هرکول واقعی کیست؟!

بی‌تردید رقابت‌های وزنه برداری در بازی‌های المپیک ۲۰۰۸ پکن با حضور چهره‌های شاخصی چون «حسین رضازاده» از کشورمان و «هلیل موتلو» از ترکیه بازتاب چشم‌گیری خواهد داشت. چینی‌ها که طی سال‌های اخیر گوی سبقت را از سایر کشورهای دنیا ربوده‌اند و روند رو به رشدی را در رشته وزنه‌برداری تجربه می‌کنند به همراه کشورهایی چون روسیه، بلغارستان و... برای درو کردن مدال‌های رنگارنگ بر روی تخته پکن خواهند رفت، اما در این میان حضور «حسین رضازاده» هرکول ایرانی و «هلیل موتلو» معروف به هرکول جیبی از ترکیه که بازگشتی مجدد به صحنه رقابت خواهد داشت حال و هوای خاصی به مسابقات وزنه‌برداری المپیک خواهد داد.

«هلیل موتلو» روز چهاردهم جولای ۱۹۷۳ در شهر پستینک بلغارستان دیده به جهان گشود. وی از اقلیت‌های ترک تبار بلغارستان بود که در سن ۱۶ سالگی همچون «نعیم سلمان اوغلو» به کشور ترکیه بازگشت و در زمانی کوتاه به عضویت تیم ترکیه درآمد و موفق به کسب مدال اروپایی و جهانی شد. موتلو با قدی معادل ۵/۱ متر در المپیک ۱۹۹۲ بارسلونا در دسته ۵۲ کیلوگرم به روی تخته رفت و عنوان پنجم مسابقات را کسب کرد. هلیل در المپیک ۱۹۹۶ آتلانتا در دسته ۵۴ کیلوگرم موفق شد در حرکت یک ضرب رکورد المپیک را به میزان ۵/۷ کیلوگرم افزایش دهد و اولین مدال طلای المپیک زندگی خود را کسب کرد.

فاصله زمانی دو المپیک آتلانتا و سیدنی اوج کار این وزنه بردار بود که بدون شکست کار را دنبال می‌کرد. وی در سیدنی رکورد دسته ۵۶ کیلوگرم را در دو حرکت یک ضرب و دوضرب به میزان ۵/۱۷ کیلوگرم افزایش داد و دومین طلا المپیک را به سینه زد. آقای وزن ۵۶ کیلوگرم المپیک در سال ۲۰۰۲ با آسیب دیدگی مواجه شد و مدتی را به دور از ورزش محبوب خود سپری کرد؛ تا اینکه المپیک ۲۰۰۴ آتن فرا رسید. در این زمان هلیل پنج طلای جهان را در کارنامه داشت و مردم سراسر دنیا وی را به نام هرکول جیبی می‌شناختند، به عنوان یکی از با تجربه‌ترین وزنه‌برداران حاضر در آتن بر روی تخته رفت و توانست سومین طلای المپیک را از آن خود کند و نام خود را در کنار نوابغی چون «نعیم سلیمان اوغلو»، «پیرس دیباس» و... ثبت کند.

این روزها خبرهایی به گوش می‌رسد که هرکول جیبی در صدد است تا پنجمین المپیک خود را در پکن تجربه کند. از همین‌رو باید در انتظار نشست و دید که در تقابل این مگس وزن با حسین رضازاده فوق سنگین استثنایی کشورمان که برای کسب سومین طلای المپیک راهی پکن خواهد شد، چه کسی می‌تواند عنوان هرکول واقعی را از آن خود کند. رضا‌زاده‌ای که «واسیلی الکسی اف» وزنه‌بردار شهیر شوروی سابق در وصفش چنین می‌گوید: «برای دیدن مسابقات رضازاده کار و زندگی را رها می‌کنم تا از نزدیک شاهد هنرنمایی این ابر مرد باشم.»

اما نباید فراموش کرد که مبارزه با «هلیل موتلو»یی که موفق به بالابردن سه برابر وزن خود شده است ،کار آسانی نیست.