تبعات اقتصادی حذف انگلیس از یورو 2008

مترجم: مریم صدیق‌زنده - ماه گذشته بحث هجوم رسانه‌ها به مساله مالی شکست انگلیس و نزول کیفیت مسابقات یورو ۲۰۰۸ بود. اگرچه این تاثیرات بی‌شک بر روی بخش‌های خاص و کارخانه‌های مشخصی خواهد بود، اما بزرگ‌شدن این موضوع به صورت یک مشکل موثر در اقتصاد کلان چندان بعید به نظر نمی‌رسد. پول‌هایی که به نوعی صرفه هزینه‌های مربوط به فوتبال می‌شد، ناپدید نمی‌شوند بلکه در مسیر دیگری خرج خواهد شد. بخش‌های اصلی که در این مورد ضررهای مالی قابل توجهی را متحمل خواهند شد لباس‌فروشان و مغازه‌داران هستند که فروششان به کمتر از ۱۰۰میلیون پوند می‌رسد. فروش مغازه‌ها و شرکت‌های عرضه‌کننده آبجو و مشروبات در انگلیس بین ۸۰ تا ۱۰۰میلیون پوند کاهش خواهد یافت. با این حال، برخی از مغازه‌هایی که فروشنده محصولات غذایی هستند کمتر آسیب می‌بینند. مغازه‌های فروش مواد خوراکی کمترین ضرر را تحمل خواهند کرد. مراکز شرط‌بندی بر روی تیم‌ها بلاشک ضررهای کمرشکنی (نزدیک به ۲۵۰میلیون پوند) خواهند داشت.

خط مسافرتی سریع یورواستار Eurostar (که خطوط لندن را به کنت و سایر نقاط انگلیس متصل می‌کند)، آژانس‌های مسافرتی و مراکز خدمات توریستی و همین‌طور خطوط هواپیمایی، درآمدهای کلانی که از مسافرت‌های ورزشی و نقل و انتقالات طرفداران و هواداران تیم‌ها کسب می‌کردند، از دست خواهند داد. تلویزیون انگلیس نزدیک به ۳۰درصد از تماشاچی‌های خود را از دست خواهد داد. چون تیم محبوب و ملی خودشان را در این مسابقات نمی‌بینند، خصوصا تماشاچیان جوان که مخاطبان اصلی تبلیغات بازرگانی بین مسابقات هستند، کاهش چشمگیری خواهند داشت.

برخی تحلیل‌گران در مورد درآمد شبکه تلویزیونی ITV از تبلیغات بازرگانی برآورد کردند که ضرری معادل ۱۰میلیون پوند را متحمل شود.

شرکت‌های بزرگی مثل اسپورت دایرکت Sports Direct و سایر فروشندگان لوازم ورزشی اگرچه میزان درآمد کمتری خواهند داشت اما از میدان رقابت تجاری خارج نخواهند شد.