برای 14 مدال المپیک برنامه‌ریزی کرده‌ایم

رییس فدراسیون کشتی گفت: هدف فدراسیون کسب ۱۴ مدال از رقابت‌های المپیک پکن است و ما تمام تلاش خود را برای رسیدن به این موفقیت انجام خواهیم داد. «محمدرضا یزدانی‌خرم» گفت: پیش‌بینی در رشته کشتی، آن هم در مسابقات المپیک کار سختی است، به همین دلیل، من تعداد مدال کشتی ایران در المپیک پکن را پیش‌بینی نمی‌کنم و هر چه قدر تعداد مدال‌ها بیشتر باشد، برای ما رضایت بخش‌تر خواهد بود.

وی ادامه داد: برنامه‌ریزی خود را برای کسب ۱۴ مدال انجام داده‌ایم؛ چرا که به اندازه ۱۴ مدال به ما پول داده‌اند و ما هم باید به همین اندازه تلاش کنیم. در دوحه هدفمان کسب ۱۴ مدال بود که خوشبختانه ۱۰ مدال کسب کردیم؛ ولی مسابقات المپیک قابل مقایسه با رقابت‌های آسیایی نیست و در پکن تمام داشته‌های کشتی جهان حضور خواهند داشت.

رییس فدراسیون کشتی در پاسخ به این سوال که چرا تیم‌های خوب خارجی استقبال چندانی از تورنمنت‌های کشتی ایران نمی‌کنند، گفت: ما باید اول سطح کشتی خودمان را بالا ببریم و سپس از کشورهایی چون آمریکا و روسیه برای حضور در ایران دعوت کنیم. مطمئنا اگر سطح کشتی ایران بالاتر برود، کشورهای خارجی برای حضور در ایران التماس هم می‌کنند. البته الان هم کشورهای زیادی آمادگی حضور در ایران را دارند، حتی مسوولان آمریکایی چند بار از تیم ملی کشتی ایران دعوت به عمل آورده‌اند. یزدانی خرم در ادامه از حضور تیم‌های فرنگی آذربایجان و سوئد در جام یادگار امام خبر داد و گفت: این کشورها آمادگی خود را برای حضور در جام یادگار امام اعلام کرده‌اند. از طرفی ما نمی‌خواهیم سیاهی لشگر بیاوریم و هر تیمی ‌را به این تورنمنت راه دهیم؛ قصد داریم از کشورهای مطرح و صاحب نام کشتی فرنگی دعوت کنیم تا به پیشرفت کشتی ما کمک کنند.

وی در ارزیابی خود از رقابت‌های انتخابی جام یادگار امام گفت: این دوره از رقابت‌ها در سطح مطلوبی برگزار شد و کشتی‌گیران خوبی در اراک حضور داشتند. با برگزاری این رقابت‌ها مربیان تیم ملی نفرات شاخص را دعوت کرده و به اردوی تیم ملی فرا می‌خوانند.

رییس فدراسیون کشتی در پاسخ به این سوال که ثبات مدیریت چقدر در پیشرفت ورزش کشور نقش دارد، گفت: ثبات مدیریت در پیشرفت ورزش کشور نقش صددرصدی دارد؛ شما بدانید اگر مدیری کمتر از ۱۵ سال در جایی کار کند، سرمایه کشور را به هدر داده است. من اگر ۱۷ سال در رشته والیبال حضور داشتم، نتیجه آن این بود که تیم‌های ما جهانی شدند و جوانان ما به جهانیان ثابت کردند که ما می‌توانیم در ورزش‌های گروهی هم موفق باشیم.

یزدانی خرم در پایان در ارزیابی خود از وضعیت کشتی ایران اظهار کرد: کشتی ایران همیشه قهرمان بوده و خواهد بود. آرزوی من روزی است که ایران در مسابقات جهانی و المپیک از هفت وزن حداقل ۵ مدال طلا بگیرد. ولی واقعیت قضیه این است که مسابقات باکو موجودیت کشتی ایران را نشان می‌دهد. کشتی گیرانی که هم‌اکنون ملی‌پوش هستند را ما که نمی‌توانیم بسازیم؛ ما باید هم‌اکنون کار پایه‌ای در کشتی انجام دهیم تا ۵-۶ سال دیگر کشتی‌گیران مستعد پرورش پیدا کنند؛ البته حفظ قهرمانان کنونی هم کار سختی است.