: در حال حاضر منصور ابراهیم‌زاده، ‌کریم بوستانی و مارکار آقاجانیان جزو نفرات کادر فنی تیم‌ملی هستند و در توانایی آ‌نها نمی‌توان شک کرد. من یک سال پیش این آقایان را به تیم ملی آوردم و نشان می‌دهد که یک سال از همه جلو بودم. فقط سوالم این است که اگر قلعه‌نویی ضعیف بود و اشتباه داشت، پس چرا از همکاران او در تیم‌ملی فعلی استفاده می‌شود؟ همه این مسائل نشان می‌دهد که من قربانی اهداف و بازی بعضی‌ها شدم و آقایان به خواسته‌شان رسیدند.

وی تاکید کرد: بهتر است توضیح زیادی ندهم، ولی اگر یک ماه پیش، یک بار «بله» می‌گفتم، شک نکنید که بهترین مربی آسیا و سرمربی تیم‌ملی می‌شدم. اما در آن زمان اعتقاد داشتم که «نه» بگویم. قلعه‌نویی در یک جنگ قدرت فدا شد، ولی امیدوارم فوتبال ایران، سروسامان بگیرد و مسوولان جدید هم به فکر منافع این فوتبال باشند.